.

Mamselamsen

söndag, juli 31, 2005

Ohhh...dessa förb..e vackra ord!

"Grillade fläsknoisetter på en bädd av sommarens primörer, med salviadoftande gräddsås. Till detta, nyfriterad "pommes chateau".

Vet Ni vad det är?

Vanliga jäkla fläskfilé-bitar som låg uppstaplade på en massa överkokt broccoli. Såsen... tja det var en helt vanlig sås som de skakat ner lite torkad salvia i. "Pommes chateau" = helt vanlig klyftpotatis. Ovanpå alltihop låg en hel skog av salvia kvistar, som man var tvungen att plocka bort, för att över huvud taget kunna "hugga in".

Ohh.. vad jag är trött på alla dessa kockar/TV-kockar som håller på och pratar en massa skit! För att sen inte tala om all "innovativ mat" som serveras skitdyrt på olika krogar. Jag tycker det är så himla skitlöjlig... speciellt när man beställt in det och upptäckt att det är helt vanlig mat, som de lagt två korslagda gröna bönor på toppen.

Äkta "innovativ mat", serveras i mitt kök på fredagskvällarna. Här vet man aldrig vad det blir i slutänden. För det mesta inte det som var tänkt från början.

Det kanske är tur att det INTE är jag som är den proffessionelle kocken i familjen

19 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

En höjdare i namn är väl Duchess (vet inte om det stava så) som är vanligt potatismos, gratinerat så det blir lite bränt på "toppen"!

5:13 em  
Blogger Batbut tycker...

säger bara en sak - sanitetskonsult! Där kan man prata om skönskrivning *s*

5:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hi hi hi... Jag vill ha lite duchesse med sanitetskonsulten.

Låter nästan lite ekivokt.

5:22 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag föredrar dina fredagsinnovationer! Det kallar jag spännande matupplevelser. Om det blir någon ny restaurang, kanske du ska sätta "Mammsens supris" på menyn (iaf på fredagarna)
/Nita

5:29 em  
Blogger anna tycker...

oh, jag ska ha färska primörer på mina mackor....gurka alltså....jag tittar inte på tvkockar, jag blir bara så hungrig, och med mina eminenta matlagningskunskaper (eh?) så slutar det aldrig väl...

5:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

Min favvis är "BasilikaFÖRÄLSKAD pasta med kycklingfiléer på en bädd av somrig sallad". Doh!

5:32 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Nita! Vem vet.. vem vet! fast vi har hela konceptet klart... fattas bara rätt lokal.

5:40 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

sabina! jag vet nog tusan vad som ligger bakom dom orden. Vanlig simpel pasta med lite örter och sallad...kyckling filé (som man blir sjuk av... jag VET!)

5:42 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gurkmackor...det är gott det! Med massor med "Gamle Ole" (ost som inte får vistas inhus för Stephan)

5:43 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hihihihihi... jag brukar säga att det finns bara två sorters mat... god mat och äcklig mat, sen kan de kalla det vad de vill *skrattar*

Har du eller någon nåt bra recept på krusbärssylt?

5:50 em  
Blogger Theron o familj tycker...

Ja det där med mat begriper jag mig inte på, annat än att man intar det i ena änden och hälften fastnar någonstans framtill i midjenivå och resten kommer ut i den andra änden..

5:53 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Innovativ matlagning - det låter bra mycket tjusigare än min "spontanmatlagning" á la "man tager vad som havas kan".

Annars retar jag mig mest på ordvrängningen: tillsätta lite sötma, lite sälta... Vad är det för fel på att sockra och salta?
Och när blev det modernt med lite syra i maten? Vinäger i salladsdressingen låter kanske lite för simpelt?

5:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag veeet...skitlöjligt! Stephans har jobbat som kock i 33 år och han får "tuppjuck" av att titta på kockarna på TV. Speciellt när de står och petar i grytorna och vräker ur sig den ena klyshan efter den andra. Då blir det ett snabbt kanalbyte.

6:10 em  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

I det här hushållet blev det just pizza till middag. Någon som kan göra en skön omskrivning av det?

6:10 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jajamensan! "Oreganodoftande sörja på brödbotten"

6:27 em  
Blogger Gagga tycker...

Pizza på värmländska= tattarvaffel
Vaffel= våffla

6:29 em  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Tattarvaffel - den gillade jag! Haha!

7:59 em  
Blogger Ilva tycker...

Mamselamsen-visste inte att du ens HADE en plan med det lagar till...

7:53 fm  
Anonymous Anonym tycker...

JOOLAPPELKRÖSS=POTATISMOS
JOOLAPPEL=POTATIS

1:29 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka