.

Mamselamsen

onsdag, juni 29, 2005

Sminkduell.

Jaha, så var man inbjuden till sminkduell.

Sminkduell
1. Ungefär hur mycket lägger du på smink/hudvård per månad?
Tja, sådär 300 kr. Mina krämer kostar "skjortan".

2. Vad väckte ditt intresse för smink?
Inga-Karins storasyster. Hon lärde mig/oss hur vi skulle sminka oss som Twiggy, med målade ögonfransar under ögonen. Himmel vad snygga vi var, när vi var kolsvarta runt ögonen och munnen pryddes med illrosa läppstift som smakade pepparmint.
När jag var tretton år, var jag mycket fattig och hade inte råd att köpa smink. Då kom den lilla Kajsa Vargen fram i mig. Alternativet till mascara blev skokräm på burk. Nä, jag skojar inte. Jag doppade min mascaraborste i skokrämen och målade. Man fick vara mycket försiktig, för fick man det i ögonen, gjorde det jädrans ont. Fördelen med skokräm var att det satt i minst en vecka och var i princip omöjlig att få bort.

3. Favoritmärke? Varför?
Har bara ett favoritmärke och det är mina krämer. Shiseido. Så jädrans dyra... men fixar faktiskt till mitt, emellanåt krackelerade ansikte. Tar bort rynkor? Inte en chans! När jag anser att jag blivit för skrynklig, kommer jag att lägga mig under kniven och bli lika babyslät som drottning Silvia.


4. Var handlar du ditt smink? Favoritbutik/favoritsite?
Jag handlar lite här och lite där. När jag är i USA köper jag massor av mascaror från Max Factor. Kostar bara en tredjedel av priset här.

5. Nämn något som kännetecknar din make-up:
När jag har lust!! Och långa täta ögonfransar.

6. Vilket var ditt sämsta respektive bästa skönhetsköp någonsin?
Sämsta köp: Clinique!! Köpte en hel uppsättning med burkar. Smetade på och fick en gigantisk allergisk reaktion. Men ungarna blev glada i alla fall. Dom gillar alla min felköp.
Ja, åsså skokrämen kanske.
Mitt bästa: Alla mascaror inköpta på Target i USA.

7. Hur sminkade du dig för 5/10/15 år sedan?
Om vi säger 40 år sen, så var det som sagt à la Twiggy.
Nu har jag börjat använda lite täckande kräm. Jag blev så trött på alla expediter som hela tiden påpekade min röda vackra kärlbristningar på kinderna. Själv tycker jag att jag har rosiga och friska kinder.... i alla fall på håll.

Tja, sen blr det beige, gröna eller blå ögonlock och MASSOR med mascara.

Annars beror det på dagsformen om och hur jag sminkar mig. Idag.....inget alls.... än. =)

8. Bästa hudvårdsprodukterna?
Shiseido......svinaktigt dyrt! Men som sagt: "Det kostar att ligga på topp."

9. Bästa makeup-produkterna?
Det jag tål.

10. Bästa hårprodukterna?
Jag trodde att Kerastase var något undergörande och köpte flaskor för 350 kr. Men vilket skit!! Nu är jag tillbaka till Fructis. (Helst inköpt på ÖB för 15 kr flaskan.)

11. Bästa kroppsvårdsprodukterna?
Shiseido bodylotion. Underbart fet!!
Och solbränna på flaska. "Spray sun" Vill jag, kan jag bli som Donatella Versace... om det nu skulle vara ett mål.

12. Bästa skönhetsbloggen?
Va´finns det sånna?

Jag bjuder in alla som vill. Men Calua och Jessica ska absolut gör det.... så det så!! Våga inte vägra Mamselamsen!
Alltså: http://caluas.blogspot.com
http://sessan.squarespace.com/

11 Kommentarer:

Blogger Jenny tycker...

Ah, äntligen kom det vi alla väntat på. Vår egen mode-mor delar med sig av det allra heligaste. Tackar och bugar. Har skrivit ner allt på min tax-free shopping lista. Hur skulle jag klara mig utan dig ;-P

3:09 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

jenny! Glöm inte skokrämen! Jag tror att en tub räcker en livstid. =)

3:18 em  
Anonymous Anonym tycker...

men du, jag avskyr ju det här duellerandet, men jag ska fundera på saken. :)

4:03 em  
Blogger Jenny tycker...

Nu till lite allvarliga frågor.
På Söndag åker jag tillbaks till Sverige för första gången på tre år.
Hur skall jag förvandla denna trötta kropp/ansikte/hår på fyra dagar så att jag kan stiga av planet i triumf. Jag har på din inrådan köpt guld skor (tja dom är jula i alla falla) men det verkar som glamouren fortfarande fattas.
Hjälp! Jag börjar bli desperat. Prövade ditt tips med syra och håren försvann verkligen. Liksom allt annat...

4:04 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jenny! Jag har en tanke på G....."Man blir vad man äter". Ska fundera lite på det.

Kanske många persikor kan rendera i en fantastisk hy.

4:08 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jessica!!!!!!!!! Jo.....du SKA!!!!!

4:09 em  
Blogger Jenny tycker...

Hmm...Det är kanske därför jag är otrolikgt lik storpotäta i vilse i pannkakan.

4:11 em  
Anonymous Anonym tycker...

Skokräm som mascara hade även jag i tonåren, fast jag hade en burk med Bostonterriern på: Färg:Svart!

Annars vill jag tipsa om Kanebos produkter, både smink och krämer.
Jag är en Kanebomissbrukare.

5:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

melpomene! Hur gammal är inte du?

Tror du att jag tål Kanebo....jag är superallergisk!

5:59 em  
Blogger anna tycker...

den här utmaningen tar jag inte!!! vem har tid att lägga makeup när man har 90 sekunder på sig att vakna, ta på kläder, springa nerför en livsfarlig stentrappa, hoppa i kläder och samtidigt uppfatta vad som hänt och vart vi ska och var man skulle sitta?? nej just det... ;)

8:25 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anna! Jag rekommendera skokräm i ditt läge Håller som sagt minst en vecka. =)

8:32 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka