.

Mamselamsen

söndag, augusti 30, 2009

Man är inte vad man gör och har.

Tänk så många som blandar ihop de uttrycken med vem de är.

Under mitt liv har jag mött människor som faktiskt tror att det de gör och har, är en del av vem de är... och det känns förfärligt tråkigt... särskilt för dem.

Jag har skrivit om det förut och nu känns det aktuellt igen, i dessa arbetslöshetstider. Man hör människor som säger, jag är sjuksköterska.... jag är vägarbetare... jag är läkare... jag är VD... jag är mångmiljonär... o.s.v.

Vad händer den dagen om allt försvinner... vid arbetslöshet... vid en börskrasch? Är de då inte några alls? Liksom inte finns.... de är ju inga.

Ofta har jag sagt till ungarna att inte säga att de är sina "titlar"... utan istället säga: "Jag arbetar med.... ." Det är en jäkla skillnad! För skulle allt försvinna, så är man fortfarande någon.... en människa med en personlighet och en massa egenskaper. Saker som inte har ett skit att göra med vad man gör eller har.

Så... jag är Mamselamsen... en människa med galet många egenskaper... bra och dåliga... och ibland med en väldigt irriterande personlighet. :-)

Over and out/Mamselamsen

12 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Så rätt, så rätt.

Det tankesättet är roten till mycket ont, man stagnerar ju och fastnar i jobbrollen.

Det finns många som har kommit in på helt andra banor i livet när de ha blivt arbetslösa.

Livet som pensionär ska inte heller beöva förberedas flera år i förväg.

10:16 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Exakt!

10:45 fm  
Anonymous Mikael tycker...

När jag möter nya människor så brukar jag fråga vad dom gör på sin fritid eller intresserade av. Inte vad dom har som yrke. Säger mer personen ifråga!

11:22 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Helt klart!

11:28 fm  
Anonymous Jessica tycker...

Något har jag allt lärt mig, brukar aldrig säga att jag ÄR mitt jobb. :-) Inte heller brukar jag säga att människor är elaka (även om man kan undra ibland), utan att de gör elaka saker. Det blir mindre definitivt så. :-)

11:47 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jaessica: Bra! Du är en ovanligt läraktig dotter. :-)

12:15 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Förr, när det fanns många outbildade i min bransch, betydde "jag arbetar som lärare" att person inte var utbildad.

1:21 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bloggblad: Där ser man. Hoppas det inte var samma sak för de som då jobbade som hjärnkirurger. :-)

1:52 em  
Anonymous Anonym tycker...

Om man jobbar som lärare, utbildare, coach och handledare, vad är man då? En glad skit eller en uttråkad?
/T ss

3:45 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tss: Då jobbar man som det... förmodligen uttråkad. :-)

4:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag glömde pedagog?

Undrar vad jag är nu då? Arbetslös, ej anställd, ej sysselsatt mm. En glad skit eller en uttråkad?
/T ss

4:57 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

en glad.

7:02 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka