.

Mamselamsen

onsdag, december 10, 2008

Jag fortsätter att läsa och lyssna om krisen i Sverige. UPPDATERAD.

Hörde i går att det kommer att bli en lika stor kris som på tjugotalet med en arbetslöshet på uppåt nio procent. Vad då tjugotalet? Det är ju för tusan inte många år sedan vi hade en arbetslöshet på uppåt tio.... om man räknar in alla som då var satta i åtgärder... och många av de som nu är varslade, kommer också att hamna i åtgärder. Så jag kan gå med på att vi kommer att hamna på samma ställe som för 10-15 år sedan.... inte 100.

Sammanfattning: Medias roll idag, är att på alla möjliga sätt skrämma slag på svenska folket.... eller berätta om alla "chocker" och "kriser" som bl.a. visas på TV.

Om man fort vill komma ut denna kris, borde budskapen vara lite mer positiva och få människor att inte hålla så hårt i plånboken... våga investera. Det är ju trots allt vår konsumtion som avgör om företagen ska kunna behålla sina anställda.

Och kan någon förklara för mig varför det står still på bostadsmarkanden? Alla skriker om för höga räntor. Vad då för höga räntor? När Stephan och jag köpte en fastighet och ett företag för lite drygt tio år sedan hade vi en ränta på 12,75%...* och det tyckte vi var skitbra. Om det någonsin är läge att investera i en bostad eller liknande, så måste det väl ändå vara nu. Det finns ofta häftig prutmån.... om inte priserna redan är nedsatta.... p.g.a. kriiiiiiisen.

Vad har hänt? Har människor blivit hjärntvättade? 90-95% av svenska folket är ju trots allt varken arbetslösa eller varslade.

Jaja... det var lite tankar medan jag sitter och väntar på att en auktion på Tradera ska löpa ut.... jag ska ha det jag bjuder på!

Over and out/Mamselamsen


Uppdaterad.
Jäklar.... nån dum människa bjöd över mig i sista sekund. Det enda jag nu får glädja mig åt är att han fick betala riktigt dyrt. :-)

* Snackade med Stephan om räntan vi hade på lånen.... jag hade fel! Räntan vi hade 1995 var 14,75%... och det tyckte vi var skitbra.

6 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Visst är det intressant att de tidningar (och även annan media, som till exempel SVT) som skriker högst just nu genomgår en neddragning? Papperstidningarnas upplagor sjunker, webbesökarna blir fler. Många sitter med dubbla redaktioner (märkligt nog) och man måste säga upp folk i ganska stor skala.

Mycket yl i egen sak skulle jag vilja påstå.

10:09 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: EXAKT!

10:19 fm  
Anonymous Anonym tycker...

En annan sak som jag funderat på ang. media. Vad är alla dessa klass 1-varningar dom börjat utfärda på sista tiden? "Varning för storm -klass 1" Vad är klass 1? Finns det klass 2?

10:37 fm  
Blogger PGW tycker...

Katja, jo det finns, titta på SMHIs hemsida. Där står förklarat också vad det innebär. Lite uppe till vänster finns några färgblippar ovanför en karta och så står det "varningar".

Mamsen, det här med media och krisskrikandet i kombination med tidningarnas och medias neddragningar borde vi ju starta bloggstorm om!!!

11:13 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja.... börjar du... jag ska baka och steka köttbullar. :-)

11:23 fm  
Blogger PGW tycker...

Ska fila lite på det, återkommer under dagen!

12:16 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka