.

Mamselamsen

torsdag, oktober 16, 2008

Hokuspokus... förklarar finanskrisen.

Raj Kumar Sharma förklarar finanskrisen genom att titta på stjärnorna. Alla sätt är bra, utom de dåliga.

När jag för ett år sedan att skrev om att vi borde dra öronen åt oss, tittade jag mig bara lite runt omkring och läste i tidningar, så kunde jag se att hela skiten skulle spricka... svårare än så var det inte för mig. För om människor konsumerar som galningar... lånar pengar, handlar på kredit så marginalen blir knapphändig... betyder det så småningom att man blir tvungen att dra ner på konsumtionen eller gå i konkurs = en svacka i konjunkturen kommer som ett brev på posten... med allt vad det innebär av bl.a. uppsägningar från jobb. (Att få ihop det där med micro- och macroperspektiv)

Om vi människor kunde lära oss att ha lagom stora lån och lagom stor konsumtion, skulle dessa djupa dalar och höga höjder inom konjunktur och finans inte bli så himla stora. För det är ju trots allt vi människor som bestämmer när en konjunkturkurva ska förändras. Sedan kan man alltid skylla på olika finansbolag med dess "giriga" människor.

Men det kommer att vända... det har det alltid gjort förut.

Over and out/Mamselamsen, den gamla vanliga allvetaren. :-)