.

Mamselamsen

onsdag, maj 28, 2008

Vilket skit... Noréns bok.

Jag köpte "En dramatikers dagbok" för jag tänkte att jag skulle ha något att plöja igenom under sommaren. Det är ju trots allt ett par tusen sidor.
Noren
Jag lade mig på sängen och öppnade med andakt boken och började läsa. Jag läste en sida... jag läste fem sidor... jag läste tjugo sidor..... och blev mer och mer förvånad över att denna boken fått så mycket uppmärksamhet. Efter tjugo sidor somnade jag självklart in och boken ramlade ner på mina revben och nästan krossade dem. Bokfan väger ju flera kilo.

Mannen må vara ett geni vad det gäller pjäser och liknande... men hans skrivande i denna boken är i mina ögon under all kritik. Jag kunde knappt hitta en enda mening som innehöll fler än fem ord. Han kunde lika gärna gjort hela boken i punktform.
- Först gjorde jag det.
- Sen gjorde jag det.
- Sen sade han det.
- Då tänkte jag så.
- Sen skrev jag en dikt.

Hade jag inte vetat att det var Norén som skrivit boken, hade jag trott att det var en åttaåring som fått sin första dagbok med hänglås. En riktig skitbok i min ögon... men så är jag ingen kulturprutt heller.

Den kommer att hamna på Tradera imorgon... alltid finns det någon korkad jävel som vill ha den.

Over and out/Mamselamsen, som totalsågar



Däremot kan jag rekommendera en annan bok... en välskriven och fängslande deckare som utspelar sig på Gotland. "Morden i Buttle" av Annika Bryn. Annika! Jag vet inte om du läser här längre, men jag nästan skäms att säga att detta var den första boken jag läst av dig... men blev galet glatt överraskad. En riktigt läskig bok om mord, barnarov, läskiga politiker, långtradarchaufförer och en kvinnlig polis på semester.

Jag fick den i mig som CD-bok... och det var en skitbra uppläsare; Gunilla Fred.

Japp... en bra bok!

4 Kommentarer:

Blogger Rexxie tycker...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

10:56 em  
Blogger Rexxie tycker...

Det är väl ingen som läser Noréns bok för att det är stor litteratur utan snarare för att läsa vem han är taskig emot...

10:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

rexxie: Jag vet, fast jag hade förväntat mig ett avsevärt mycket bättre språk.

11:14 em  
Anonymous Anonym tycker...

Morden i Buttle är en spännande, bra deckare. Väl sammanvävd berättelse med många vinklingar och ett bra språk.

Och jag rekommenderar ljudboken! Vilken lyx att någon läser berättelsen för mig!

/T ss
(som slukar ffa deckare i form av ljudböcker)

7:00 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka