.

Mamselamsen

måndag, januari 21, 2008

Var är självbevarelsedriften?

Jag läser i Aftonbladet att antalet olyckor har ökat vid övergånsställen sedan "Zebralagen" trädde i kraft.

Det är inte ofta som jag kör bil, men jag ser ovanligt frekvent att folk bara går rakt ut på övergånsställen utan att titta åt varken höger eller vänster...... bara poff..... rakt ut i gatan.... precis som om de i huvudet bara har en tanke. "Vik hädan!"

Det skulle jag aldrig i mitt liv våga! För lika väl som det finns disträa och egensinniga "gångare" så finns det disträa och egensinniga bilister.... även om det är en styggelse i trafiken.

Nä..... ögonkontakt ska det vara... och om sedan "gångaren" bjuder på ett leende och en liten hälsning blir ju dagen så otroligt mycket trevligare och gladare för alla. Och framför allt blir det inga brutna ben.

Over and out/Mamselamsen, den ständige vinkaren

1 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Instämmer. Mycket spännande är också de fotgängare som ena sekunden inte visar något som helst tecken på att de tänker gå över gatan och nästa sekund kliver rakt ut. Gärna i ishalka. Det är väldigt svårt att stanna ett ton bil hur uppmärksam jag än är och hur långsamt jag än kör. Är det halt går det inte att stanna på en femöring.

9:47 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka