.

Mamselamsen

söndag, november 18, 2007

Kvällstidningarnas braskande "headlines".

Där går det ut på att skrämma skiten ur oss. Ja, vi har en klimatförändring..... ja, människan har en del i förändringen. Skulle väldigt gärna vilja få reda på hur mycket! (Som jag skrev i förra inlägget)

Att det är så, betyder inte att jag struntar i det och fortsätter att skita ner vår jord och tömma den på resurser. Mitt bidrag är i korta drag:

- Jag kör inte bil i onödan. Tankar högst en gång per månad.
- Jag personligen köper aldrig hem vatten längre.
- I detta huset lyser en och annan lågenergilampa.
- Jag sopsorterar så långt som det är möjligt där jag bor.
- Jag kör med "kortduschar".
- Har det ganska svalt och skönt inomhus.

Det jag borde bli bättre på är att stänga av datorn emellanåt... den drar ju trots allt en hel del ström.

Men som jag skrivit förr och som jag säkert kan få på skallen för är igen: Bygg ut varenda älv i Norrland och bygg massor med vattenkraftverk. Japp, de som bor där idag, gillar säkert inte dessa ord, men deras och barnbarn och barnbarnsbarn skulle säkert uppskatta dem... och det är väl dem vi värnar om.

Bygg fler vindkraftverk! Jag är så förbannat trött på snacket om att de förstör utsikten. Vilket är viktigast? En utsikt eller "ren" el?

Vad hände med det företaget i Japan som tog fram ny energi med hjälp av utbränt kärnbränsle? Nån som vet?

Over and out/Mamselamsen.

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Japan har jag ingen aning om hur det gick för, men det skulle ju helt klart vara kanonbra om det fungerade.

Nackdelen med att bygga ut älvarna är att det i sig också är miljöförstöring eftersom både djur och natur blir påverkade negativt av det (om än på en lokal nivå). Och jag tror inte det är bra att förstöra natur för att rädda natur, det kommer slå tillbaka på oss (eller våra barnbarn).

Vindkraftverk är jag däremot mer positiv till och har inget emot att se dem (det är den moderna tidens vindmöllor, so what liksom?) och de har i alla fall vad man vet mindre påverkan på omgivningen (djur och natur).
Allt man gör påverkar mer eller mindre vad som kommer hända i framtiden.

Själv anser jag att de där rika j**la bensinbolagen ska ta sitt extremt pyttelilla förnuft till fånga och börja framställa andra drivmedel, då oljan både är miljöovänlig OCH på väg att ta slut. Men det verkar de inte fatta...

Men det är vad jag tycker =)

10:28 fm  
Blogger Tutte i blåbärsskogen tycker...

Vad gäller att bygga ut älvarna. Skulle denna påverkan göra sig gällande om 200-500 år? (Det är ju långsiktigt tänkande som gäller) Vad gäller lax och liknande, finns det ju lösningar typ laxtrappor vid sidan om vattenkraftverken.

Annars håller jag helt och fullt med dig.

/Mamselamsen

11:52 fm  
Blogger Anna tycker...

Jag har tyckt som dig om vindkraftverk ... eller tycker nog fortfarande men tydligen är det så att de låter ganska mycket och då förstår jag att man inte vill bo granne med dem.

12:27 em  
Blogger Tutte i blåbärsskogen tycker...

Det finns ju hur många fält, hav och berg som helst i Sverige... det bor ju inte folk precis ÖVERALLT.

/Mamselamsen

12:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jo, man får nog tänka mer än 100 år framöver, med exemplet bygga ut älvar. Men jag tror, näe är övertygad om, att det finns andra saker som är både enklare och billigare att göra INNAN man dämmer upp vatten för energi. Sånt som folk (läs de med makt) inte vågar göra än (för att andra sitter på en massa pengar), eller helt enkelt inte ser för att det är så enkelt.

2:11 em  
Blogger Tutte i blåbärsskogen tycker...

Tess: Vad?

/Mamselamsen

4:07 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka