.

Mamselamsen

onsdag, april 11, 2007

Omega-3 lär visst vara ett undergörande medel för minnet.

Det sägs i några studier i Holland och USA. Innan jag skriver mer om det måste jag bara länka till det jag skrev igår. De är och var skitgamla och helt klara i huvudet... och det är/var inte mycket fisk som passerade deras läppar.

Omega-3 är säkert bra för mycket, men jag tror att det mest avgörande för att behålla minnet som äldre är:
1. Bra gener.
2. Aktivt liv.
3. Att ständigt gymnastisera hjärnan med exempelvis korsord, böcker och att lära sig nya saker.

Mitt andra jämförelseobjekt är ett par i bekantskapskretsen, som slutade jobba vid 65 och "satte sig ner". Där kom glömskan som ett brev på posten.

Detta är ett helt ovetenskapligt "tänke".... men jag tror på det! Så jag jobbar vidare med mina korsord och böcker... och hoppas på det bästa.

Over and out/Mamselamsen, som inte har tid med datorn längre... för jag ska... hm..... det har jag glömt. :-)

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Sen är rödvin bra...Ett glas om dagen...

Men din teori stämmer väl väldigt bra? Man måste hålla sej i rörelse..Och inte bara med hjärnan....

Min biologiska mormor är ett bra exempel..Hon har reumatism osv men höll sej pigg och var ute på promis varje dag..när hunden dog så skrumpnade hon ihop direkt..hon skaffade hund och voila..ingen rullator nödvändig....

Så röra på sej och dricka rödvin..det kör jag stenhårt på...Jag kommer bli 120 år och terra mina kära barnbarnbarn med berättelser från förr :)

/cian

10:00 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Om det hänger på vinet, blir jag nog 237.

10:07 fm  
Anonymous Anonym tycker...

I mitt fall hänger det på gener och korsord =) Löser korsord och sudoku minst fem dagar i veckan och min farmor blev 97 och min farfar fyller 100 i höst... ;o)

10:47 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Någonting som omega-3 dock fungerar bra på är hyperaktiva barn som blir mer tillfreds med tillvaron (även om de såklart inte blir av med hyperaktiviteten). Min lillebror som är hyperaktiv har det fungerar fint på och jag har också andra exempel, men det är ju svårt att veta hur det fungerat på minnet eftersom han är gravt utvecklingsstörd och inte kan tala.

3:41 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tess: man får ju önska att man ärvt de generna.

Amanda: Jag kanske skulle tagit lite innan jul alltså... när jag speedade som värst.

8:42 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka