.

Mamselamsen

tisdag, november 28, 2006

Denna dagen... ett liv! UPPDATERAD!

Efter att ha försovit oss en timme i morse, är ju liksom hela dagen förstörd. Man går som i en dimma och manrör sig som en sengångare. Man bara inte vill!

Detta toppades av en sån där människa som jag skrev om i somras... "Mother from Hell". Fast detta var ingen mamma, utan.....

Nä, jag orkar bara inte skriva om det just nu..... måste ta en tupplur först och låta mina testosteronfyllda aggressioner och slagsmålsladdade nävar få lugna ner sig först.

Over and out/Mamselamsen, som inte borde bli förvånad över att det finns en idiot på tusen trevliga männsikor

Uppdaterad lite senare.
Då måste jag få berätta om detta pretto som dök upp på Mamsans denna jäkligt fel dag.

In svassade en donna med gulblonderat långt hår och en rejäl utväxt. Kortkort! På fötterna/benen hade hon "Mästerkatten i stövlarna"-stövlar (uppvikta) som svajjade betänkligt när gled fram till kassan och började tala med en lite annorlunda accent. (Och jag har inte sagt att den var utländsk och jag har definitivt inte sagt att den var polsk) Hon snörpte ihop hela ansiktet när hon tittade i kyldisken och undrade med en fisförnäm och gäll stämma om vi verkligen inte hade något glutenfritt. Jag berättade om mackorna, maten, kanelbullarna och sockerkakorna. Hon fnyste åt alltihop och bestämde sig till slut för den gamla vanliga Dajmtårtan från Delicato. Sen kunde hon ju självklart inte dricka vanligt kaffe... utan det var tvunget att vara hälften tevatten. Jag sa ingenting, utan räknande in henne bland de vanliga puckona som brukar dyka upp en gång i månaden eller så.

Hon gick och satte sig och jag sa till Stephan att det var en riktigt otrevlig människa... och sen ryckte vi bara på axlarna.

Efter en stund kom hon fram kassan igen och frågade med en sån där jävligt överdrivet stöddig ton "Har Ni verkligen ingen toalett här"? Och jag visade vägen: "Förbi blomsteraffären och sen till höger... där finns toaletten". Jag berättade inte för henne att det kostade fem spänn för att få lätta sitt vatten... jag bara log så där brett som bara hajen i filmen Shark1 kunde. (Hade hon inte varit så vansinnigt otrevlig, hade jag gett henne en av de två poletter till muggen, som vi ibland har i kassan... men NÄ!)

Det tog inte två minuter förrän kärringen (runt 30) var tillbaka och skrek på sin lilla lustiga och gälla accent, som jag inte har sagt var polsk: "Dät är laaaaaaag, på att restauranger ska ha fri toalett. Aaaaaltrig hade hon varit på en restaurang utan kraaaatis toalett. Dät är laaaaag på att det ska finnas". Jag hänvisade henne till både fastighetsägaren och miljöinspektören om hon ville klaga. Jag formligen kokade inombords och knytnävarna drogs ihop och laddade för en rak höger med påföljande uppercut.... och kärringen bara fortsatte: "Dät är laaaaaag.... dät är laaaag".

Och jag bara log.
Leende
Det var så nära att jag slog ner kärringen, så till slut greppade jag första bästa bricka med skitig disk och väste "Ja ja" och så bara gick jag.

Ut i köket och slå huvudet blodigt mot väggen (nä, det gjorde jag inte) Men jag var så förbannad, så jag satte mig darrande av ilska ner på en stol och rökte som en idiot.... i köket! (Jag vet att man inte får göra det... men idag var det krissituation.)

Nu får man hoppas att det dröjer ett halvår till nästa rikspucko kommer.

Over and out/Mamselamsen, vars adrenalin nu sjunkit till en hyfsat normal nivå igen


Nu ska man inte döma någon efter utseendet, men jag ska vara helt ärlig. När hon kom i på Mamsans, kollade jag bakom henne för att se om sedlighetspolisen var henne på spåren.

16 Kommentarer:

Blogger Linda tycker...

Vilken fullkomligt underbar bild till din text.
Jag är även mäkta imponerad över att du klarade av att inte gå till attack.
Med de tänderna hade du vunnit lätt och sen hade vi haft ett pucko mindre.

:)

5:27 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Lindalotta: Ja, ibland har man bara lust att slåss. Kruxet är att jag inte slåss... av princip. .-)

5:47 em  
Anonymous Anonym tycker...

TACK S N Ä L L A, för att Du berättade om Ditt Möte med människan...som Nu inte vare sig var polska eller utlä´nska...
På något underligt vis...känner jag igen Typen. *L*

Jag har surat och har Ont i munnen...NU ler jag...(ber ödmjukast att alla blundar)

6:12 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Min flin var inte så vackert heller :-)

7:08 em  
Blogger Humlan tycker...

Ibland inser jag varför jag inte ska ha ett serviceyrke, det har något med tålamod och magsår att göra... fast det kanske vore bra för blodtrycket (jag har för lågt).

Guldmedalj till dig, som klarade av dagen utan blodutgjutelse (varken på din panna eller hennes... någonting).

7:51 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Humlan: Tack!

7:53 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hahaha helt underbart!
Det är sådana som gör dagen när värsta aggressionen lagt sig.

9:34 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

H: Ja, nu kan jag skratta åt spektaklet.

7:12 fm  
Anonymous Anonym tycker...

hm, jag tror jag känner käringen. eller så är det hennes tvilling. :D

9:10 fm  
Blogger crrly tycker...

Slåss, vem pratar om slåss? Bitas kan man väl göra? :)

10:53 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Tack M,
här fick jag mig ett "värmande" skratt. Känner igen ALLT!!! Men hos mig, på jobbet, brukar jag upplysa om att bedövningen "kanske är slut"...... Om inte....så kan de stänga dörren i lugn och ro från utsidan.

2:49 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Skönt att det inte bara är jag som räkat ut för dylika kärringar.

4:18 em  
Blogger Vonkis tycker...

En del människor... Var får de allt ifrån?

4:51 em  
Anonymous Anonym tycker...

låter som om din tolerans-tröskel var i botten denna dagen.... Känner igen mig. Ibland kan jag reat upp mig ngt vansinnigt på en del egenskaper hos en del av mina gamla - men så kommer jag på vari orsaken kan ligga t.ex. att det är fre.e.m. och jag är mkt trött, eller att jag fortf. inte fått i mig mina lunchmackor. Tur att man för det mesta är bättre rustad och tur också att du kan behärska dig så bra!

9:21 em  
Blogger Strumpstickan tycker...

Hon lär nog inte komma tillbaka efter ett så elakt hajgrin och bemötande...

Varför har ni inte något glutenfritt? För att det inte blivit lag på det än...?

8:13 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Strumpstickan: Jamen vi HAR ju glutenfritt.... både mat, mackor bullar Lussekatter, kakor, Dajmtårta o.s.v.

Kärringen lyssnade bara inte.

10:55 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka