.

Mamselamsen

måndag, oktober 09, 2006

Folk har frågat hur jag lärt grejor om aktier.

Och jag säger bara.... sunt förnuft och att hålla koll på omvärlden.

Nu har Korea gjort kärnvapensprängningar.... det påverkar nog börsen idag. Så jag har varit inne på Nordnet och sänkt priset på min lagda köporder.

Vi får se om jag hinner kolla innan jag drar till Mamsans om jag fick dem... annars får jag se ikväll.

Jag kan inte förså att inte fler håller på med fonder och aktier. Jag gör detta, för det ska bli ett tillskott på min kommande pension.

Over and out/Mamselamsen, annars fattig, blivande pensionär.


Uppdaterad.
Jag började pensionsspara när jag var 40. T.o.m. under min tid med studielån pensionssparade jag.... 100 kronor i månaden. Nu har jag lagt av med det, då jag kom underfund med att det var en förlustaffär, då jag inte kom upp till brytningsgränsen för statlig skatt.

Jag sparar nu på egen hand och kan investera dessa pengar precis hur jag vill... och ta ut dem.

Jag började med en väldigt liten summa, men genom sparande och värdeutveckling, har det blivit enn ganska bra "dask" genom åren.

Och Ni som är yngre, borde verkligen lägga detta på minnet. För med den samhällsutveckling som vi har nu, kommer det förmodligen inte att finnas några pensionspengar alls till Er, när den tiden kommer.

Tja, bara ett råd på vägen.... take it or leave it.

6 Kommentarer:

Blogger Vonkis tycker...

Köpte aktier i ericson när de stod på 8 kronor. Tyvärr var jag tvungen att sälja dem de 7 månade jag hade soc oc hnu vågar jag inte köpa nya aktier innan jag har en säker inkomst i mer ä 6 månader. Vill inte tvingas att sälja till förlust. Men sedan, attan i mattan vad jag kommer att deala då.

12:50 em  
Blogger Unknown tycker...

Började pensionspara när jag var 20...
När jag berättade det för min pappa fick han stolta tårar i ögonen..
(min pappa är ekonomisk av sej med stor koll på aktier och spargrejer)

När jag även berättade att jag minsann hade medmera-kort började han böla...Över att jag hade blivit vuxen och han hade blivit gammal..*S*

1:39 em  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

jag började också tidigt..
och jag räknar inte ens med att staten ska ha pengar som räcker till pension åt mig när det är dags..
min förra arbetsgivare, som är en offentlig förvaltning betalar inte in pensionspremier i förskott till sina anställda.. man blir skyldig..
det är horribelt..
nåväl.. jag gillar att dona och greja med de där små aktierna.. det är ju kul..
och ser fram emot att kunna sluta jobba tidigare än 65...

2:01 em  
Blogger Lillasnuttan tycker...

ÄNTLIGEN efter nästan 2 veckor har vi fått ett nytt fungernade bredbandsmodem!

Oj vad jag har saknat INTERNET!

3:09 em  
Anonymous Anonym tycker...

Köp Lupe!!!!

2:33 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag köpte Broströms istället

5:37 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka