.

Mamselamsen

torsdag, juli 13, 2006

Slänger ut en (två) fråga innan jag sticker till jobbet.

Kriget mellan Palestina och Israel har ju pågått i evärdeliga tider och man ser ingen ände på det hela.

Frågorna är:
-Vill egentligen de styrande att kriget ska ta slut?
-Är det de internationella vapenhandlarna som "hjälper till" att hålla bl.a. detta krig igång? (De som köper begagnade "krigsleksaker" på ställen där det börjat lugna ner sig och säljer av dem på ställen där det finns oro)

Jag har ingen aning.

Over and out/Mamselamsen, som faktiskt är påklädd.

13 Kommentarer:

Blogger Lyckliga Grodan tycker...

jag tror nej och ja..

9:01 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anade det!

9:08 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Jag tror också nej och ja.

De som har makten tjänar på krig. Krig är business och gör många människor rika. Inte bara vapen, utan krigstillståndet i sig. Svart marknad osv...

Det är därför det alltid krigas på jorden.

Och hotas med kärnvapen. Jag tror vi snart har ett världskrig... :( Gud hjälpe oss då.

9:13 fm  
Blogger l*eva tycker...

MellanÖsternproblematiken är mer komplicerad än ett JA eller ett NEJ, på Dina frågor.
Israel själva...göder, som jag ser det...själva den antisemitiska grisen. Klara vinster (?) tycks de ju ha!
Olja,olja...GUD och hans BRÖDER och rent etniska faktorer, spelar STOR roll!Samt en stor portion av att STYRA Världsalltet. Sen kan man ju fråga sig, hur många genuina israeler som det egentligen finns? Många är religiösa invandrare från BÅDE Usa och Europa. MED Mycket PENGAR i plånboken. Ju mer pengar, ju mer FANATISKA?
*David* mot *Goliath* eller tvärtom?

9:47 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Bästa sättet att styra ett folk är antingen att låta de förbli analfabeta och/eller sprida skräck och rädsla. Så en del styrande vill nog inte att krig ska ta slut. Det är bra med yttre fiender också för då kan man införa godtyckliga lagar inom landet.
Och ja, vapenhandel är en av de tre största varor/marknader i världen, liksom knark och den tredje är jag inte säker på om det är människohandel eller vad det var. Så det borde finnas intresse av att hålla krig igång där.
Ochja oljan så klart, olika intressen. Jag vet inte, men jag har alltid haft en känsla av att själva religionen är något sekundärt. Att religionen är bara en ursäkt för att göra i stort sätt vad som helst.
Det är ju för sjutton GUDs Vilja!!!

ha en bra dag på jobbet. om jag någongång har vägarna förbi ska jag ta in på en rejäl fika :)

10:49 fm  
Blogger schmut tycker...

jag tror religion är vad som göder det hela. det har blivit tradition att se motparten som oduglingar/våldsamma/kolonisktiska och det göds på av religionen.

och avsett vad som händer kommer 'andra sidan' alltid att se dem som sådana. se bara på att Isreal gick in i Libanon igen. borde inte alla dessa år av fred ha gjort någon nytta?

vad jag kan tycka är konstigt är att varken FN eller någon stormakt griper in och gör slut på eländet en gång för alla. det är mycket snack men ingen verkstad...och medan vi snackar föds en ny generation upp i våldsamheter och vet inget annat.

1:23 em  
Blogger SixesAndSevens tycker...

Man tycker ju att dom borde tröttna nån gång. Allihop.

2:29 em  
Anonymous Anonym tycker...

Man får väl tänka på lite att kriget har pågått så länge att om det skulle ta slut helt så skulle väldigt många människor bli helt identitetslösa. Kriget är vad de har vuxit upp med och vad de kan identifiera sig med. Det är vad de kan och förstår.
Att få fred där nere kommer ta lång tid om det ens går.

Jag har svårt att förstå mig på att Israel gång på gång får trampa på Palestiniernas mänskliga rättigheter som de gör, förstår de inte att det bara leder till mer motstånd?

Vi får inte underskatta USAs roll heller tror jag. Det finns mycket högt uppsatta och rika judar där (bland annat) som stödjer och lobbyar för Israels sak.

Kriget är alltså mer än en regionalfråga, den har blivit internationell och så mycket svårare att stoppa därför. tror jag.

4:01 em  
Anonymous Anonym tycker...

Schmut: FN och stormakterna var ju med och skapade problemet fran forsta borjan... Och som jag ser det sa ar det nationalism snarare an religion som ar problemet.

4:17 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag tar in och försöker komma fram till till något som jag tror.

Fasen vad bra det är med bloggen, där man får fram olika meningar och åsikter.

Tack alla som tar sig tid, när jag slänger ut frågor.

5:26 em  
Blogger l*eva tycker...

Tycker att VI ska tacka Dig,som kommer med BRA frågor!

6:20 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Asch.... *rodnar som en blyg viol*

6:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

Greets to the webmaster of this wonderful site. Keep working. Thank you.
»

4:31 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka