.

Mamselamsen

tisdag, juli 25, 2006

Jag har skrivit om det förr och jag gör det igen!

Varför får man inte klaga över värmen?

-Den värme, som får mig att gå på knäna hela dagarna.
-Den värme, som efter ovanligt långa arbetsdagar gör att jag endast orkar ta mig hem, duscha och inte ett skit mer.
-Den värme som gör att kattorna far illa och ligger och flämtar på golvet.
-Den värme som gör att jag inte kan sova om nätterna.
-Den värme, som gör att löven här faller från träden.
-Den värme som nu gör att fiskarna här i Bolanders bäck, dör och flyter runt med bukarna i vädret.
-Den värme, som förmodligen ökar dödligheten bland gamla.
-Den värme som gör att maten ruttnar på nolltid.
-Den värme, som gör att människor inte vågar säga rakt ut att det känns för djävligt, men säger det i lönndom till mig.

Men visst är det fult att klaga. Ingen klagar högljutt i Sverige om någonting. Bara i lönndom... hemma vid köksbordet. Men är det å andra sidan ett jäkla gnöl!

Så alla Ni som dräller klyschan "inte klaga på vädret" omkring Er... jag är övertygad om att Ni emellanåt svär i tysthet över det.

Over and out/Mamselamsen, som vill ha höst!


23 Kommentarer:

Blogger Lyckliga Grodan tycker...

kom till skogen.. här är det lagomt varmt.. och förra veckan hade vi till och med kallt..

8:42 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jobbar du för mig då? :-)

8:53 fm  
Blogger Jubbe tycker...

Fattar inte att svenskarna tycker att det är fult att klaga...alal kan inte tycka om allt lixom.

Däremot är lagom bra, de har banne mig svenskarna rätt i.

God morgon föresten! ;-)

8:53 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Till viss del håller jag med om den jobbiga värmen. Men jag gillar den bättre än hällande regn i 18 veckor. På mitt jobb (ett jukhus) har vi inte AC på vårdavdelningarna utan bara på mottagningarna, vilket gör att våra bebisar har måst tillmatas för att inte få värmeslag vissa somrar. Inte ville man sätta upp markiser för att minska solinsläppet för det förfulade fasaden!! Sinnessjukt! -säger "Morskan" och letar upp skuggan!

9:23 fm  
Blogger fenix tycker...

Jo man får klaga, avskyr såna som säger att man inte får. Alla gillar inte värme, jag har svårt att reglera kroppstemperaturen själv och får nästan värmeslag så fort det är över 23 grader. Jag avskyr att bo i stan på sommaren, så jag klagar. Gissa om jag är stormförtjust i att vara höggravid nu dessutom? ;)

Nej, längre vår och höst vore trevligare.

9:31 fm  
Blogger Gagga tycker...

Bäst att du flyttar ut till skogen, nära sjö. Här är det bara gôtt!!! Men ett rent helvete att åka in till stan en gång i veckan o proviantera. Då lider jag av värmen. Skönt att sen komma hem, slänga av sig svettpaltorna o lägga sig nere bland näckrosorna.

9:35 fm  
Blogger Gagga tycker...

Nu har jag lagt in en svalkande grej som kanske passar dig i min gaggblogg :)

10:19 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Grejen med att klaga är ju, om man nu ska försvara dem som tycker att det klagas för mycket (vilket jag gör till viss del, men kanske inte just om vädret! :) ), att det inte hjälper. Det blir inte mindre varmt för att man klagar på värmen, eller mindre kallt för att man klagar på kylan. Snarare tvärtom, för klagandet gör att man känner efter ännu mer...

Klagandet passiviserar också. Det är så lätt att klaga på saker och ting, men att faktiskt göra något åt saken.... Det är svårare! (Nu menar jag inte direkt väderleken, för den är det ju lite svårt att göra något åt - så länge vi klagar på miljöförstöring och växthuseffekt utan att göra något åt dem förstås... ;) Vi får det väder vi förtjänar. )

Men jag tycker samtidigt att det är helt ok att klaga om man vill klaga! Vi lever i ett fritt land! :)

11:37 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jubbe: Alla klagar!

Morskan: Att vara ledig och ligga vid havet under ett parasoll... jag lovar att jag inte hade gnällt ett skvatt då.

Stackars barn! Prioriteringar är olika. Hellre barn med värmeslag är lite fulare fasad.

Gagga: Bara vänta du! :-)

Mia: Nä, just vädret kan man inte göra något åt. Men allmänt gnäll utan aktivitet, det har jag också väldigt svårt för. Jag tror att jag har bloggat om det nån gång.

Jag tror att vi kommer att bli tvungna att vänja oss vid detta vädret på sommarhalvåret, så jag har redan planer på hur jag ska kunna hantera det de kommande åren. Just nu finns det varken fläktar eller AC att uppbringa här.

Men bara lugn... det är sista sommaren som jag kommer att gnälla. Eller vad säger du Gagga? :-)

5:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Fenix: Tack! Och att vara med barn... ojojoj!

5:38 em  
Blogger Vonkis tycker...

Jag lovar, du får klaga!

5:46 em  
Blogger Christina tycker...

Jag är så TRÖTT på denna jävla VÄRME nu!!!
Bara klaga på, varför skall man låtsas!

7:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vinkis: haha.. tack!

Christina: Jaaaa....

8:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jo, fortsätt klaga du - det tänker jag göra.

Det värsta är alla kommentarer om att "nu går väl affärerna bra" (driver café i skärgården - inte Stockholms) - det gör de inte alls!! Ingen orkar ju ut till oss i värmen, de stannar i trädgården, på stranden eller till och med inomhus, men till oss kommer de banne mig inte...

*vill oxå ha höst*

8:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

ann-charlotte: Bäst är blandat väder för affärerna. Även om det är OVANLIGT mycket turister i Nybro i år.

Hösten ruuuuules!

10:58 em  
Blogger Nina tycker...

Hm vi kan väl säga att du konstaterar bara, OK? och det är väl inte att klaga att man berättar för sin omgivning att det är skitvarmt att man har värmeslag mellan benen´och då menar jag PÅ BENEN. Visst fan får man klaga fråga mig jag är expert på det ...kanske ska doktorera i ämnet...det hade väl vatt nått.
Jag konstaterar att värmen är för varm mellan varven men jag njuter iallafall.

9:35 fm  
Blogger crrly tycker...

Jag klagar INTe på värmen, jag ääälskar den och är så lycklig att jag hade semester med bara en enda regnig liten dag. Förra året hade vi de ter regnigaste veckorna på hela året. Å andra sidan har vi pool och bor vid havet och jag har möjlighet att bada t o m på lunchen.

Dock avskyr jag folk som klagar och det gäller så gott som allt som ändå inte går att göra något åt. Eller jag avskyr inte folket som klagar, jag avskyr klagandet. Så trist att höra på, och så meningslöst. I alla fall när det inte gäller mer allvarliga saker än denna värme. Var glada att ni inte är i Holland eller England!

10:48 fm  
Blogger Petra tycker...

Jag håller med du!

Och jag förbehåller mig rätten att klaga en liten stund då och då på denna helveteshetta som ger mig konstant tryckande huvudvärk, sömnbrist och som gör att jag inte orkar någonting vettigt alls. Blir det inte lite svalka snart tror jag dammråttorna här hemma käkar upp oss. Men vem orkar jaga runt en dammsugare i 30 graders värme - i synnerhet när man vet att den spyr ut varmluft?!? :-)

5:18 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nej ingen klagar i Sverige. Inte på värmen eller något annat. I Frankrike bränner man upp hela förorter efter politiska beslut som går emot folkets vilja. Här knyter vi näven i byxfickan, undviker ögonkontakt med medresenärerna på bussen och när vi kommer hem kan vi äntligen avreagera oss på hunden.

11:59 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Konstnärssjälen: Exakt så är det!

I och med att jag inte svettas så mycket, blir resultatet att jag kokar. Jag mår skitdåligt av det!

7:38 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Here are some links that I believe will be interested

3:22 em  
Anonymous Anonym tycker...

This site is one of the best I have ever seen, wish I had one like this.
»

1:33 em  
Anonymous Anonym tycker...

I like it! Good job. Go on.
»

8:48 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka