.

Mamselamsen

tisdag, juli 25, 2006

Inte för att jag vet varför jag är uppe.

Men klockan är fem och jag har redan ätit frukost.... frivilligt!

Jag vaknade tjugo över fyra och bestämde mig för att ligga kvar och lyssna på radion...P1, men hittade inte den kanalen. Jag "surrade" fram och tillbaka men det enda som fanns var alla dessa musikkanaler, så jag stängde av och gick upp istället och läste tidningarna.

I Östran hade de en artikel om hundnamn. "Hunden döps efter håren". Stora hundar, som Grand Danois döps gärna till Cesar och Ebba medan Yffar döps till Gucci och Gizmo.

När vi skaffade vår sista hund rådfrågade jag ett par hunddressörer vad man skulle tänka på när man döpte en hund. Och deras råd var att gärna ha kombinationen av s och t i namnet, då det är lätt för en hund att uppfatta. Så vår lilla Goldenvalp fick namnet Betsy, vilket endast användes under dressyrlektionerna och vid uppmaningar. "Gosenamnet" hemma var rätt och slätt Bettan.
Bettan liten
Kennelnamnet var i och för sig ganska häftigt, men ingen i familjen hade lust att kalla vår lilla rulta för "Hot on romance". Och tur var väl det, för tyvärr fick vi inte ta några valpar efter henne.

Vår nästa hund som ska bli, om jag får bestämma, en Tollare som ska heta Rufus eller Rusty. Men ingen hund förrän vi verkligen har tid att lägga minst fyra timmar av aktiviter om dagen. Och jag längtar ska Ni veta!

Over and out/Mamselamsen, som tydligen inte kan få nog av djurpälsar i soffan

7 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Men vad säger katterna om du kommer med en valp??

7:27 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Pgw:Det har gått bra de andra gånger det kommit in en hund i familjen.

Det är bäst att ha katt först och sen hund. Hunden måste sättas på plats från början.

8:16 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Vi har två utekaniner. Fia och Majvor. Det är också gosigt. Och hårfritt inne.// "Morskan"

9:35 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det där med s och t säger de om kattnamn också! Intressant.. Undrar vad det är med just de bokstäverna och fyrbenta husdjur. :)

Igår såg jag en sådan underbart fin helig birma på Veterinärerna på TV4, apropå katter. Den var så himla fin! Och verkade så mysig. Den spann hos veterinären. Så duktig! :)

9:57 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Morskan: Det vete katten om vi skulle klara oss utan en massa hår överallt. Det skulle liksom fattas något. :-)

Mia: Inte vet jag... men det är väl det skarpa ljudet som blir av den kombinationen.

5:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ang kaninhår: Det är bara att ta in dem. Jag lovar. Håret släpper direkt!"Morskan"

9:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Nja... kaniner skulle kanske inte gå så bra med två "jakt-kattor" här.

11:00 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka