.

Mamselamsen

måndag, juli 24, 2006

”Mother from Hell”… har Ni hört talas om henne?

Jag har träffat henne idag!

In stormade en kvinna på ”Mamsans” idag med en hysterisk blick som irrade fram och tillbaka över matsalen. Med sig hade hon två små förskrämda barn… två och fyra år kanske. Den ena i sittvagn, vilken hon parkerade precis framför salladsbuffén och sen vräkte hon ut alla lillkillens leksaker på golvet. (Jag flyttade vagnen och sparkade in alla leksakerna under vagnen. Jag vill ju inte att andra människor ska snubbla på dem)

Sen kom hon fram till mig vid disken… hon hade bestämt att barnen var hungriga! Hon steppade fram och tillbaka och talade osammanhängande mellan kyldisken, salladsbuffén och läskkylen för att hitta något smaskigt till dessa barn. Normalt när föräldrar vill att barnen ska äta, brukar man kanske välja något som de gillar, som pannkakor med sylt och grädde. Men inte hon… hon valde olja- och vinäger marinerad pastasallad med kassler! Vilket småbarn gillar det?

Det gjorde de inte heller. Men morsan hade gett sig fan på att de skulle äta och samtidigt som hon hela tiden satt med telefonen mot örat, skrek hon hela tiden ”ÄÄÄÄT! Hela vårt köpcenter kunde höra henne och fler kom för att se vad som hände. Ungarna grät och morsan gick som en rabiessmittad hund fram och tillbaka framför ungarna. ”ÄÄÄÄÄT”!

Efter ett tag tog hon upp lillpojken och gick ut i korridoren, och vad hon hotade med där vet inte jag, men när de kom tillbaka grät pojken ännu mer och tryckte i sig två bitar av denna för honom, förmodligen jävligt äckliga pasta. Båda barnen skrek till slut och morsan, med telefonen vid örat, gav upp och gick ut… tvärs över korridoren till ”Guldsaxen”. Här skulle det fan i mig klippas hår! Flicka grät tyst, men när killen blev varse att han skulle klippas blev han helt hysterisk och skrek under en kvart: ”ÄTA MAT”! (Jag undrar om mamman hade hotat med att frisören skulle klippa öronen av honom om han inte åt?)

Nu var det kö på Guldsaxen, så mamman med barnen satt därinne i över en timme för att vänta på sin tur. Lillkillen grät och skrek hysteriskt hela tiden och ville inte bli klippt. Och flickan grät tyst!

Till slut blev tydligen alla klippta…. till vilket pris? Jo, att dessa barn kommer att ha jäkligt stora räkningar hos terapeuten när de blir stora.

Stackars, stackars barn.

Medan de var hos oss gick jag runt i matsalen och putsade och dammade allt jag kunde hitta, för att ha mamman under uppsikt och hade kärringjäveln gett sig på ungarna fysiskt, hade jag förmodligen gjort en sjuhelvetes ”Sidane” på henne, så mjälten hade hamnat nånstans uppe bland tonsillerna.

Och vet Ni vad som gör det ännu hemskare? Det var adoptivbarn!!! Vem fan har, genom enorma undersökningar kommit fram till att kärringen skulle vara en lämplig förälder till två adoptivbarn? Kärringen var ju inte ens varit kapabel att ta hand om en Vandrande pinne.

Over and out/Mamselamsen, skitförbannad… och då svär jag som en borstbindare.


Behöver jag berätta att vi alla på Köpmannen var helt slut när denna "semesterfamilj" gav sig av?

Kunde vi ha gjort något för barnen?

30 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Det knyter sig i magen på mig när jag läser detta. Synd att du inte vågade ta tag i henne, dra in henne i köket och tala om för henne att hennes metoder faktiskt klassas som psykisk barmisshandel!!!

8:44 em  
Blogger Humlan tycker...

Ja, det är frågan! Vad gör man?
Kan man göra något???

8:46 em  
Anonymous Anonym tycker...

Adoption av barn - när ska man börja prata om "adoption av föräldrar".

Och nu i dessa tider när ensamstående ska få adoptera barn. Frågar någon vad barnen egentligen vill? Har inte "ensamma" barn rätt att få både en mamma och en pappa.

Visst finns det många fantastiska ensamstående föräldrar som verkligen står upp för sin föräldrarroll.

Jag tycker personligen att "ensamma" barn har rätt till 2 föräldrar och kunskap & kontakt med sitt ursprung.

9:09 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Josephine: Tror du att det hade hjälpt?

9:21 em  
Blogger schmut tycker...

du borde tagit ett rejält snack med tantan. jag slår vad om att folk hade slutit upp bakom dig och kanske chockat henne tillbaka till sans.

jag har aldrig förstår folk som skriker på sina barn eller drar i dem. om man börjar med det, hur fasen ska barnen någonsin lita på en och överhudvudtaget lita på en?

9:22 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Var det mamman? Hysterisk barnvakt? Moster? Låg nån för döden därhemma?
Det finns säkert saker man inte ser som kan förmildra - men man blir rädd ibland. Vad skulle du gjort? Ringt BVC, socialen, polisen? Kört supernannystilen?

9:28 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Schmut: Japp, det borde jag... om jag inte haft 30 andra gäster också. Fy fan, det är svårt!

9:28 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

bloggblad: Det finns förklaringar... men inga ursäkter.

Tja, vad skulle jag ha gjort? Nu när jag sitter hemma, har jag alla lösningar. Då var jag bara chockad.

9:30 em  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Usch. Jag blir så ledsen.

9:32 em  
Blogger Jubbe tycker...

Man har ju hört talats som den adoptivfamiljen som missköte sin son så fördärvat att han dog...jag blir så hiskeligt arg när jag hör sånt här.

9:32 em  
Blogger Jubbe tycker...

det finns en utmaning till dig på min blogg.

enjoy!

9:32 em  
Anonymous Anonym tycker...

Usch jag blir alldeles förtvivlad när jag hör sånt, stackars, stackars barn det säger jag. Det är så sorgligt och jag förstår att det var svårt för dig att bara vara åskådare till det hela och inte kunna göra något åt det, det hade väl varit stor risk för att hon hade polisanmält dig om du hade gett dig på henne.

9:41 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det finns dessvärre vetenskapliga studier som visar att adoptivföräldrar eller föräldrar som gjort konstgjord befruktning har sämre psykisk kapacitet att ta hand om sina barn än de som fått barn på "naturlig" väg.Ibland tänker jag att det kanske är så att alla inte är lämpade som föräldrar och därmed kan de inte få barn. Men i vår jämlikhetsiver har vi gjort det möjligt för alla att bli föräldrar genom olika alternativ. Kanske naturen var visare än vi? I det här fallet verkar det ju så.
Jag vet inte om jag håller med om det personligen, men man får sig en tankeställare i sådana här fall.
(OBS!! Därmed är det inte sagt att de som får barn på det klassiska sättet är med lämpade och har bättre psykisk kapacitet än andra!!)

10:37 em  
Blogger Mildamakter tycker...

Må hon drabbas av racerbajs...*ilsken*
Det är alldeles för många här i världen som inte borde få vara föräldrar!
Hur vet du förresten att barnen var adopterade? (Pappan kan ju ha utländskt påbrå)

10:52 em  
Anonymous Anonym tycker...

Åh jag blir så jävla tokig av sånt här. Satt på Burger King häromdagen och bevittnade "Ät!-kärring nr 2"
Kiddo säger: Jag har ont i magen. Kärringen svarar: Det skiter jag i. ÄT!
Sen drog hon en annan av sina 8725 ungar i håret när denne inte gav igrån sig sin BK-leksak. Jag mådde så illa men mesade och sa/gjorde inget. Skäms!

12:08 fm  
Blogger elinlee tycker...

Hur är det man säger: Mitt barn, andras ungar. Det är tragiskt, verkligen tragiskt. Men jag förstår dig precis när du säger att efteråt sitter du med alla lösningar, och chocken beror definitivt på att beteendet ligger så långt ifrån hur man själv skulle agera.

1:29 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ja, du skulle tagit reda på vad hon hette och var hon bodde genom lite konversation och sedan gjort en anmälan till socialtjänsten i den stad där hon kom ifrån.

7:36 fm  
Anonymous Anonym tycker...

det är så lätt för er alla att sitta o säga åt Mamsen vad hon skulle gjort, men vad skulle NI ha gjort i den situationen?!

7:48 fm  
Blogger mikebike tycker...

hahaha fy fan mamselamsen. jag visste att du hade den där någonstans. vreden. och fan vad bra du var på det. först tänkte jag är det samma bulldozermamma som jag träffade igår men sedan insåg jag att denna haggan var tio ggr värre.

tyvärr hade du nog inte kunnat göra nåt så länge hon inte fysiskt skadade dem. hade du påpekat hade helvetet troligen brytit lös och hon hade säkert tagit ut sin skam/vrede på kidsen.

fan, du hade fått en high five av mig om du hade skallat ner henne. en sån subba. jag blir förbannad bara av att läsa det.

man tycker riktigt synd om dem. men ingen har väl längre förtroende för tjänstemannasvinen på svenska myndigheter. hur hon blev lämplig. Svågerpolitik.

9:56 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Vilken jävla kärring.
Alla med barn vet att man kan försöka truga, men tvinga är ALDRIG ett alternativ.
jag ade nog försökt stirra ut henne så att hon fattade vinken och la ner.
Det är fan misshandel.
Stackars barn.

9:59 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Du en "Zidane" på henne hade nog inte varit så dumt i alla fall..

10:00 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Du kunde kanske ha satt en kniv mellan skulderbladen på kärringen? Lite lagom hitmandiskret sådär.

Jävla idioter till föräldrar det finns. Jag och en kompis var ute och spelade tennis för en massa år sedan, då en sån där wonderdad tog banan bredvid med sin son, som tveksamt ens var i skolåldern. Sen gormade han och skällde i ett. Ingenting grabben gjorde var rätt. Han stod fel, slog fel, tittade inte på bollen, rörde inte på fötterna, allt. (Ungefär som vi på banan bredvid dårå)

Sen fick grabben in en lyckträff som gubbjäveln inte kom åt, och då fick han skäll för det också. Vi hade praktiskt taget bestämt oss för att knata över och smiska upp fanskapet med våra rackets när de avlägsnade sig igen. Det var nog bäst så. Jag tror inte att ungen hade blivit mindre ärrad av att två långhåriga drägg plötsligt spöar skiten ur hans pappa.

10:19 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Så, nu har jag bidragit med en helt egen post i ämnet. Tack för inspirationen. :)

http://www.scriptorium.se/josh/2006/parents.php

11:35 fm  
Blogger Vonkis tycker...

Det är så hemskt att se sånt där, tyvärr förekommer det inte allt för sällan. Det enda man kan göra är väl att be förälderna att lugna ner sig lite, eller nått sånt. Men det är svårt sånt där.

5:51 em  
Anonymous Anonym tycker...

Manuell trackback:
http://www.eriklaakso.nu/blog/?p=120

12:47 fm  
Blogger crrly tycker...

Jag måste säga att jag blir hemskt nyfiken på de vetenskapliga studier som den anonyma (fega?) hänvisar till, som skulle visa att de som inte blir föräldrar på naturlig väg skulle ha "sämre psykisk kapacitet att ta hand om sina barn". Var finns dessa rapporter att läsa?

Du menar alltså att alla missbrukare och övriga som får barn på löpande band men som inte kan ta hand om dem själva ändå skulle vara bättre föräldrar än de massor (det trodde du inte va) som inte får barn på egen hand av orsaker som exempelvis att man inte har börjat försöka få barn förrän man är över 30 [till vilket det finns en enorm mängd anledningar]? Eller än de som inte har några värre fel än stopp i äggledarna, slöa spermier eller hormonrubbningar? Lider man av något av det så är man alltså inte värd att ha barn därför att man inte är kapabal att sköta om dem?

Intressanta teorier. Darwin hade alltså fullkomligt rätt och man bör då följaktligen inte gå emot naturen genom provrörsbefruktningar eller adoptioner?

Vad är du för en människa egentligen, och vad menar du med din sista brasklapp: "(OBS!! Därmed är det inte sagt att de som får barn på det klassiska sättet är med lämpade och har bättre psykisk kapacitet än andra!!)"

Nähä. Vad menar du då? Det är inte så att du talar emot dig själv?

Uppge gärna källor tack.

11:02 fm  
Blogger crrly tycker...

Förresten undrar jag också vad jämlikhet har med saken att göra, anonym.


Nu gör jag ett eget inlägg om detta.

11:04 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ang. det t ss sa ibörjan..Frågan om någon egentligen frågar barnen vad de vill kan jag kanske svara på. De flesta adoptivbarn vill ha ett drägligare liv än det de lämnar bakom sig. Majoriteten av adoptivbarn kommer ifån underutvecklade länder, från fattiga förhållanden, lämnats på överfulla barnhem, där sjukdomar aldrig kan botas utan lever i sitt eget kretslopp och smittar barn för barn.

Som adoptivbarn, ja, jag är själv adopterad, kan jag säga att om någon hade frågat mig hade jag valt att få bli adopterad till varje pris för att slippa undan den verklighet som annars hade väntat mig i form av hemlöshet och med all sannorlikhet prostitution.

Det finns all anledning att diskutera hur adoptivföräldrar granskas innan, under och efter en adoption. Men så länge det finns männikor som kan, vill och har kärlek att ge till ett föräldrarlöst barn så anser jag att dessa ska få prövas för lämplighet. Oavsett om det är ensamstående, gifta eller homosexuella.

Den här mamman borde dock få en fet smäll! Som mamselamsen sa: "Det finns inga ursäkter!"

2:33 em  
Anonymous Anonym tycker...

jag är adopterad. hade jag fått välja såhär i efterhand hade jag nog ändå valt att få bo kvar.

adoption är i mitt tycke imperalistiskt och nedlåtande, visst kan man säga att adoptionsavgiften ska hjälpa andra barn som har det svårt i det landet, men seriöst, vi vet ju alla att en mycket liten del om någon faktiskt kommer barnen till nytta. istället så undergrävs syftet i och med att det är så lukrativt.

Det är inte alls bara u-länder som adopterar bort barn, se tex på Korea där många flickor fortfarande adopteras bort trots att det är ett land som är väl så utvecklat som Sverige.

Den otroligt nedlåtande attityden "vilken tur att du fick komma till Sverige" kan göra mig vansinnig.

3:52 em  
Anonymous Anonym tycker...

Very pretty site! Keep working. thnx!
»

7:29 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka