.

Mamselamsen

måndag, juli 10, 2006

Den eviga frågan.

När man står i kön på exempelvis Willys, så finns det sådana där pinnar som man ska lägga mellan de olika kundernas varor. Idag stod det en kille framför mig som aldrig lade dit pinnen. Och jag (svettig och irriterad) väntade och jag väntade, medan mina flaskor med Tonic sakta gled fram på rullbandet.... men nä, ingen pinne. Och jag tyckte att han var ett jädrans pucko, så jag sket också i pinnen. Så det blev han som fick ett jädra sjå att stoppa mina grejor från betalas med hans plånbok.

Så den oerhört viktiga frågan är: Vem tusan ska lägga pinnen?

Over and out/Mamselamsen, som aldrig skulle skoja om sådana här livsviktiga saker.

30 Kommentarer:

Blogger Ilva tycker...

Lassie!

5:31 em  
Blogger MB tycker...

Gör själv samma sak när folk inte lägger den lilla pinnen på plats, eller så slänger jag ner den på bandet medan jag glor ilsket på dem och muttrar om idioter

5:39 em  
Blogger Monica med yffen tycker...

Tänk, det är den eviga frågan på jobbet. Det är ju bra om man lägger pinnen efter sina varor men jag lägger den själv alltid framför...

Efterlyser regler i denna livsviktiga fråga!!

5:53 em  
Anonymous Anonym tycker...

Lägger snällt dit pinnen efter föregående köpares pinaler och före mina. Den föregående kan ju vara en galen yxmördare som tänder snett annars och jag tänker då inte ta några risker!

5:55 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ilva: Jamen han var ju inte där!

Maleandro och Monica: Vi ber regeringen lägga ner en meningslös utredning och föreslår denna, faktiskt VÄLDIGT viktiga fråga. Här behövs det lagar med hemska straff för den som är olaglig.

5:58 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Lena: Tänk´nte på det. :-)

5:59 em  
Blogger Vonkis tycker...

Jag ansera tt det alltid äro den framförvarande kunden som skola lägga pinnen bakom sina egna varor, framför den bakomvarande kundens varor.

6:24 em  
Blogger Knaster tycker...

I varken London eller Paris existerar detta problem, eftersom rullband inte existerar, eller om de finns så finns det bara plats för en kunds prylar. Man ställer vanligtvis sin korg på en plats bredvid kassörska, och hon plockar upp prylarna ur den.

6:45 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

vonkis: Jag tycker nog också det.
Cindy: Sikken service!

6:46 em  
Blogger PGW tycker...

Jag tycker jag oftast får sköta både pinne före och efter. Suck. Slit och släp.

6:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

När jag var barn och bodde i norrland var det ingen som la dit någon pinne över huvudtaget. Och om man absolut skulle ha nån la man dit den själv. I skåne verkar reglerna helt ändrade. Det var nog många som blev sura när jag inte la dit nån under min första tid i skåne.

6:49 em  
Blogger MB tycker...

Lena B: Eftersom jag ibland kan upplevas som galen yxmördare själv så tar jag risken :-)))

Mamsen: Tack för att du tog upp detta mkt allvarliga ämne som kräver rättning i leden :-))

7:00 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Maleandro: Jag veeet! En liten fostrarpolis bor det allt i mig. .-)

7:12 em  
Anonymous Anonym tycker...

haha! Vad kul! Den här frågan ställde en av mina favoritbloggare också:

http://brief-therapy.livejournal.com/
143454.html

(hela adressen en rad.)

Själv lägger jag alltid pinnen efter mina varor. För den som står efter har liksom ofta svårt att nå dem i alla fall!

8:45 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag lägger aldrig dit den, men däremot undrar jag vad "pinnen" egentligen heter? Allting har väl ett namn, eller?

8:52 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mia: Jag gick dit.... hittar det inte. :-(

m: Jag undrar om den skulle kunna kallas pekpinnen.

9:16 em  
Blogger Anna tycker...

Jag hörde på radio förra året att man skall lägga upp pinnen bakom sina varor så den bakom kan börja lägga upp sina varor..

9:20 em  
Blogger Visionary soul tycker...

När jag var i Holland för många år sedan höll vi på att skratta ihjäl oss när vi såg att det stod "nekste klant" (med reservation för stavningen, som jag inte minns) på de där pinnarna... ;-)

Så frågan är om man verkligen vill att den föregående ska lägga dit den... ;-) Jag är en sådan klant som lägger dit den själv om jag tycker det behövs, både före och efter... så jag sabbar alla eventuella principer... ;-)

9:26 em  
Blogger m·x|360° tycker...

Jag tycker man lika gärna kunde skrota dessa dagligvaruavskiljare.

Jag har under månget år observerat hur stor oro och nervositet dessa, och då framför allt, deras placering skapar hos medborgarna.

Lösningen är helt enkelt att kassapersonalen får vara bara ett enda litet uns mer vaksamma så att de har koll på de som ändå betalar deras lön. Deras företrädare klarade av det galant under årtionden.

De har helt enkelt uppfunnits för att sprida reklambudskap på ett synnerligen effektivt vis.

Bort med de fåniga reklampinnarna.

9:35 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Pinnar eller inte pinnar. Jag retar skiten ur mig (när jag är på det humöret) när inte kunden framför mig lägger pinnen på plats.

9:47 em  
Anonymous Anonym tycker...

Stackars expediter som ständigt måste plocka bort dessa pinnar. Snack om att få arbetsskador!


Men matkorgarna då!? Är inte dessa ett irritationsmoment? Hur mycket suckar och morrande orsakar inte kvarvarande korgar vid bandet?

10:11 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hittar det inte? Länken är direkt till inlägget och det funkar perfekt för mig. Hela adressen ska vara i en rad, utan mellanslag.

Provar och skriva hela adressen i "ett" här men kommentarerna på den här typen av bloggar brukar bryta länkar mitt i...

http://brief-therapy.livejournal.com/143454.html

Inlägget heter "Dagens i-landsproblem". Men det är på engelska.

10:22 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

mia: Ska kolla NU!

10:34 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mia: Haha... my soulmate!

10:36 em  
Anonymous Anonym tycker...

Vad bra att det funkade nu.

Hehe tyckte det var kul. Kände igen frustrationen liksom! :)

Alltså ÄR det en viktig fråga, eller hur!?

10:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

mia: Jaaa... speciellt när man är tjurig och svetig.:-)

7:09 fm  
Blogger crrly tycker...

Tänkte skriva som visionary soul, vi garvade också som fan åt att kallas KLANT i Holland bara för att man vill handla! :)

F ö lägger man givetvis dit pinnen efter sig för att underlätta för såväl kassapersonal som för den som står efter i kön. Däremot ska man inte ta det för givet utan tacka och le om den framför lägger dit den! :)

Språkdiskussionen om vad den ska kallas finns bl a här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kundpinne

http://gp.se/gp/jsp/
Crosslink.jsp?d=281&a=231016

http://www.dn.se/DNet/jsp/
polopoly.jsp?d=147&a=
405704&previousRenderType=
3K%C3%A4lla:

Kassakloss tydligen.

(Jag orkar inte länka ordentligt!)

1:29 em  
Anonymous Anonym tycker...

Pinnen ska på plats, före och efter, för jag vill INTE betala någon annans varor! Så de´ så!

3:40 em  
Anonymous Anonym tycker...

den som är före. Det är artigast så.

8:29 em  
Anonymous Anonym tycker...

klant är det holländska ordet för kund. (om nu ngn inte förstod det ;-) Det blir jättekul med skylten "klanten-service" - perfekt för vissa av oss!!

8:34 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka