.

Mamselamsen

lördag, mars 18, 2006

Alltså! Uppdaterad.

Andreas, "Pudlarna" eller Magnus! Nån av dem måste vinna.

Carolas låt var faktiskt inte bra... bara så "Carolig".

Over and out/Mamselamsen, tebaks te soffan


Uppdaterad.
Suck! Tja, då vet jag vad jag ska göra den kvällen i maj då Eurovisionshlagerfestivalen sänds. Jag ska sortera alla mina hundratals knappar i färg- och storleksordning... jag tror det blir roligare.

Over and out/Mamselamsen, som nu pratat med musikaliskt initierade människor... och tack o lov tycker jag som dem.


Förresten... när jag ändå ger mig på "heliga kor", så kan jag berätta om andra röster som jag nu för tiden tycker är så vansinnigt trista. Perfekt skolade röster... men ack så trista. Celine Dion och Sissel Kirkeboe /stavning?/
Sug på den! :-)

46 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

NEEEEJ!!!! Fel låt vann! /T ss

9:53 em  
Anonymous Anonym tycker...

Åh, suck.....nej fy vad trist! Skulle ha gjort som Gagga istället för att titta på det här i kväll !

10:14 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hej mamsan! Skulle du vilja vara så vänlig och berätta igen varigenom du bokade ditt flyg hit till LA? Kramar!

10:28 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja... men så är det!

10:41 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hamus: Genom www.travelstart.se

Skitbilligt!

10:42 em  
Anonymous Anonym tycker...

Rätt låt segrade! Ser ut som att alla dina bloggarkompisar inte har en egen åsikt, utan hakar bara på för att vara till lags. Det ser jag som falskhet och hyckleri. Carola har en stark framtoning, är självsäker, och en toppenröst, kliver in på senen med siktet ATEN, klart man skall tro på sig själv och det man gör. Att hon är kristen har inte med hennes sångröst att beträffa, ej heller att hon ber sin nattbön. Ser inte Carola som en guds-budbärare utan som en mycket bra artist, stark och självsäker, hon har *DET* tror nog hon kan hävda sig i Aten. Lycka till i Aten, en värdig vinnare och representant för Sverige ! (roligt med en debatt, men konstigt att så många tycker lika, **hmm**

10:42 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ruth: Jag tror nog inte att folk bara tycker som jag... jag tror nog istället att de som inte gör det, struntar i att skriva.

Bra, att du gjorde det. Man behöver ju inte tycka lika... man kan ju vara vänner ändå. :-)

10:58 em  
Blogger Monica med yffen tycker...

Carola har röst men låten... Den var just ingenting. Tror att Carolaröstarna ångrar sig bittert om Sverige inte kvalar in i den europeiska tävlingen. Jag tror inte man kvalar in med enbart röst.

11:09 em  
Anonymous Anonym tycker...

Är det inte lite elitistiskt/snobbigt att skriva "pratat med musikaliskt initierade människor... och tack o lov tycker jag som dem."? Lite som att de knappt 400 000 som röstade på Carola - det obildade folket - inte är kapabla nog att ha "rätt" åsikt.

Det där att "finkulturen" är den som ingen gillar bara för att den bara kan förstås av de få insatta och "kunniga". Som nobelpristagaren i litteratur. Som ingen någonsin har läst eller hört talas om.

Det som jag kallar kultursnobberi. ;)

Dessutom är både Celine och Sissel utmärkta sångerskor - speciellt Sissel! ;) Från en som älskar sång och bra röster!

Tro nu inte att jag på allvar tror att du är en kultursnobb! Eller förresten, det kanske du är, men det spelar ingen roll för jag gillar dig ändå! ;)

Alla får tycka vad de vill för mig för fy sjutton vad trist det vore om alla tyckte likadant!

11:21 em  
Anonymous Anonym tycker...

ALLTID kära medmänniskor kommer folk att tycka att "fel" låt vann,
Men det är bara bra att ALLA är olika, med olika tycke och smak : )
Länge leve mångfalden!! hihi
Kramar

11:24 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mia: jag snackade med andra musiker... inget snobberi. Jag är glad att vi tyckte lika, vilket inte betyder att någan har rätt. Det finns inget rätt eller fel i denna frågan, bara tycke och smak. Och tack o lov tycker inte alla som jag... det hade ju varit för hemskt.

Men här på min blogg uttrycker jag MIN mening.

bellit: Exakt!!! :-)

11:40 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

11:45 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Oj oj oj...har gar det hett till...Musikskolan jag gar pa ser det sa har...
You can either be a singer...or you can be an artist, a musician.
Och Carola ar defenitivt inte det sistnamnda...hon ar en produkt, mkt likt till exempel Britney Spears. Hon kan formodligen varken musik teori eller ett instrument. Hon har inte skrivit en lat i hela sitt liv. Hon vet formodligen vad HON ska gora pa scenen..men det ar nog allt. Har formodligen inte en aning om vad bandet gor. Vilket ar ok...men da ska hon inte komma och kalla sig "an Artist"..eller krava respekt fran musiker. Det kravs fan sa mkt mer an en bra rost for att fa det. MIN respekt har hon inte. For vem som helst kan lara sig att sjunga rent. Konsten att ta dom hoga tonerna, ar medfott. Sa Carola faller hyfsat latt in i facket, "Stupid Singer". Men kraver man inte mer an sa for att bli imponerad, good for you!!

11:45 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Ruth: Tror du inte vi törs säga emot Mamselamsen???? Ojojoj vad vi törs!
Men i alla fall jag har slutat läsa bloggar som jag inte gillar - ibland är det kul att läsa nån som har andra synpunkter - men jag orkar inte reta mig och tjafsa och svara då.

Och nu har jag glömt vad jag skulle skriva....
MEN- jag har exakt samma färg på morgondagens showoutfit som Carola hade ikväll. Utan fladder...

11:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bloggblad: Nääää.... för jag håller INTE med dig! *skrattar*

Calua: Nu kommer du att få det hett här. :-)

11:50 em  
Anonymous Anonym tycker...

Carola har skrivit många låtar och har gått Adolf Fredriks musikskola så lite musikteori kan hon nog. Läs på innan du uttalar dig som en RIKTIG kultursnobb!

Mitt tidigare inlägg var med glimten i ögat till roliga Mamselamsen men det här menar jag precis som det står.

11:50 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

That's fiiiine!! jag ar musiker, vilket jag jobbat HART for..Sa jag anser att jag LATT kan uttala mig...For vet du vad DU talar om..sa vet du vad JAG talar om..Hepp!

11:51 em  
Anonymous Anonym tycker...

Du får tycka vad du vill som hårt arbetande strävsam musiker med en liten släng av avundsjuka (antar att du sitter lika grön av avund framför Idol. När de får så mycket gratis när du arbetar så hårt. Livet ÄR inte rättvist. ;) ) - men läs på först innan du uttalar dig.

11:55 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Verkligen...skrivit massa latar?? Dom kan inte vara sa bra...for dom finns ju inte med pa hennes skivor...Hmmm..*klurar* Men har jag fel sa erkanner jag garna det...

11:59 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

12:00 fm  
Blogger PGW tycker...

Sortera knappar är alltid trevligt :-)

Carola ... nä. Trist låt.

12:00 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Himlen i min famn (som är en jättefin låt), När löven faller.

För att nämna två bra låtar hon har skrivit.

12:03 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Sitter gron av avund framfor idol?? Tja...det skulle vara natt...men tyvarr sa ar jag lite for upptagen med att salja musik till amerikanska Idol och jobba i studio for That 70's show. Sa tyvarr...inget TV-tittande har inte...

12:03 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Ok..tva vaggvisor...Vilka hits!! Och vilka inkomstkallor!!!! Wow!! *imponerad*

12:05 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Oj... fick du verkligen skriva om det redan.

12:10 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Asch...det kommer ju ut forr eller senare anda...=)

12:11 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Så försäljningssiffror är betyget på om en låt är bra eller inte?

Men faktiskt var båda låtarna hitar! Vaggvisor?? Än en gång behöver du läsa på. ;) Himlen i min famn är från hennes julplatta. När löven faller skrevs till melodifestivalen men fick inte vara med när hon vägrade sjunga den själv. Men en hit blev det.

Inte i amerikanska Idol (har något bra förresten kommit därifrån?? I alla fall första vinnarlåten skrevs visst av en svensk dessutom.) men väl på försäljningslistan här hemma.

12:13 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Har nagot bra kommit fran Amerikanska idol? Jag vet inte...Kelly Clarkson, Clay Aiken, Fantasia, Min kompis LaToya London, Diana DeGarmo, Carrie Underwood. For att namna nagra. Och jo..."American Idol"...men nu har jag inte tid att kafta med dig langre..Nu ska jag ivag och traffa andra egotrippade, snobbiga musiker...vi ska ha en Anti-Carola-demostration pa Hollywood Boulevard. =)

12:17 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ja, nog börjar det bli heta debatter om Carolas vara eller inte vara, alla skall ju få ha en egen åsikt om bra eller dårligt. Själv så gillade jag Carolas låt, och ser inte på personens bakomvarande, tror att måmga stör sig på hennes kristenhet som hon ofta framhäver. Själv blundar jag för det och ser bara hennes senframträdande och glädje i sången. Denna debatt kan nog fortsätta hela natten, men till vems glädje och fördel.Hoppas vi alla kan vara vänner efter den här kvällen oxå :-)) God natt !

12:21 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Jag gillar Ruth...fredspris till dig!! Ciao!!

12:22 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Eh av dem där är det bara Kelly Clarksons namn jag har hört förut.

För övrigt har jag aldrig sagt något om "egoistisk" - det var det du som sa. ;) Har heller aldrig sagt att du inte får tycka vad du vill om Carola och hennes i ditt tycke brist på musikaliska talang.

Det enda jag har sagt är att man bör ta reda på fakta innan man uttalar sig om någon - vem det än är.

Enjoy eran anti-carola demonstration.

12:23 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Clay Aiken måste du väl ha hört. Han spelas ju jämt.

3:15 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Säga vad man vill om Carola, men väcker debatt gör hon ju uppenbarligen. *garvar*

5:14 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Intressant...och anda har alla dom pa egen hand salt fan sa manga fler skivor an Carola har, under hela sin livstid, under sina, mellan ett och tre ar langa, livstid.

7:23 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Javlar..det var manga komma-tecken...=)

8:22 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Jag mäter inte artistkvalitet i antal sålda skivor (t.ex heter vår bästa sångerska i Sverige Helen Sjöholm och hon kommer aldrig sälja som en Idol-artist eftersom hon sjunger en mindre kommersiell genre. Är hon en sämre artist då!?) - och att någon i ett sådant program (snacka om att vara produkter!) säljer massor av skivor i ett land som USA med över 200 miljoner invånare är inte så konstigt.

Men det är inte det det handlar om för mig. Som sagt - det handlade bara om faktakoll. :) Vad du tycker om Carola är ju din ensak.

9:00 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Helen Sjöholm... hon är bra inom sin genre.

10:35 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Jag såg inte eländet....

Men jag skulle nog sätta en 2:a

Men det skulle jag sätta oavsett om det vora Carola eller Pontare
(undantaget the poodles.de var bara för söta)

Är ingen schlagermänniska helt enkelt

:)

11:45 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Hoppsan la ovanstående kommentar på helt fel inlägg *S*

12:05 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

cian: Vi är helt överens. Pudlarna var as-kalas.

12:12 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag måste lägga mig i här Mia, för bara för att du inte har hört talas om en artist kan du väl inte säga att artisten inte är känd eller framgångsrik?

Och med tanke på den kritisk som du så envist framför så kan du väl ändå inte säga att allt bara handlar om faktakoll, DU gillar Carola, majoriteten av oss som skriver kommentarer på Mamsens blogg gör det inte. Get over it.

(om man ska vara riktigt petnoga så är inte två låtar "massa" låtar)

Du får gärna svara mig, men jag tänker inte svara tillbaka för det är ett waste of space här på Mamsens blogg tycker jag. Vi kommer aldrig tycka lika.

2:42 em  
Anonymous Anonym tycker...

Puh!!!!

4:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ok Virvla - du missuppfattar mig. Vad du eller någon annan tycker om Carola eller vilken annan artist som helst är inte min ensak. Något jag har påpekat flera gånger. Ingen verkar ha läst det jag skrev i mitt allra första inlägg i denna diskussion. "Alla får tycka vad de vill för mig för fy sjutton vad trist det vore om alla tyckte likadant! "

Och nej, att jag inte har hört talas om en artist betyder inte att han eller hon inte är framgångsrik. Det har jag heller aldrig påstått utan det var ett sätt att visa hur det sättet att argumentera inte håller. Precis som jag inte mäter en artists musikaliska kvaliteter efter hur många skivor han eller hon har sålt. Det är klart att en artist i amerikanska Idol säljer miljoner av skivor men faktum är - hur många låtar har DE skrivit själva? De får ju inte ens välja vinnarlåt att spela in på skiva. Eftersom kritiken mot Carola gick ut på att hon var en "produkt" som inte "kan musik" för att hon inte skrivit en "låt i hela sitt liv" så är det en märklig jämförelse. Eftersom, är det några som är "produkter" så är det artisterna i Idol! Sedan missförstår ni mig också om ni tror att jag inte anser att en artist som är en "produkt" inte kan vara en skicklig artist. Det anser nämligen jag. Men inte min motpart i den här lilla minidebatten vilket gör det så märkligt att hon accepterar produktartisterna nummer ett, Idoldeltagare, som "riktiga artister" men inte en artist som Carola - oavsett om man gillar henne eller inte.

Jag skriver inte för att försvara Carola utan för att jag tycker att man ska ha rätt fakta när man debatterar - annars faller man ju på sina egna argument.

Jag har heller aldrig sagt att Carola har skrivit "massor" av låtar. Tycker mängden är lika irrelevant som försäljningssiffror för att bedöma musikaliska kvaliteter. Har man skrivit en bra låt så kan man skriva fler.

Jag till exempel gillar inte Eminem. Men artistiska kvaliteter måste han ha eftersom folk lyssnar på honom och gillar honom. Skulle aldrig drömma om att påstå att Eminem är en dålig artist bara för att JAG tycker han är vedervärdig och kommersiell. Skulle heller aldrig påstå saker om honom som jag inte visste var sanna.

(Jag tror förresten inte Mamselamsen är ledsen för snart 50 kommentarer på sitt inlägg! :) Det är ett gott betyg när hon kan skriva om ämnen som engarerar så!)

5:00 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Fy, f...n, jag är smickrad! *skrattar*

5:21 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det borde du vara. Det borde du vara. Och skratta hela vägen till datorn! ;)

5:34 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Jag har inte sagt att jag tycker att American Idolerna ar aritister. Over min doda kropp skulle jag vara med. Jag skriver musiken..punkt slut.

6:33 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka