.

Mamselamsen

söndag, februari 26, 2006

OS över.

Det har varit jättekul, men det är också skönt att det är slut.

Jag har tittat på avslutningscermonin och jag tyckte den tog sig mot slutet. Höjdpunkten var i alla fall barnkören som sjöng "Fångarnas kör". Ohh... jag fick kalla kårar och en nostalgitripp av Guds nåde. Jag tror jag var 7-8 år gammal när jag hörde den för första gången. Min far spelade den på grammofon i skolsalen i Vallby skola de kvällar han var bibliotekarie i det pyttelilla biblioteket ute på landet. Det var alltså tidigt sextiotal när jag fick min introduktion till operans värld.

Nästa starka minne kom efter några år, när min far berättade och förklarade "Madame Butterfly" för mig. När de dan efter sände den på TV, satt jag på golvet mitt famför TV:n och grät. Det var ju så förfärligt sorgligt på slutet, när hon begick harakiri efter att ha blivit sviken.

Så kom inte och säg att opera inte är något för barn.

Det har hänt att min far och jag... jag tror syrran var med också, har suttit och analyserat "Nattens drottning" och jämfört olika sångerskor om och om igen. Hon som blev "vinnare" hette Kristina.. nånting.

Hoppsan, så fort det gick att gå från OS till "Nattens drottning".

Over and out/Mamselamsen, som fortfarande sjunger

16 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Vilka härliga barndomsminnen! Såklart att opera kan vara en upplevesle för barn! Själv tyckte jag om OS-avslutningen och den fick mig att bli sugen på att gå på Opera igen...Kollade reportoaren. Det får nog bli Puccinis "Manon Lescaut". Den har jag aldrig sett.

11:11 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sett Trollflöjten? Den är as-kalas!

Gillar Mozart! :-)

11:18 em  
Anonymous Anonym tycker...

Japp. Trollflöjten är fin. Hur går det med packningen?

11:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Har det varit OS....?



;)

4:44 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Vilding tröttnde på OS förra veckan..

"nej heja Sverige" säjer han och byter kanal...

Har du lyssnat på Carl Orffs "Carmina Burana"?

Den är också rätt maffig

7:35 fm  
Blogger PGW tycker...

När jag var fem år spelade jag Trollflöjten (hela) till mina föräldrar bad mig spela något annat. Jag tror jag gick över till "Cosi fan Tutte" och "Dunderklumpen".

7:55 fm  
Blogger Efva tycker...

Opera kan va fantastiskt... Underbart känslofyllt och rikt på alla sätt och vis...

9:25 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Henrik: Jaa,det kan du tro. :-)
London girl: Sakta men säkert framåt.
Cian: Det tror jag inte.
PGW: Dunderklumpen är inte fel. Vi hade den på vinyl när ungarna var små.

9:26 fm  
Blogger Nina tycker...

Hoppas du får en härlig trip nu då med nymålade naglar och allt. Och jag såg att snask i mängder köptes till dottern. Smaskigt! Missade du 3:e perioden då?

10:05 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Loppan: Jag kom hem lagom tills att det var tio minuter kvar... alldeles lagom mycket hockey

10:12 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Men Mamsen! Nu insåg jag just! Jag kommer inte kunna vinka till dig när jag är i Nybban för då är du ju i LA och lever det glammiga livet! :-(

10:15 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Virvla: Du kan ju alltid vinka åt huset. :-)

10:54 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ja jag får väl göra det, och hoppas på att katterna ser mig! Eller stoppar du ner dem i resväskan...?

12:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Virvla: De sitter säkert och gräver i nått fönster. :-)

4:31 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Typiskt - det enda jag ser av OS är starten och slutet. Men jag var tydligen ifrån när barnkören sjöng... det var ju synd.
Jag var 13 när jag såg Nebukadnesar på Operan i Sthlm. Dagen efter fick vi stå där på scenen och sjunga efter den guidade turen. DET visste du inte mamsen: att jag sjungit på Kungl.operans scen...!

7:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det måste varit jag som vann!

10:50 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka