.

Mamselamsen

fredag, februari 05, 2010

Våra nya hjältar.

Förr i världen var det polisen som var de stora hjältarna i världen. Efter 9/11 steg alla brandmän i status och blev gigantiska hjältar... ja, även världen runt steg de i status.

Nu, när vi har fått snö i Sverige... surprise, surprise... Sverige har snö... har vi fått nya hjältar. "Snöskottarna"! De som sitter i sina plogbilar och kör fram och tillbaka. Människor som har det som jobb och tjänar pengar på det. De är våra hjältar idag... om man får tro vissa bloggar och viss media.

Inget ont i det... fast jag måste säga att jag tycker att det är lite konstigt.

Jag föreslår som nästa hjälte... tadam..... Lars Ohly! Ni vet han som sålde sin lägenhet och nu mår lite dåligt av att han gjorde en vinst på lite drygt en halv miljon. Shit... han borde väl vara en riktig hjälte i detta Jante-Sverige. Skulle han sen skänka sin vinst till Haiti, skulle han förmodligen få helgongloria.

Nä fy fan... vilket hyckleri. Han går ut och berättar om sitt lilla illamående i media.... strax innan det är val. Surprise, surprise! Officiellt kan ju inte en vänsterpartist tycka om att göra sådana vinster.... fast jag tror att han i lönndom sitter och planerar hur f*n denna vinst ska kunna rendera ännu mer pengar... och framför allt hur fasen han ska kunna komma undan så mycket reavinstskatt som det någonsin går. Alla kvitton på bordet... och så sjunker skatten.
Räkna
Stackars stackars lilla rika vänsterpartist.

Over and out/Mamselamsen

6 Kommentarer:

Blogger gila tycker...

När f*n blir gammal blir han - om inte religiös - så kapitalist.
Har f.d vänner som var rödglödgade sosse + ½kommunister men nu sitter med bostadsrätt, fritidshus på landet och är j*ligt noga med kapitalet...

11:23 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vet många sådana exempel. :-)

12:00 fm  
Anonymous Mia tycker...

Jag ligger åt vänster - utan att för den skull identifiera mig med något särskilt parti för de är lika usla allihopa.

Men jag förstår inte varför man inte kan ha sina åsikter åt ett rättvist samhälle med samma möjligheter för alla och samtidigt vara emot att folk tjänar pengar?

Vad är det för fel med det? Om alla får samma möjligheter och förutsättningar att skapa sin egen framtid oavsett bakgrund?

Jag hade aldrig kunnat vara där jag är idag om vi inte hade haft gratis utbildning t.ex. Mina föräldrar hade inga pengar att ge mig varken för att köpa bostad, bil eller utbildning eller någonting.

Allting jag äger och har, har jag själv fixat. Ok, jag har inte så mycket, en ynka hyresrätt på 33 kvadrat och en halvdan karriär än så länge, men det jag har och äger är mitt! Allt jag har åstadkommit, har jag åstadkommit själv.

Finns en viss stolthet i det.

Så om jag någon dag börjar tjäna bra med pengar - inte sjutton skulle jag ha dåligt samvete för det?

Jag skulle bara vilja att alla med mina förutsättningar fick samma chanser av samhället till utbildning t.ex. så att man kan skapa sig en framtid på egen hand.

Som jag har gjort. :)

7:42 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vem skulle inte vilja att alla hat det? Det jag tycker är så fånigt är att han går ut och berättar om sitt dåliga mående.... just precis när valet närmar sig.

Jag tycker att om han mår dåligt av vinsten, borde han skänka bort den... till typ partiet eller nått. Men DET tror jag inte att han kommer att göra. Jag tycker det är hyckleri, det han säger.

10:16 fm  
Anonymous Mia tycker...

Håller med dig fullständigt!

Det är just hans attityd jag inte fattar - varför skulle han skämmas!? Varför är det "vänster" att skämmas över pengar? Och som du säger, varför bara prata och inte handla i så fall?

4:54 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Exakt!

2:29 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka