.

Mamselamsen

fredag, oktober 02, 2009

Ekonomitips 1.

Nu är det inte så himla långt kvar till jul... och allt vad det kan innebära av julklappar och julmat. Kommer du att ha pengar till det... eller ska du ta till kreditkortet igen?

Jag tycker att du ska skita i det... börja planera redan nu... även om det är lite sent.

1. Sätt undan en liten slant varje månad, som är öronmärkta "Jul". För jul kommer ju varje år, även fast det verkar vara en överraskning för en del.
2. Kolla över vad du har för grejor som ligger och skräpar i nått skåp eller i förrådet. Sälj dem på Tradera eller Blocket.... och sätt undan dem på "Jul-kontot".
3. Allt du pantar kan också det gå in på "Julkontot."
4. Lägg alla "skrammelpengar" i en spargris... "Julgrisen". Jag/vi gör det och det blir massor på ett år, utan att vi egentligen saknat dessa mynt. Jag flyttade nu ut vår gris, för att få en bättre bild... tror hon väger 7-8 kilo... men så närmar sig stora "julslakten" också.
Spargris
5. Julklappar kan man med fördel hitta på både Tradera och Blocket... och jäklar vad billigt det kan bli, om man jämför med en vanlig affär. (Förra året fick jag en skitsnygg stickad Ralph Laurentröja, köpt på Tradera... jag tror den kostade en hundring.)
6. Börja köp julklappar nu... det är nu du hinner göra de stora klippen.
7. Folk älskar dig inte mer, för att dina julklappar är dyra. Glöm aldrig det!

Det finns hur många grejor som helst man kan göra... bara man börjar tänka utanför de vanliga ramarna.

Man ska leva i nuet, för att leva till fullo.... men en viss framförhållning gör det hela lättare.

Over and out/Mamselamsen, tjatkäring numero uno.

4 Kommentarer:

Anonymous Tess tycker...

Söt spargris =)

11:31 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jupp... köpt i USA och släpad över halva jorden. :-)

Tror jag gav en femtiolapp för den. Hahaha.... ekonomiska jag!

11:35 fm  
Anonymous Eilert tycker...

När Du sänder prylarna Du säljer på Blocket och tradera kan Du använda rabattfrimärken, som kan ge upp till 60% rabatt på Postens brevporto.

4:22 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Eilert: Exakt! De köper man förhållandevis billigt även det på Tradera. Jag har tur, som har och har haft flera frimärksamlare i släkten... så jag ligger på en packe med häften.
Likaså funkar även "Företagspost", men där får man tänka på att skrymmande inte ingår.

5:06 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka