.

Mamselamsen

fredag, oktober 02, 2009

Efter Lyxfällan igår.

Jag baxnar... jag förvånas... jag fattar helt enkelt inte hur folk tänker. "Jag köpte en massagestol för ett par tusen, som jag sen provade hemma i ett par minuter och kom på att den gör ont... och använder den aldrig mer". "Jag köpte en vattenkokare och en ölmaskin... fast jag egentligen inte använder sådana."

Nä så fasen jag fattar! Jag fattar inte heller människor som hela tiden konsumerar på kredit. Ja, jag vet att jag börjar bli tjatig, men jag säger som min mamma.... "Jag vill väl!"... och hoppas kunna påverka någon genom mina amatörmässiga "ekonomiskriverier".

Konsumera aldrig på kredit och har du inga pengar... gå inte in i några affärer... varken IRL eller på Internet.

Läste igår i Veckans affärer en kort artikel om en "sanningssägare".... Therese Lundstedt.
Veckans affärer
Hon säger i stora drag: Klasskillnader kommer att bli/är mellan de som har kunskap om ekonomi och de som inte har det. De utan kunskap blir lätt offer för SMS-lån och krediter med ockerräntor och får en snabbfil till kronofogden. Att privatekonomi borde ingå som ett kursmoment på gymnasiet.

Folk kan säkert tycka att jag tänker och tycker mycket på ekonomi och grejor. Ja, det gör jag... och jag gör det gärna...hellre än att jag ligger sömnlös om nätterna och våndas om hur f*n jag ska få det hela att gå ihop.

Krediter, snabba lån på Internet och SMS-lån är ett djävulens påfund!

Puh... nu ska jag inte orda mer om detta, för nu ska jag svara på ett mail från Uppdrag granskning.

Over and out/Mamselamsen

4 Kommentarer:

Anonymous Cian tycker...

Och jag tycker du är klok :)

11:24 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Klok som en tok. :-)

11:27 fm  
Blogger gila tycker...

Tokklok alltså!(Så konstigt det ordet såg ut...)
Tittar också på programmet ibland och blir lika fly arg varje gång!
Har inte deras föräldrar lyckats banka in något vett i skallen på dem och har de tappat förmågan att tänka själva?

5:22 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gila: Nä, jag tror inte att deras föräldrar har lärt dem någonting.

7:03 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka