.

Mamselamsen

onsdag, augusti 20, 2008

Det var nog inget lätt val... men jag förstår henne.

Christina Appelgate opererade bort båda brösten trots att de "bara" upptäckt bröstcancer i ena bröstet. Bröstcancer är tydligen ärftligt då hennes mamma även bar på BRCA1 som kopplats till bröst- och äggstockscancer.

När jag bodde i en annan stad, hade jag bekanta där det bl.a. fanns en mamma och två döttrar i familjen. Idag finns bara en dotter kvar. Först fick den äldsta dottern bröstcancer och ofantligt sorgligt, dog 28 år gammal... efter några år fick mamman det och gick bort. Nu är bara lillflickan kvar och jag vet inte hur hon har gjort operationen, men hon pratade då om att ta bort båda brösten... fast jag vet inte hur det blev.

Det är läskigt när man ser hur ärftligt det kan vara med den djävulska sjukdomen cancer.

I min släkt har min mamma, mormor och mormorsmor dött i cancer. Det började med livmodercancer som sen spred sig vidare till tjocktarmen och vidare ut i kroppen. Snacka om att jag går på extrakontroller... ibland har jag funderat på att operera bort hela livmoderna... har ju liksom ingen nytta av den längre. Fast än så länge har det bara stannat vid en tanke, för vad jag förstår, får man ganska tidiga signaler om att inte allt står rätt till därnere. Signaler som de äldre generationerna tyvärr ignorerade.

Over and out/Mamselamsen, redo för en ännu en kopp kaffe.

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Blödningar,är det vanligaste symtomet. Skall inte ignoreras om man är i klimakteriet. På livmodercancer alltså. Där finns det ju tyvärr ingen screening som det gör med livmoderhalscancer och bröstcancer så att man kan upptäcka det i god tid.

9:30 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ingela: Det var just de signalerna som de ignorerade!

9:47 fm  
Blogger Meeri tycker...

Momma dog i bröstcancer så jag är på mamma som en vettvilling att hon ska göra mammografi jämt jämt jämt. Vi håller tumamrna för dig att du klarar dig, att du bryter den onda trenden... :)

2:09 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

meeri: Jag förstår dig! Ja, jag hoppas att jag kan få bryta trenden.

8:06 em  
Anonymous Anonym tycker...

Min mamma dog nyligen i livmoders cancer 48 år gammal. så strunta inte i att gå och ta cellprov.

9:04 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anonym: Jag är så ledsen för din och dina närmastes skull.

Nä, jag missar aldrig en kontroll... gör lite extrakontroller emellanåt.

11:35 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Mamselamsen: Bra att du vet. Vill bara säga till er andra att LIVMODER cancer och livmoder HALS cancer inte är smma sak!!!
För allt i världen gå på era cellprovskontroller. Där jag jobbar är hag rena tjattanen om detta. Försöker förmedla budskapet så ofta jag kan. Har gjort en reklam grej för radion om detta, men tror inte Landstinget har råd att bekosta. Men roligt var det att göra den!!

11:11 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka