.

Mamselamsen

onsdag, april 30, 2008

"Våldtäktsoutfit"!

Jag har lite snabbt läst om det . Någonting om att tjejer som klär sig minimalt, på något vi får skylla sig själva.

Jag anser att alla rent teoretiskt ska kunna gå spritt nakna på stan utan att bli antastade eller våldtagna.

Men, det funkar inte så.

99% av alla människor skulle respektera nakenheten. Men så finns den där sista procenten... de som inte riktigt är som de ska i huvudet. Och den sista procenten skulle i alla fall göra att jag inte gick naken/halvnaken på stan.

Jag skulle inte heller gå i skumma kvarter efter mörkrets inbrott... inte heller gå omkring och vifta med ett gäng tusenlappar i handen... inte heller följa med en främmande människa hem på natten... inte heller bada topless i simhallen... inte heller åka till Sydamerika och ha en massa guldsmycken på mig.... inte heller lämna min handväska på en bänk i Stockholm.

Det borde vara lugnt att göra alla dessa grejor, men tyvärr lever vi inte i den drömvärlden.

Over and out/Mamselamsen, med självbevarelsedrift.


6 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Så sant, så sant. Det är tråkigt att det är så men för ens eget bästa tror jag att man måste tänka att den där procenten finns och inte utsätta sig för uppenbara faror. Om det ändå skulle hända så är det fortfarande gärnings mannen som ska straffas lika hårt som om tjejen hade skidoverall på sig vid tillfället.

Pernilla

11:04 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Pernilla: S J Ä L V K L A R T !

11:58 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det är nog mer än 1% som skulle ha synpunkter, men det är en helt annan sak än att begå några övergrepp. Det viktiga att komma ihåg är att våldtäkter huvudsakligen har med makt och måttligt med sex att göra.

Dock finns det en kategori utöver rena psykfall som begår våldtäkter, och där finns ett PK-problem i uppfostran som gör det nästan omöjligt att komma åt. Jmfr Husbybadet och uttalande som "svenska kvinnor klär sig som horor". Men det är möjligt att SD kommer tvinga upp det problemet till ytan, risken är dock uppenbar för att det sker på ett obehagligt sätt (eftersom det huvudsakligen inte sker pga omtanke för offren).

Det är faktiskt samhällets förbannade skyldighet att se till att beivra de som inte respekterar andra oavsett utseende (och ge f-n i att vältra över ansvaret på oskyldiga). Det är en mycket farlig väg när samhället undandrar sig det ansvaret.

6:16 em  
Blogger Thomp@ tycker...

Man får inte glömma att majoriteten av alla våldtäckter sker i hemmen och/eller av någon som kvinnan känner. Det handlar om makt, förtryck och dominans och då kan klädseln kvitta...

1:30 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Kerge:Självklart ska samhället ska försökafå bort det hela. Frågan är hur. Tyvärr har det misslyckats de sista 2000 åren. Självklart ska de inte lägga över ansvaret på den våldtagna.

Thomp: Japp, så är det. Men det jag tänker på när jag skriver detta inlägg, är det som händer utanför detta.

Världen borde vara vacker.... men det är den inte.... tyvärr!

10:21 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ja, man måste vara försiktig och inte utsätta sig för faror. De flesta människor är ju vettiga, men med tanke på den procenten som inte är det så får man ju vara på sin vakt. Det är ju dumt att klä sig utmanande av nåt slags trotskänsla att "jag ska minsann kunna klä mig hur jag vill". Visst ska man få klä sig hur man vill, men man kan ju välja lämpliga tillfällen där det inte är nån fara, så att säga./Pallas

9:18 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka