.

Mamselamsen

måndag, januari 28, 2008

Känns... så där.

Läser i Expressen om att mina tänder nu eventuellt ska registreras i en statlig databas. Kan i och för sig kännas som "no big deal". Men när jag tänker på hur många olika "register" det finns om mig, känns det emellanåt lite olustigt. För tänk om någon skulle få tillgång till alla fakta som finns registrerade om mig, då skulle de veta nästan exakt vem jag är, vad jag gör, vad jag har för intressen, vad jag äter, hur jag reser o.s.v.

En väldigt skarp skuggbild av mig alltså!

-Med hjälp av bibliotekskortet kan de se vad jag lånar för böcker.
-Med mitt Visakort kan de se vad jag köper.
-Med mina kort på COOP och ICA kan de se vad jag äter för mat, använder för tvättmedel, om jag har husdjur, barn o.s.v.
-I mina patientjournaler kan de se vad jag har/inte har för sjukdomar.
-Via skattemyndigheten kan det kollas hur mycket lån och pengar jag har.... och vad jag tjänar!
-Via kronofogden, hur många misskötta skulder jag har.
-Via Försäkringskassan, hur mycket jag har varit sjuk och varför.
-Via A-kassa och Arbetsförmedling om jag inte har jobb och hur länge jag varit utan.
-Via bilförsäkringen kan det kollas vad jag har för bil, bilmärke och hur långt jag kör varje år.
-Hemförsäkringen, hur mycket mitt hem är värt.
-Handlar jag på Internet, finns alla mina inköp registrerade lite här och där.
-Köper jag tågbiljetter på Internet, kan det kollas var och när jag reser.
-Vägtullarna i Stockholm, som registrerar när jag kör ut respektive in i Stockholm.
-Alla övervakningskameror som nu börjar finnas lite här och där, som exakt kan registrera när jag gick förbi.
- Alla coockies i datorn

Plus allt annat som jag inte kommer på i skrivandets stund.

Tänk om någon skulle få tag på alla dessa fakta... den personen skulle känna mig bättre än jag själv.

Lite som Orwells bok "1984".... och inte så lite heller.

När detta slår mig... det är då jag vill flytta 14 mil ut i skogen och leva på kottar och kärlek och ge fingret åt hela samhällssystemet.

Over and out/Mamselamsen

5 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Jag hänger med eller också stänger jag av min omvärldsförståelseknapp. Carina

3:13 em  
Blogger Mildamakter tycker...

Mmm, du har rätt och jag håller med dig, men så kom jag att tänka på tsunamikatastrofen och vilken nytta det var, när man skulle id:a personerna, att Sverige har en så pass utbyggd tandvård som vi har. Tack vare tandkorten så kunde ju många id:as...så ett register över tänderna kan jag nog tycka är ok...däremot gillar jag def inte alla de andra registren som du räknade upp... ;o)

4:02 em  
Anonymous Anonym tycker...

Åh! Det påminner om när jag var inne på min internetbank och surfade runt på info om månadssparande. Två dagar senare kommer ett brev i lådan med erbjudande att om jag startar månadssparande får jag två trisslotter. Då kände jag mig lite övervakad, faktiskt.

4:16 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Se där!!!!!

6:36 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Milda makter: Man skulle kanske kunna ha sitt eget tandregister hemma.

6:37 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka