.

Mamselamsen

lördag, juni 23, 2007

Gamla och rejäla Sverige. UPPDATERAD!

"Svenskarna bäst i världen på riktigt långa äktenskap".

Det skulle man inte kunna tro, när man tänker på hur många människor i andra länder ser på svenskarna.... företrädesvis svenskorna. Ni vet, "Sverige, det stora sex- och syndlandet"... en relik från sextio- och sjuttiotalet, med alla dessa sexfilmer.

Många är de gånger, när ungarna på sina resor har sagt att de är från Danmark... allt för att slippa de lystna blickarna och förmodligen också tankarna, när de tänker "Sväääänska fliiika".

Hur som helst.... långa äktenskap! Stephan och jag firar 31 år och sex år i år. Jag undrar hur lång tid det tar innan vi kommer till Vegas igen, så vi får gifta om oss en tredje gång... i en "drive thru"?

Men hur har vi då gjort för att stå ut med varandra så länge?

1. Vi gick på intuition när vi möttes första gången. Vi träffades den 4:e december och flyttade ihop den 5:e.... 1974. (Till mina föräldrars stor fasa.)
2. Sex.... sexxet måste funka. För gör det inte det, så blir det problem. Funkar det... tja, då tänker man inte ens på det.... det bara finns där.
3. Våga bråka och gräla... jag kan bli "topptunnor" jag!
4. Inte ha exakt samma intressen... inget är så skönt som när jag ibland får vara ensam hemma eller att jag sticker iväg på egen hand.
5. Kunna skilja på förälskelse och kärlek. Herre Gud.... innan jag träffade Stephan, var jag ständigt förälskad... bara föremålen för min förälskelse byttes ut.... ibland flera gånger i veckan.
6. Gilla den grå vardagen tillsammans. Den där ständigt rosenröda och skimrande lyckan finns bara i kioskromaner. Fast den poppar upp ibland och det är då jag verkligen förstår att jag gjorde rätt, som blev sambo dagen efter första mötet.
7. Prata..... prata!
8. Ta inte allt så förbannat seriöst.
9. Var varandras bästa vänner.
Kompisar
Och mycket mycket mer.... men den viktigaste punkten på min lista är nog:

10. Skratta mycket!

Vad Stephan tycker om vårt äktenskap, har jag ingen aning om, för här är det jag som bestämmer.... ibland! *ler stort*

Over and out/Mamselamsen, som ska gå och pussa lite på gubben.... trots att vi inte borstat tänderna!

(Jag har "lånat" bilden, men jag kan inte för mitt liv ge mig till att länka till sidan. F´låt TomKat.


Uppdaterad!
Glömde en mycket viktig punkt...... skilda sovrum, om det snarkas. Sen jag fick mitt egna rum, har den nattliga misshandeln av maken helt slutat och jag vaknar fräsch som en nyponros på morgonen.... eller.... nästan i alla fall. :-)

11 Kommentarer:

Blogger Strumpstickan tycker...

Jag håller med, vi har hängt ihop i åtta år och det blir bara bättre:)

10:37 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Strumpstickan: Vad bra! Det sägs ju att män är som vissa klövdjur. "Ju ärldre bockar, desto hårdare horn". *ramlade av stolen över att jag skrev det*

11:24 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Skilda sovrum kan inte underskattas. Sen vi skaffade skilda sovrum för några veckor sen börjar jag nästan står ut med min karl igen efter flera månaders kris.

12:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

Att ha roligt ihop är nog det viktigaste. Skilda sovrum kan vara något att tänka på..

2:36 em  
Anonymous Anonym tycker...

Meddelande till Stephan!
Din hustru Mamselamsen önskar sig rosor i cellofan! Precis som i en amerikansk film. Skynda sig nu och uppfyll hennes önskningar.

http://www.interflora.se/order_beskriv.asp

6:38 em  
Blogger gila tycker...

02 december 1967 = 40år - d'e du!
Och vi har alltid haft himla roligt ihop och är varandras bästa vän.
Och skilda sovrum! Och må vi få har varandra länge till - fast nu känns det väldigt oroligt.

9:09 em  
Blogger Christian tycker...

Snarkskena mina vänna. Snarkskena. Fungerar förvånadsvärt bra. Kompletteras med näsvidgare vid behov. Så kanske det finns hopp om dubbelsäng igen.

http://www.adactive.se/

9:50 em  
Blogger Christian tycker...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

9:50 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mais oui: Japp... här skrattas det ofta!
Christian: Vi har provat allt! Ibland tror jag han snarkar ur öronen.

11:11 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gila: Det är det jag säger... han är min bästa vän och den enda skillnaden mellan honom och andra vänner.... är att jag inte har så himla mycket sex med dem. :-D
Nicoline: Man får väl hoppas att han läser här.

11:13 em  
Anonymous Anonym tycker...

För mig är det skilda badrum som gäller!

4:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka