.

Mamselamsen

torsdag, februari 15, 2007

Köpa laglig sex?

Sören Olsson vill få igång en diskussion om att det i vissa lägen ska vara legalt att kunna köpa sex. I hans fall handlar det om att hans son som är född med Downs syndrom, "vill vara naken med en tjej som på film".

Frågan är då:
- ska det finnas statliga bordeller?
- vilka är funktionshindrade?

Enl. lag är det förbjudet med handel av kvinnokroppar... manliga också för den delen, i Sverige.... så så var det med det.

Ska vi göra undantag för funktionshindrade? Innan man kan svara på den frågan, måste man klargöra vad funktionshinder är. En förklaring finns här. Jag kan lägga till fler förklaringar. Blyghet.... att man i andras ögon ser oattraktiv ut, onaturligt mycket svettningar, fruktansvärd fotsvett, fetma. Mina förklaringar kan minska funktionen att attrahera det motsatta könet.

Så mitt svar på frågan är ett klart NEJ, det ska inte finnas tillgång till legala sexköp för funktionshindrade.

I Sörens fall, handlar det om en son med Downs syndrom. När jag som ung... på den tiden när många förståndshandikappade bodde tillsammans bl.a. på en herrgård i Sörmland, arbetade jag som fritidsledare en tid. På detta hem, fanns det lägenheter för de människor som blev kära i varandra. De kunde efter en tids datande bli sambo och vad jag förstår hade de ett väl fungerande sexliv och var otroligt kära i varandra. Ren och skär lycka att se.

Jag har mina åsikter om att alla, med det som i vanligt tal anses som funktionshinder, genom lagar skulle flytta ut på eget boende i samhället. Jag anser att denna lag i många fall är åt helvete. Inte helt sällan har denna "frihet" betytt ensamhet och isolering. Men det är ju en helt annan diskussion.

Over and out/Mamselamsen, som välkomnar åsikter om detta.

25 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Håller med dej..

Det ligger ju en motion i riksdagen att sexleksaker ska subventioneras för funktionshandikappade...Helt uppåt väggarna..
vart dra gränsen för funktionshinder??

/Cian

9:40 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Den saken har jag inte funderat på än.

9:49 fm  
Blogger l*eva tycker...

En *nästan* ohanterlig fråga!

Jag hade mitt bemanningsföretag med personliga assistenter...för funktionshindrade.
En av ständigt återkommande problem...var just SEX!
Människor med hjärnskador...är inte alltid så lätt att överyga om var gränsen går för *trakasserier* bla. Ofta,ofta är det också så...att människor med grava funktionshinder ÄR sexuellt frustrerade.Mina kunder var överlag männisikor med MS/Stroke och några andra neurologiska sjukdomar bla. ALS. M a o människor som fötts *friska*.

Själv är jag lika kluven över funktionshindrades boende. I många fall, är det de ANHÖRIGA, som hävdar att hemmaboende är BÄST!
Vilket jag inte alltid håller med om.
EN sak är säker: Jag förbjöd *mina* assistenter att vara behjälpliga med sexuella tjänster.
DÅ...en *råttfälla* omedelbart slår igen.

Om detta skulle jag kunna prata mycket om...eftersom jag också satt med och stödde lagen om LSS/LASS.

10:10 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja, i det läget är det svårt.

10:18 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Okej jag har tänkt lite..Och jag börjar bli lite kluven

Tänk om man hade ett barn med funktionshinder..
Hade man då inte som förälder velat att barnet skulle få en sån normal vardag som möjligt?
Och inbegriper inte en normal vardag sex?
Eller åtminstånne ömhet och kroppskontakt?



Hmmm Tack mamsen för att du får mej att tänka "utanför min box"

/cian

10:38 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Cian: Men tycker du då att det är rätt att någon kvinna eller man ska sälja sin kropp för det?

11:23 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Nej det är det som gör en kluven...

Det är som Eva säjer en ohanterlig fråga...
Varken svart eller vit


/Cian

11:34 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Visst är det svårt. Men om man då ska fatta något beslut i frågan, måste det nog bli ett principbeslut, icke grundat på känslor

11:40 fm  
Blogger Martina tycker...

Sex kan aldrig vara en rättighet tycker jag, inte heller att köpa tillgång till någon annans kropp.

12:28 em  
Blogger Martina tycker...

För övrigt en underbar blogg! Har nog aldrig sagt det. Läser den ofta. En favorit. Får mig både att skratta och må bra och förundras :)

12:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jösses..... tack!

12:38 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ärligt... ok det finns lösvaginor, dildos och massage apparater...
Men det finns också varma, goa, fina människor av bägge könen som inte har några problem alls att vara nära en främmande människa i en intim situation. Jag har själv ett förflutet som sjuksköterska och arbetet som eskort påminner faktiskt mycket om det - fast det är friskvård jag numera sysslar med ;-)

Jag känner ofta samma typ av tillfredsställelse efter att jag träffat en kund som eskort som jag gjorde då jag jobba som sjuksköterska. Man har gett lite värme och omvårdnad till en annan människa. Man har gjprt att en annan människa mår bättre, det gör att jag mår bra.

Låt människor med eller utan funktionshinder helt lagligt få ha ett sexliv med oss som kan och vill erbjuda dessa tjänster. Varför ska beröring i form av massage vara ok utom just mellan benen på människor?

Och till sist det är lagligt att erbjuda sexuella tjänster mot betalning men olagligt att köpa dem. Och bordeller behöver inte vara statliga. I Danmark är en bordell mer en lokal där man som sexsäljare hyr in sig.

12:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

Svår fråga. Men varför ska funktionshindrade tvingas köpa sex för att få närhet och ömhet? Det känns som att det skulle vara förnedrande för dem tycker jag... Är de inte förtjänta av det ändå som alla vi andra, utan att behöva betala för det? Sex med ömhet, närhet och känslor - inte bara som handling, som konsumtion? Bör man inte arbeta med attityder till funktionshindrade istället? Det verkar vara lite med dem som med äldre - att det råder en attityd/moral i samhället att "äldre människor och funktionshindrade kan väl inte ha sex!". Att sex bara är förbehållet unga och friska. Jag vet, inga känslor bör inblandas. Men jag gör det ändå för det här skriver jag ur min egen synvinkel som ett inlägg i "debatten".

1:07 em  
Anonymous Anonym tycker...

jag tycker inte att sex är en mänsklig rättighet, lika lite som det är en mänsklig rättighet att skaffa barn något de flesta verkar tycka nuförtiden.

Sex är något som ska ske på frivillig basis från båda inblandade.

1:55 em  
Blogger Ilva tycker...

Oj knappt så att jag törs framföra mina åsikter att det borde finnas statliga bordeller för prostitution kommer aldrig att kunna utrotas så då skall iallafall de som prostituerar sig få tillgång till ATPpoäng, försakringskassa mm och slippa utnyttjas av karlar som tvingar ut dem på gata, Fast problemet är så mycket mer akut här i Italien att jag tycker att det måste lösas på ett mer radikalt sätt.

2:17 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

OK.... ska man ha statliga bordeller eller inte? Jag har min uppfattning klar för mig i allafall.

2:42 em  
Anonymous Anonym tycker...

Är det inte förnedrande för en funktionshindrad att han/hon ska vara tvungen att betala för sex? Vad ger det för signaler till en ung människa om det finns en lag som säger att han/hon är berättigad till att köpa sex p.g.a. handikapp? Det är ju som att dömma ut personen redan från början och säga att han/hon inte har andra chanser. Det finns många handikappade som är lyckligt gifta och många "normala" som är ensamma.

2:57 em  
Anonymous Anonym tycker...

Statliga bordeller??..

Det finns för och nackdelar med allt..

Fördel..
Våldet mot kvinnorna minskar
Kontrollerade former/kondomer/sjukundersökningar/
Minskar riskerna för könssjukdomar och spridning av HIV

Nackdelar..
Det kommer alltid finnas människor som inte vill gå på "statliga" saker..Så mörkermarknaden kommer bli större..Med mer människohandel som följd

Så nja...jag vet faktiskt inte...

/Cian

3:08 em  
Anonymous Anonym tycker...

Kanina - precis det jag menade också. Att enda chansen för funktionshindrade att få sex är att betala för det visar en rätt snedvriden attityd från början... Tycker jag. De har väl rätt till kärlek och ömhet som alla vi andra.

Statliga bordeller tror jag inte på. Ska staten bedriva sexhandel?? Huga. Med mina skattepengar?? Nej tack!!

3:25 em  
Anonymous Anonym tycker...

Staten skall självklart inte driva några bordeller. Sedan tycker jag att det är självklart att det är upp till var och en om man skall få sälja sexuella tjänster och att de trakasserier som förekommer gentemot de som gör det är fullständigt ovärdigt tänkande människor, men men.

//JJ

5:41 em  
Blogger MB tycker...

Tycker absolut att det ska finnas både bordeller och prostituerade för dem som behöver, oavsett handikapp eller ej...och till er som säger att sex inte är en rättighet, har ni någonsin varit utan ömhet och sex som vissa av de här människorna tvingas till pga omgivningens syn på dem?
Det är så lätt att snacka när man har allt serverat på ett mer "normalt" sätt

7:35 em  
Anonymous Anonym tycker...

Så här tänker jag: Om en handikappad person ska ha rätt till sex/ till att köpa sex då kommer deras behov vara satt över de prostituerades. Då ger vi upp tanken på ett samhälle där människor inte säljer sin kropp. Det är väl ändå vad vi strävar efter?

Jag tycker hela förslaget visar på en snedvriden syn på kvinnan. Att en kvinna som inte släpper till bara trilskas ungefär. Att behovet av sex är viktigare än behovet att själv välja sin partner.

Sen så är behovet av sex inte samma sak som behov av mat, vatten och luft. Mycket skulle nog lösas om vi vågade vara lite mer fysiska med varandra utan att det handlar om sex.

7:43 em  
Anonymous Anonym tycker...

Håller med Mia. Först och främst bör vi göra allt för att ändra attityderna gentemot funktionshindrade i vårt samhälle. Tyvärr finns det många länder som har kommit mycket längre än Sverige på den fronten. Många verkar tro att alla som har någon form av funktionshinder är dumma i huvudet och inte "normala". Allt som inte är "normallt" är för många skrämmande och "elefanten i rummet".

7:45 em  
Blogger schmut tycker...

det är lite intressant att alla pratar OM de prostituerade som om de vore en osynlig massa. är det verkligen ingen som känner någon prostituerad eller ni har alla gått på bilden av ett totalt offer?
offrena är inte så många som vi tror. däremot gör vi dem till offer genom att förutsätta att de alla är offer utan egen vilja, på glid och drogar för att glömma vad de gör.

dessutom tycker jag att man bör kanske ta upp vardagsprostitutionen. den vi inte tänker på för att den är mer socialt accepterad då den sker i vanliga hem. det vill säga kvinnor som har sex för saker, tjänster etc eller som håller sig med några få män som försörjer dem.
den är minst lika utbredd och syns inte på samma sätt som kvinnorna som står på gatan.

8:47 em  
Blogger schmut tycker...

men när det gäller funktionshindrade och att de ska ha en speciell lag angående sexköp - antagligen bör det vara lagligt för alla eller för inga. funktionshinder är ingen liten 'genre' och vår syn på vad de behöver handlar just om vår syn på våra liv. hur de ser på sina liv och vad de behöver, är oftast inte samma.


däremot är det nog ingen tvekan om att det är svårare för någon som har ett allvarligare funktionshinder att träffa någon och ha ett aktivt samliv. vårt samhälle är anpassat efter den friske Svensson och om du inte sportar eller dricker sprit på barer, har du väldigt svårt att umgås socialt med nya människor. man träffar ju folk via vänner, ute eller på arbetsplatsen.
som funktionshindrad är det lätt att du bara hamnar i ett umgänge med andra funktionshindrade och det gör allt så mycket svårare.

8:52 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka