.

Mamselamsen

torsdag, oktober 19, 2006

Tomater med eller utan?

På Willys här i stan säljs det tomater med kvistar och de säljer tomater utan kvistar.

Jag har aldrig riktigt fattat det där. Ibland är kvisttomaterna dyrare än de andra. Smaken är lika... vi köper ju ett antal kilo om dagen, så det har jag testat.

Jag tycker att kvisttomaterna borde vara billigare, först för att tomatodlarna slipper ett led i produktionen... avkvistningen. Sen blir ju tomaterna dyrare när man också ska betala för det där gröna, som man ändå slänger när man kommer hem.

Finns det bara kvisttomater, är jag så där kolossalt småsnål så jag kvistar av dem innan jag stoppar dem i påsen. För min mamma sa alltid: "Det är inte de stora inkomsterna man blir rik på, utan de små utgifterna". Och det är det jag håller på med när jag lite nonchalant slänger tillbaka "snafset" högst upp på tomathögen.

Over and out/Mamselamsen, avkvistare

8 Kommentarer:

Blogger Gagga tycker...

Tomaterna håller sig längre om kvisten sitter kvar. Där bedrar du dig själv.

5:04 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gagga: fast vi gör ju av med tomaterna samma dag! :-D

5:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag som alltid köper kvistvarianten, enbart av den anledning för att det här nästan jämt är billigare. Men till skillnad från dig så ser jag till att det syns ordentligt att det ÄR just kvisttomater så kassörskan inte ska slå in det andra (och dyrare) priset. Vad man håller på.. :)

6:01 em  
Anonymous Anonym tycker...

Japp, håller med. Kvisttomater håller längre. Märks väl i ensamhushåll.

7:25 em  
Anonymous Anonym tycker...

Köp av öläningen på torget istället. Stor smakskillnad på hans tomater. Lite dyrare kanske men klart prisvärda.

7:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ellinor: Ja, vad man håller på. :-)
Marianne: Fast hos oss hinner de aldrig bli gamla.

Orreforsaen: Om man gör av med 5-6 kilo om dagen ör priset viktigare än smaken.

Men privat, skulle jag nog kunna tänka mig att sätta smaken före priset.

7:46 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hoppsan.. Jag blev visst anonym

8:49 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hihihi....jag brukar blasta av blomkålen innan jag betalar den. Fast en gång gick det dåligt, jag fick inte köpa den var tvungen att lägga tillbaka den. Lite pinsamt faktiskt.

9:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka