.

Mamselamsen

söndag, oktober 01, 2006

Svampexkursion!

Här är det "Följa John" som gäller, för att jag inte ska komma bort.... igen!
Svamp1 liten
Appappapp... vid ställningen, gäller det skynda sig och få vara med och vittja.
Svamp2 liten
De är ju inte helt lätta att upptäcka.
Svamp3 liten
Men har man väl fått syn på en, står resten på parad.
Svamp4 liten
De var ganska ytte-pyttiga. Men med lite regn och fjorton dagar till, är de giganter. Men vi kunde bara inte låta bli att plocka de största småttingarna.
Svamp5 liten
Nu ska de rensas och torkas.

Och som alltid, avslutas en svampplockningsrunda med en Big Tasty på McDonalds.

Over and out/Mamselamsen, mysigt trött i kroppen.


Och nu ligger de på tork.
Svamptorkning liten

6 Kommentarer:

Blogger Tankevågor tycker...

Bra jobbat! Det bästa är att man egentligen inte behöver så mycket i tex en sås eller så för de ger mycket smak. Brukar du komma bort i skogen? ;-)

5:28 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Rensat svamp och rensat kläder - du har sannerligen inte legat på latsidan. Vilket jag gjort hela dagen...

5:30 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

LG: Ja, jag brukar gå vilse MINST en gång om året.

Bloggblad: Rikligt med energi, bara för att jag var ledig igår.

5:38 em  
Anonymous Anonym tycker...

Och visst är de tacksamma att plocka?! För några år sedan plockade vi uppemot 50-60-70 kg och sålde en massa till vänner o bekanta. Brukar du frysa in eller torka dem?

9:05 em  
Anonymous Anonym tycker...

Följa John får mamma också tillämpa i skogen. Eller så parkerar pappa henne på ett ställe med mycket svamp och säger :plocka av här och gå sedan 300 m i det väderstrecket :-)
De plockar himla mycket svamp, som de sedan säljer och för pengarna åker de på solsemester.
Jag var aptrött på utelivet i skogen redan som 4-åring. Nu kan jag tänka mig att plockalite dåoch då. Bara jag slipper äta!

9:16 em  
Anonymous Anonym tycker...

Åh, trattisar ,nu måste jag hsa mej ut i skogen också...

1:28 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka