.

Mamselamsen

torsdag, oktober 05, 2006

Nybro."Världens mitt"!

Inte nog med att Nybban är huvudstaden i Glasriket... detta rike som nu även växer till att bli ett enormt shoppingcenter och upplevelsecenter. Nu ska Nybban bli studentstad också!

Vi har ju en Glasskola i Orrefors... en Designhögskola i Pukeberg... en trafiklärarutbildning o.s.v.

Och i och med att det är skitdyrt att bo i Kalmar, har massor med Kalmarstudenter bosatt sig i Nybban och pendlar dessa 18 minuter till Kalmar, när det behövs. Kruxet är att många av dessa studenter inte är skrivna här, så kommunen går miste om en massa statsbidrag. Men det ska det nu rådas bot på, genom att erbjuda dessa studenter ett bidrag på träning, tåg eller litteratur. 750 kronor! Hm.. jag undrar om det är lockande nog.

Det finns ett problem till. Det råder bostadsbrist i Nybban. Massor med studenter som nu pluggar och kommer att plugga här, har ingenstans att bo.

Men skit samma.... jag ser fram emot en stad med massor med nya människor och att det etablerade "ordspråket": "Det gaur ente" förhoppningsvis försvinner. (Ska sägas på genuim småländska)

När jag flyttade till Nybro (har flyttat runt sen dess) för 33 år sedan tyckte jag att Nybroborna var de mest negativa människor som fanns. Oavsett vad man sa, fick man till svar "Det gaur ente" och mycket har inte hänt sen dess. Så sent som igår hörde jag det uttrycket om ett nystartat företag i kommunen... ur min egen mun!

Dags att dra?

Over and out/Mamselamsen, så jäkla pigg i dag.

6 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Ja, börjar DU med sånna kommentarer, då är det nog dags att fly!!! LOL

12:13 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nu får du ta och starta "företag nr II" = vandrarhem eller något annat i hyresbranschen - skära guld med täljkniv, eller:-)???

1:03 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

hexi: Jaaaa...

Anonymous: Företag nummer två? Nummer 14 blir det nog.

5:36 em  
Blogger PGW tycker...

Mystiskt det där, i andra ändar av Småland verkar ju vad som helst vara genomförbart a la Gnosjöanda.

6:32 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: Fast jag tycker det verkar ändra sig lite här.... trots det jag sa om det dödsdömda företaget igår.

Tyvärr fick jag saker vidimerade idag av en annan person... tyvärr frå jag nog rätt.

8:00 em  
Anonymous Anonym tycker...

När jag läste detta inlägg fick jag lite minnesblickar från mitt år som just studentboende i Nybro med de där 18 min pendlande till Kalmar. Handla på willys, cykla i snö ... ja, härliga lilla 0481.

9:33 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka