.

Mamselamsen

onsdag, september 13, 2006

Stephans specialare!!!

Vi har ju sådana där bruna bollar på "Mamsans" som jag kallar för "Kalla den vad du vill".

Man får ju inte säga "negerbollar" nu för tiden. Men likt fördömt kommer det bl.a. in en kille och vill ha "negerboll" emellanåt.... och han är svart som natten. Det tycker jag är skitaktigt roligt... och han också.

Många av mina kunder har väldigt svårt att välja mellan .....-boll med strössel eller pärlsocker, så idag gjorde Stephan en specialare så att folk inte ska behöva utsättas för detta gruvliga val. Han gjorde en "mulattkula" (Fias benämning och bild)
Mulattkula
Hälften strössel och hälften pärlsocker. För att göra den extra exklusiv, lade han den på en gräddbädd. Allt för att göra det enkelt för gästerna. :-)

Kan någon förklara för mig varför det är fult med "negerboll", men det är helt OK med Finska pinnar och vita bönor?

Over and out/Mamselamsen, som inte tar så himla hårt på färger.




Jag kom att tänka på en grej. Om ordet neger är tt negativt och "fult" ord... borde inte ordet zigenare tas bort också? För det ordet om något kan ju uppfattas som väldigt negativt.

17 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Neger är ett negativt ord. Finsk och vit betydligt positivare.

6:23 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sara: Hm... har inte tänkt på det i och med att jag inte lägger någon vikt vid det... inte heller mina bekanta med olika etnisk bakgrund

Jag är nog naiv.

6:30 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ordet neger kommer ursprungligen från de spanska kolonisatörerna, de kallade sina slavar negros. Därför kan det vara känsligt för vissa.

Zigenare har väl för längesedan utdömts och ersatts av romer?

6:43 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Anonymous: jag kollade på nätet... det är skillnad på svenska romer och finska zigenare

Hur vet jag inte? De kallar sig olika

6:46 em  
Blogger Unknown tycker...

Negro betyder svart
Blanco betyder vit

Så har det hetat i säkert tusen år..Mna får inte säja neger men negress är ok..varför vet jag inte

Kollade på Oprah förra veckan och i USA är det väldigt viktigt att man gifter sej inom sin ras..
Det hade blivit ett ramaskri inom det "svarta" samhället när det kom en film om en svart kvinna som dejtade en vit..

Känsligt ämne helt klart...Men jag säjer Negerboll iallafall...

7:35 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Häftigt om det är så att det är okej att vara finsk zigenare men inte svensk... fast det finns många många fler olika romer lärde jag mig av en elev som kom från Serbien. Där tillhörde de en minoritet inom rom... vad säger man? Romarriket? Nej, det går ju inte... där gick jag bet.

7:36 em  
Blogger Unknown tycker...

De i Sverige som kallar sej för Romer är väl mest från Östeuropa plus att alla pratar samma språk Romani?
I Ungern är det vanligt med Romer...Samma sak i Rumänien..

Finska romer är väl..Ja från Finland...och pratar inte Romani..utan finska..Och har de där stora kjolarna som inte andra Romer har

7:46 em  
Blogger Lilla B tycker...

I vår familj har det sen att par generatoner inte kallats Finska pinnar utan Pilska Finnar.

Det är säkert väldigt inkorrekt sätt att uttrycka sig på.
Men det struntar vi i!

7:59 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Fast Zigenare/romer kommer ursprungligen från Indien!

7:59 em  
Anonymous Anonym tycker...

På 70-talet var det i alla fall OK. 1975, när jag var tre år, var jag med i lokalblaskan där jag visade upp mina bruna, kladdiga händer. Rubriken löd: ANNA BAKAR NEGERBOLLAR. Det måste väl vara någon gång efter det som det blev fult att säga negerboll?

8:38 em  
Anonymous Anonym tycker...

Denna "Kalla den vad du vill" med både strössel och pärlsocker är perfekt för mig med beslutsångerst. =) Nu kan jag stå med ett ben i vuxenvärlden och ett i barnvärlden ett tag till. Perfekt. Hejja "mulattkulan". =)//The one and only...

10:01 em  
Anonymous Anonym tycker...

När var det som det PLÖTSLIGT blev fult att säga n-g-r? Vad var det som utlöste det hela? Förr sa man n-g-r och det var inget särskilt med det - som vilket ord som helst. Detta är konstigt!

Negro betyder svart. I Latinamerika kallar folk sina mörkhyade kompisar för Negro, sina smala för Flacco (=smal) och sina tjocka polare för Gordo (=tjock), utan att nån menar nåt illa med det. Terms of endearment, bara, så där. Har du gröna ögon kallar dom dej Gato(=katt). Om nån har lite snea ögon kallar man honom Chino (=kines). Man ger folk beskrivande smeknamn, helt enkelt. Skulle det gå för sig i Sverige?

8:09 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Finns det något troll som tar illa vid sej av att det finns trolldeg?:-)

8:44 fm  
Anonymous Anonym tycker...

anonynous 1: Vi har en karta över Latinamerika. Den är från slutet av 1600-talet och gjord i Frankrike. Högst uppe i högra hörnet syns en bit av Afrika och där står det "Pays des nègres" (Negrernas land)så även de franska kolonisatörerna körde med neger.

10:25 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Nyamko Sabuni uttryckte det hela väldigt bra i en debattartikel förra året.

http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,691770,00.html

2:09 em  
Anonymous Anonym tycker...

1770,00.html

på slutet, så ska länken funka *S*

2:09 em  
Blogger Mallan tycker...

Jag såg en bild för ett tag sedan på en negerboll och på skylten stod det: "Kalla den vad du vill 10 kr". Det var ju bra? :)

2:15 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka