.

Mamselamsen

onsdag, september 06, 2006

Har skummat igenom tidningarna.

I någon av lokaltidningarna stannade jag blixtsnabbt till för jag tyckte vid första ögonkastet att det lät intressant. Det stod "antikviteter", men jag tyckte att det stod "antiaktiviteter".

"Antiaktiviteter"!

Precis vad många behöver idag... framför allt barn och ungdomar!

Jag hör dagligen på Mamsans om föräldrar som ska hämta telningar på dagis-fritis-skolan... hem och fort som fanken äta och iväg på fotboll... handboll... kompisar... ridning... schack... ishockey... konståkning.... scouterna... listan tar aldrig slut.

Inget fel på aktiviteter. Men det borde finnas måtta på det hela. Jag vet barn som har fyra-fem grejor varje vecka. Ingen tid för att sitta hemma i sitt rum och filosofera eller att lära sig att man faktiskt kan aktivera sig själv.

För att inte snacka om stressen för föräldrar, som måste skjutsa "överallt"!

Jag anser att barn och vuxna behöver mycket mycket mer tid med "antiaktiviteter". Då kanske man bl.a. också skulle slippa lite av snacket om att inte orka/klara av skolan.

Over and out/Mamselamsen, som anser att det är vars och ens rättighet att få ha tråkigt ibland.




Är det för sent att starta ett nytt parti?

"Tråkighetspartiet"

7 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Vad ska vi göra med våra flickor som vill hänga vid stallet så mycket som möjligt? Till och med mamman!

8:25 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Prioritering!

8:35 fm  
Blogger l*eva tycker...

Jag tycker, att Du har rätt.
Överaktivering...skapar så småningom (som alla nu vet) UTMATTNINGS-diagnoser.
Kanske inte på direkten NU...men så småningom i Livet!
Dessutom: Vet barn i dag HUR man bygger en koja?
-eller har de tid, att spela kula?
Hos oss...(som bodde på landet, när barnen var mindre)...så lekte de med den Amerikanska Familjen...länge. (dvs. Barbie, Ken mfl.) Jag slår ABSOLUT ett slag, för den Antiaktiva Leken!
Dvs. BARN...ska LEKA...så länge de KAN!
Inte slita ner klädseln i bilen!

8:49 fm  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

du har så rätt..
dagens barn i sverige lider brist på:
att längta efter saker
att ha tråkigt
tystnad

om man får tillräckligt mycket av det..då blir det fart på hjärnan..och kroppen..

9:00 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Antiaktiviteter är skööööööööönt :-)

9:02 fm  
Blogger Humlan tycker...

Du har rätt och Grodan har skrivit min lista om längtan, tråkigt och tyst.

Jag tror att underaktiva och överaktiva barn inte mår bra, utvecklas eller lär som dom ska. Det finns tillfällen när det svenska ordet lagom är bra!

12:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag håller fullständigt med, Mamselamsen.Man skall inte aktivera ihjäl barnen. Det är inte farligt att ha tråkigt. Även om barnet vill hänga ex i stallet varje dag kanske man som vuxen får vara tuff och säga ifrån ibland."Morskan"

2:12 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka