.

Mamselamsen

onsdag, juli 19, 2006

Kan man skämta om rattfylla?

Det gjordes det på "Allsång på Skansen" igår.

Bräck, Lundin och Magnusson själva, tyckte tydligen att det var vansinnigt kul.

Med tanke på att Sven-Erik gått ut i media och berättat om att han "haft problem med spriten" som det ofta så vackert heter (i mina öron låter det som alkoholism) tycker jag att det var hänsynslöst mot hans anhöriga att skämta om det.

De har förmodligen levt med denne alkoholist i åratal, med allt vad det innebär av ständig ångest, rädsla, förnedran, svek o.s.v. Och att börja skämta och förminska alkoholproblemet skulle i sig kunna vara ännu ett svek.

Sven-Erik! Ge dina anhöriga och dig själv tio år av nykterhet och sen kan du börja skoja om det som var, då kanske... men bara kanske, dina anhöriga också skrattar. Men inte nu.... det är fortfarande ett öppet sår för dem.

Over and out/Mamselamsen, inte ett skit imponerad över medvetet presumtiva mördare



Det sägs att ca 10% av alla i Sverige "har problem med spriten". Runt varje "problemmakare" finns minst 4 personer som mår dåligt. Räkna sen ut hur många som är drabbade i Sverige. Problemet är mycket större än gemene man kan tänka sig.... och framför allt är det oftast dolt bakom neddragna persienner, ett glatt ansikte.... tja, en "snygg fasad" helt enkelt.

AA
Alanon/Alateen

15 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Jag fattar inte riktigt varför han inte sitter inne? Borde man inte göra det om man kört på fyllan? Eller har "folkkära" artister dispens?

7:41 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Det tar nog tid... semestertider du vet. Fast jag betvivlar att det blir fängelse för 1,7 promille.

Taget körkort och behandling lutar det nog åt.

7:53 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Flerårig kontraktsvård och regelbundna läkarbesök. Ovillkorligen!

8:21 fm  
Anonymous Anonym tycker...

silkesvantar på i detta fallet..tänk om ett barn "råkat" vara "i vägen" för honom..då du.
Det ska inte vara något att skämta om, det är ju för fan allvar.

8:56 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

bibbsan: Helt klart!

9:03 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Ja fy.. nog vet jag alltför väl vad alkohol kan ställa till med... Usch. Därför rör jag inte skiten själv! Har sett för mycket.

9:26 fm  
Blogger Yassa tycker...

Rättgången är i höst. Det tar tid i Värmland. Jag tror han får finkan, fast fotboja´eftersom han inte är dömd förut för något.

Dessutom har han ju erkänt så han lär ju INTE gå fri.

Jag håller med dig allt du skriver om alkohol o rattfylla, är bara oenig på en liten punkt och det är att det var ju faktiskt Lundin som skämtade o inte S-E. :-)

9:38 fm  
Blogger Mette tycker...

Jag tänkte på det samma. Hur reagerar publiken på att han kör full? Hans respekt för dem? Deras anhöriga? Som hade kunnat gå på den vägen där han kör fram i sin alkoholånga?

Men nix - han är för folkkär för det.

10:05 fm  
Blogger Nemo tycker...

Skall nog avhålla mig för att "tycka" nåt om det här... jag är för mycket "part i målet" utan att för den skull vara bekant eller anhörig till S-E. Ser alkoholism som en sjukdom, sinnessjukdom...för hur sinnessjukt är det inte att efter en dags efterbehandling sätta sig i bilen och kolka rödvin under hemfärden? Alkoholism har inte ett skit med "sunt förnuft" eller "ta sig i kragen" att göra - däremot ligger det i sakens natur och som en följd av insikt om sin belägenhet att facea konsekvenserna av sina handlingar, nykter eller påverkad spelar ingen roll. nu tyckte jag nåt ändå...

Vad jag däremot inte funderar så mycket över är Lundin och hans sorglösa approach...inte ett dugg förvånande att denne stor-gosse raljerar och käckar till det. File under avd. "Mot bättre vetande"

10:13 fm  
Blogger l*eva tycker...

Alla säger att:
-Jeppe super, men ingen frågar Varför!

Anders Lundin passar nog allra mest och bäst i Bullen...eller i R.E.A. Eftersom jag INTE såg programmet, men väl Läst recensioner och åsikter om det...så tycks det mig, som om Allsång på Skansen...förlorat den charm...som Lasse B-stod för!
En Förändring...som inte tycks *gå hem i var stuga*
Omdöme är inte en egenhet, alla fått som en Gåva!

10:43 fm  
Blogger hanna tycker...

Själv tycker jag att skämten med invandrarkvinnan som var städerska var otroligt sjuka. Vem skrattade?

12:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Att vara alkoholist och åka fast för 1,7 promille... njä, det blir inte fängelse. 1,7 på en alkis är inte speciellt mycket.

Nemo och Yassa: Vad jag förstått var Magnusson införstådd med att dessa "skämt" skulle komma.

Mette: Jag reagerade direkt och fann det ovanligt smaklöst.

Eva: Det finns nog inget varför, som i Jeppes fall. Det är alkoholismen som styr, allt annat är svepskäl.

Hanna: Jag håller med dig. Igår var bottennapp. Jag undrar om Lundin får fortsätta nästa år? Jag är så himla trött på att höra: "Visst har vi kul".... "Oh, så kul vi har det"... o.s.v.

6:49 em  
Blogger SixesAndSevens tycker...

Kan man inte skämta om allt...?

8:05 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jo det kan man, om det inte blir anhöriga och barn som far illa av det.

9:02 em  
Blogger SixesAndSevens tycker...

Jaja, men det är ju självklart. (För dom flesta...)

10:21 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka