.

Mamselamsen

onsdag, maj 17, 2006

Mässan över... och det gick snabbt!

Mycket, mycket smaskiga saker såg vi och provade vi. Den ena fetare och sötare än det andra... jag mår liiite illa just nu, av förståliga skäl.

Imorgon kommer det en "väskdängare" till Mamsans. Vi ska prova olika sorters bönor till kaffekvarnen. Ok.... vad är det som gäller? Och hur stor roll spelar det egentligen, när man hällt i mängder med mjölk?

Han sa också till oss att Latte är på väg bort till fördel för "presskaffe". Ni hippa storstadsbor... är det så, eller vill han bara få sälja de där svindyra "presskannorna" till oss.

Nu ska jag sätta mig i soffan och gå igenom alla broschyrer som de prackade på oss. Ett och annat häftigt recept såg jag att det fanns.

Over and out/Mamsan, blivande cafédrottning. :-D

17 Kommentarer:

Blogger Unknown tycker...

Som sk hipp storstads-bo säjer jag bara följande:

Vad sjuttsingen är det för fel på vanligt hederligt bryggkaffe???

/Gammalmodig?

5:42 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jamen om latte är "på väg bort" i storstan nu, så blir det kanske lagom att tänka om i Nybban om fem år eller så?

5:51 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Vilding: Det ska vi ju OCKSÅ ha!!!

Lena: Exakt så tänkte vi också.

5:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Lena: Och om fem år hade vi tänkt oss att gå i pension. :-)

5:54 em  
Blogger Ilva tycker...

recept pa vad? Har du sett hur du skammer ut dig hos Gagga? Allt for att fa vara pa bild trots att de kanske inte var sa smickrande sa sur som MUMSAN sag ut...

6:07 em  
Blogger Karin L tycker...

Jag är lite kaffoholist och detta är vad jag tycker:

Pressokaffe kan inte ersätta latte eftersom latte görs på espresso. Det är liksom en annan grej. Däremot kan man med fördel låta pressokaffet ersätta det sura gamla bryggkaffet! På så sätt kan gästen själv låta kaffet dra efter egen smak. Det är fräscht och snyggt att servera kaffet i en pressokanna - varje gäst kan få sin personliga 2-koppars kanna och ni slipper på köpet fundera över huruvida påtår ska vara gratis eller ej. Gästen behöver aldrig undra över hur länge kannan stått på värmeplattan, det är alltid färskt! Du kan förbereda genom att mäta upp lagom mängd kaffe i 10-15 kannor och ha stående, och sedan bara slå på hett vatten.

Jag är helt för idén! Ni får det fräschaste kaffet i stan!

6:10 em  
Blogger StringBeanJean tycker...

ni ska ha montana-bönorna i blå påse, dyra men ACK SÅ GODA. sen spelar det ingen roll vad folk vill ha för typ av kaffe.

6:19 em  
Anonymous Anonym tycker...

Och under invigningen måste du naturligtvis ha ett jättebrett guldband att klippa! Vilka musiker tänker ni anlita? (kanske dragspel? eller ett litet traddjazzband?) Vem ska få äran att klippa guldbandet? *ler*

6:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ilva: Mumsan surhet får du förklaringen till hos Gagga!!! :-)

Kaksmulor: Ska diskutera med min kära make.

Darko: Vi kollade på det idag... fast så vansinnigt dyrt är det inte.
Josephine. Nja.... vi får se. :-)

6:45 em  
Blogger Humlan tycker...

Instämmer med kaksmulor; presso är godare än brygg (när bryggkaffet har stått länge!) men ersätter inte espresso.
Själv dricker jag gärna latte med lättmjölk, jag väljer alltså de ställen där dom har även mager mjölk.
...men ska jag fika med kaffebröd, väljer jag ställe efter godaste kaffebrödet!

7:14 em  
Blogger PGW tycker...

Storstadsbo i exil här, jag är less på vuxenvällingen, jag vill ha kaffe som innehåller KAFFE! Sedan hur det tillverkas är inte så kinkigt, bara det är gott.

7:30 em  
Anonymous Anonym tycker...

Presskaffe är fräscht och gott, känns lite extra lylligt at få in en hel kanna att dela på två. Eller en sådan där söt liten till en person.
Dock måste ni ha latte och espresso oxå! Och inte sådan där tråkig direkt från någon automat. Nybryggd espresso med lagom tjock crema ska det vara. Och mjölken till latten är bäst när den är härligt tjock.
Vill ni vara riktigt hippa där ute i Newbridge så satsa på Tchai latte. Det är störst i storstäderna nu.

8:31 em  
Anonymous Anonym tycker...

ups, ett t för mycket i Tchai. Tror jag. Nu blir jag förvirrad...

8:33 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Jag gillar kaffe....med en skvatt mjolk....Hur ocool ar inte jag!!??

8:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

"cafe au lait" heter på holländska "Koffie verkeerd" - dvs felaktigt kaffe! måste ha varit ett gäng som inte tyckte om det i början... *grin*
Men ni kommer väl att ha NågoN sorts invigningsfest ändå???...

10:47 em  
Anonymous Anonym tycker...

Sen kan du ju bjuda in alla bloggare en helg och låta alla baka loss och fylla frysen din med sina specialare, som du sedan har som: Veckans blogg paj!

11:06 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ingen invigningsfest... bara annonser.
Bara ÄKTA espesso!!!!!!!!
Vi väntar med "tryckkaffe.
Calua: Jaa... du är väldigt lik mormor!
Kapple: Jag undrar vad hälsovårdsnämnden skulle gilla det?
:-D

6:45 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka