.

Mamselamsen

söndag, maj 28, 2006

Det slösas med våra pengar!

Under de senaste åren har det tillkommit 50 nya statliga myndigheter och många av dem fyller ingen eller ringa funktion. Det läggs 2 miljarder på informationskampanjer, vilket ofta betyder att göra reklam för myndighetens egna existens eller för att propagera partipolitiskt.

Det mest onödiga departementet är Djurskyddsmyndigheten, som inte har ett skit att göra för att befrämja djurens rätt. Till det finns:

- Kommuners inspektörer som följer djurskyddslagen (alla djur, utom vilda)
- Länsveterinärer och länsstyrelser (cirkusar och djurparker)
- Kommun-länsstyrelse-Djurförsöksmyndigheten-Etiska nämnder (djurförsök)
- Jordbruksverket (transport av djur och travtävlingar, sköter även hundregistret)
- Livsmedselsverket-besiktningsveterinärer (slakterier)
- Polisen-länsstyrelsen (vid vanvård och liknande av djur)
- Naturvårdsverket (vilda djur)

Allså, ingen funktion!

Men likt fördömt kunde denna myndighet inkassera 61 534 oo0 kronor år 2004. Men tydligen räckte inte detta, för år 2006 lyckades sno åt sig 92 288 000 kronor. En ökning med 49,9 %!! För... vad då?

Vad gör våra "riksrevisorer" egentligen? Jag har fan inte lust att försörja en massa pappersvändande "slipsnissar" i Stockholm.

Over and out/Mamsan, som funderar på att skattevägra

19 Kommentarer:

Blogger Bambi tycker...

Har inte hunnit läsa på hela helgen, men den här var ju jättefin!!

9:22 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

bambi: Bloggen eller inlägget? :-)

9:27 em  
Anonymous Anonym tycker...

Word!

9:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

veronica: Vad?

9:44 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

veronica: Tycer du något är fel... gå till motangrepp.

9:48 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ny arbetsvecka imorgon,
sov gott!

9:57 em  
Anonymous Anonym tycker...

word betyder väl: du har rätt, eller: håller med, eller: rätt sagt.

10:25 em  
Blogger Me tycker...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

4:40 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ahaa... det fattade inte jag. :-)

Alltid lär jag mig något nytt.

6:37 fm  
Blogger PGW tycker...

Och jag har en obehaglig känsla av att de du nämnde var inte de värsta, Såg nån lista på statliga verk som var helt obegripliga, ska se om jag hittar den igen. Bara en sådan sak som de här som sysslar med folkhälsa, vad de nu heter. Mängder med skattepengar plöjs ner i nåt verk som ska lära oss att äta grönsaker eller vaddå??

7:32 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: Materialverket... jag kände en kille som jobbade där. Skrämmande!

7:38 fm  
Blogger PGW tycker...

Vad tror du om de här till exempel?

http://www.folkbildning.se/
http://www.fas.forskning.se/
http://www.framtidsstudier.se
http://www.mi.se/
http://nfh.nutek.se/
http://www.polar.se/
http://www.statenskonstrad.se/

Och det är bara ett litet urval ...

7:45 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Du har fan i mej rätt..man kanske skulle flytta till Kreta...

9:20 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Mamsan: Tvärt om, jag håller med. Jag fattar inte varför de ska dela ut så mycket pengar till dem, när det finns så mycket annat som det behöver satsas på. Tänk vad mycket vettigt man skulle kunna göra för de pengarna inom skola, vård och jobb. Just nu står jag med ena foten utanför samhället och var gång jag läser om hur mycket pengar som försvinner hit och dit får jag nästan en stroke av ilska. En vacker dag ska jag emigrera!

9:32 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Djurskyddsmyndigheten kom till för att man skulle ha någonstans att skicka avdankade miljöpartister. Finns ett antal fd. riksdagsledamöter och annat skräp där. Bland annat generaldirektören. Alliansen har ju sagt att denna myndighet kommer läggas ner om det blir en borgelig regering.

9:52 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Orreforsaren: Jag läste det i en tidning igår.

4:57 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ja, när ska man börja Lägga NeR myndigheter eg.? de borde sättas upp på tidsbegränsning (helst inte alls förstås) - nutek har jag för mig är för kärnkraften, men statens konstråd behövs väl inte? statens konstfrågor tar väl nationalmuseum hand om så bra ändå?? (eller skulle kunna) anställ några för en revision och spara ett antal miljoner... det vore något! Ett politiker-uppdrag betyder ju inte att du är garanterad jobb livet ut - ElleR???

9:05 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Josephine: Det kanske behövs ett nytt departement. "Lägga-ner-departement-departementet"

9:35 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag vill påpeka att alla alliansens partier inte alls vill lägga ner Djurskyddsmyndigheten. Fp vill inte lägga ner den. Myndigheten har dessutom stort folkligt stöd. Enligt en alldeles ny undersökning vill hela 74 procent av svenska folket ha den kvar. Bara 15 procent vill inte ha en sådan myndighet.

Kolla in: http://melinen.blogspot.com/2006/05/stor-majoritet-vill-behlla.html

2:04 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka