.

Mamselamsen

måndag, mars 20, 2006

Har precis bläddrat igenom tidningen "Attention".

Då slog det mig en sak.

Jag är inte intresserad av film. Tittar ibland på TV.
Jag är inte särskilt intresserad av musik... utom vid Melodifestivalen och Millans musik. :-)
Jag är inte intresserad av vin. Jag vet när det är gott eller inte gott.
Jag är inte intresserad av författare... bara deras böcker.
Jag tycker inte om kaffe Latte.
Jag är inte intresserad av design... det jag gillar blir ändå aldrig modernt.
Jag är egentligen inte intresserad av mode... jag vet ju vad jag tycker om.
Jag tycker inte Champagne är nått särskilt... mousserande vin från Italien är minst lika gott.
Jag tycker inte heller om rysk kaviar... fastnar i tänderna.

Däremot tycker jag om:
Tjock korv med mos och räksallad.
"Nanny"
Vin inköpt på Lidl i Polen.
Underbart kitchiga pompösa saker, inköpt på auktion eller second hand.
Jag älskar min gamla kashmirtröja med axelvaddar. Samt min vita yllekappa som är inköpt hos S:t Erikshjälpen för hundra kronor.
Jag tycker om en rejäl mugg kolsvart kaffe.
Jag tycker om knäckemackor med Kalles kaviar.


Är det nått fel på mig?

Over and out/Mamselamsen, the "white trash"?

6 Kommentarer:

Blogger Humlan tycker...

Jag tror att man hittar "sina" saker och smaker under livets gång. Det är nog mest när man är ung och oerfaren som man påverkas av trender, mycket för att man inte har sett, hört eller smakat så mycket än.

Men visst ändrar jag mig fortfarande. Vet inte om det är för att jag vänjer mig vid det eller vad det är, men jag lär mig fortfarande att t.ex. äta nya saker som jag inte har gillat förut.

6:43 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Självklart! Jag älskar suschi nu... Californian rolls och vegetariska.

7:18 em  
Blogger Efva tycker...

Har aldrig fattat det där med film heller. Teve... tja, vetenskapsprogram?
Musik, ja så tillvida att jag jämt lyssnar på musik. Men oftast inte på dom senaste hittarna.
Vin är det så mycket... snobbism kring. Visst finns det viner som är helt otroliga som kostar 10 000 spänn men det är ju nåt som jag aldrig hade kommit i kontakt med om jag inte jobbat i restaurangbranschen på ett flådigare ställe. Jag och Sofia Mölstad (sommeliere och brorsdotter till hela Sveriges vinexpert Mikael Mölstad) hade som sport att hitta så billiga viner som det bara gick som va bra. Speciellt vitviner som är svårare. Favvon just nu: Dunavar Pinot Gris. Flaskan kostar under 50-lappen och det klår många "finviner" i 200 - 400 kronorsklassen.
Dricker inte kaffe.
Design och mode... tja, jag ser det väl kanske lite annorlunda då. Det som är hippt och inne för dom flesta är yesterday's news för dom som jobbar med det. Jag gillar stil. Och det är verkligen inte samma sak som trend.
Man betalar för namnet Champagne och inte så mycket för innehållet. Godast gratis annars får det va.
Rysk kaviar: totalt överreklamerat. Kalles är bäst!

Alla dom där grejerna är ju bara till för att skilja ut Dom Fina från populasen, inget annat. Men jag trivs fint med att va populas. Speciellt som jag prövat Fina Folket genom både giftemål och jobb. Och dom gick bort.

7:28 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Freja: Du har ju också fattat vad jag menar. Jag har också varit "där" och drog mig undan p.g.a. falskheten och "ytan".

7:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

ABSOLUT INTE! Det är just detta som jag tycker är så underbart - att folk kan tycka om helt olika saker mot vad andra tycker. Att allt inte behöver vara av bästa märke, inte dyraste prislappen - utan man har sina egna favoriter, och skäms inte för det! KRAM

12:45 em  
Blogger Annapelu tycker...

Du är en vanlig människa som vet vad du gillar och inte gillar. Oavsett vad som står på olika listor eller vad som är "inne". Jättebra!

Däremot är du en ovanligt rolig människa och det är inte alla som kan stoltsera med det. Var stolt!

3:53 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka