.

Mamselamsen

tisdag, augusti 09, 2005

Puh...nu är det gjort.

Alla vi kvinnor träffades på Tingsrätten. En av dom var en 14-årig tjej, som råkat ut för Sahid. Stackarn!!! Vi är alla tacksamma för Brottsofferjouren, som var med oss hela tiden och försedde oss med kaffe.

Tack o lov, behövde vi inte möta Sahid. De tog honom till ett annat rum, där han bara kunde lyssna på oss. Vi kvinnor är skit-rädda för vad som händer efter att han är "färdigbehandlad". Kommer han ut på gatorna igen och om han gör det, känner han då igen oss. Nu viskade åklagaren till mig att han förmodligen aldrig mer kommer ut. Men vi får väl se.

72 kr i bilersättning hade jag med mig hem. Det får nog bli ett nytt nagellack... något rosa och glittrigt.

Skadestånd? Det var yrkat 10.000:-, men det blir väl bara en hundring eller så. Vi får väl se vad jag är värd.

Så, nu skiter jag i det här och går vidare med mitt liv. Mitt liv just nu... friidrott och starkt kaffe!

Over and out/Mamselamsen.... oerhört lättad.

16 Kommentarer:

Blogger Andreas Öjerfors tycker...

Är det verkligen OK att namnge folk som du möter i rätten?

12:22 em  
Blogger helena tycker...

skönt att höra att det gick bra! klart du ska köpa dig nåt glittrigt för bilersättningen :)

12:28 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag har väl ingen tystnadsplikt. Jag kan berätta för vem jag vill om vem som misshandlat mig.

12:28 em  
Anonymous Anonym tycker...

Du Mamselamsen, skadeståndet är inget mått på vad du är värd. Det finns inget skadestånd som kan mäta värdet på en människa eller hennes säkerhet.

12:34 em  
Blogger Lyckliga Grodan tycker...

njut av friidrott och kaffe. du är värd det bästa!!

12:42 em  
Blogger anna tycker...

vad skönt att det gick bra =D

12:56 em  
Blogger The Female Dinousaur tycker...

Skönt att det är gjort, och att det gick bra.

2:28 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Den som jobbar i rätten har säkert andra regler. Jag tycker att de som ger sig på och ofredar/våldtar kvinnor skulle namnges + bild så vi vet... Sådana brottslingar + pedofiler har jag inte nåt hjärta för alls.

2:50 em  
Blogger Anna-Karin tycker...

Åtalade är allmän handling och öppet för alla att läsa i tingsrätten. Polisen har förundersökningssekretess, men så fort det är klart för åtal så släpps allting, även förundersökningen till allmäneheten. Bara att gå till tingsrätten och be att få se.
Det är bara i få fall som det blir sekretess på den åtalade. Sedan brukar inte tidningarna skriva ut namn eftersom de tycker att det är onödigt mycket lidande för den åtalade (om den inte är skyldig) eller för de närstående.

Skönt att de gick bra för dig i dag!

3:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tack alla!!! Jag berättade om allt det stöd jag känner härifrån.

3:34 em  
Blogger linda tycker...

Tur att det blev rättegång varjefall. Killen som misshandlade mig går fri, han slog mig helt utan anledning.(Han verkade vara hög på nåt) 3 knytnävsslag i ansiktet och slit i håret när jag försökte springa därifrån. Det finns vittnen och så, men polisen kunde inte göra något. Anmälan lades ner efter ca en vecka. Efter den händelsen vågade jag inte gå själv på stan, vågade inte vänta på bussen eller tåget själv (hände på buss o tåg stationen i södertälje). Har sett killen 5 ggr efter det, vilket har medfört att rädslan kommer tillbaka. Snackade med polisen efter en av gånger jag sett honom, beskrev honom igen o så. De verkade t o m veta vem det var, men ändå gör de ingenting.

3:35 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Linda! Visst är det för djävligt!! Jag blir så förbannad.

6:07 em  
Blogger sparris tycker...

Det låter som om du är lättad nu. =) Har haft liknande upplevelser med rättvisan, fy vad jobbigt det var.


In other news, idag såg jag en tjej på stan med knähöga guldstövlar med nån sorts nervik a la musketör, en lite ojämn patinerad guldfärg...då tänkte jag på dig.

6:20 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

sparris! VAAAAA... frågade du henne var hon köpt dom?

6:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

skönt att det gick bra, jag tycker precis som du att det bör bli något glittrigt för pengarna!

7:23 em  
Anonymous Anonym tycker...

Vad skönt att höra att det gick bra. Håller tummarna för det där "inlåst alltid".

8:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka