.

Mamselamsen

tisdag, november 11, 2008

Fortsättning om fildelning.

Till slut fick jag mothugg i inlägget nedanför. Bergatorparen skrev att det inte är en rättighet att jobba och få betalt.... oavsett om det är kulturarbetare, läkare, städare, kassörskor eller lärare.

Nä, det är ingen rättighet att jobba och få betalt om det inte finns någon efterfrågan av personens "färdigheter".

Om jag med min lilla vidoekamera skulle spela in en film... Rödluvan och vargen, skulle självklart ingen köpa den eller gå på bio och titta på den. Eller om jag tillverkade ätbara och självlysande handväskor skulle inte heller någon köpa dem. Det finns alltså ingen efterfrågan av min fenomenala kreativitet... och finns det ingen efterfrågan, kan jag naturligtvis inte räkna med att jobba med det och få betalt.

Men för att då återgå till till nedladdningen av filmer/böcker och musik. Om en film olagligt laddas ner femtiotusen gånger eller mer finns det uppenbart en stor efterfrågan.... och vill folk ha en produkt, ska den betalas. Punkt!

Nu finns Internet, där det är enkelt, snabbt och anonymt att sno andras produkter... men det rättfärdigar inte det hela. Hade det gått att anonymt ladda ner Gucciväskor, datorer och mat hade väl Ni som förespråkar nedladdning/fildelning även gjort det.

Produkt som produkt.

Och tycker man att det är för dyrt att betala för det man vill ha... då får man som alla vanliga människor spara eller skita i det. För jag kan faktiskt inte ursäkta mig med att Gucciväskan, bilen eller falukorven var för dyr när jag snodde den.

Over and out/Mamselamsen


Uppdaterad.
Jag har under de senaste åren läst runt på diverse bloggar om "rätten" att fildela... och huxflux blir hela frågan politik och det ena skräckscenariot efter det andra målas upp. I min värld handlar det om att stjäla eller inte stjäla.... och har inte ett dugg med politik att göra.

Så.... "En tjyv är en tjuv, är en tjyv, är en tjyv.... även om han eller hon aldrig blir påkommen."

Sug på den. :-)

10 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Jag kommer att måtte attackera dig för detta på min egen blogg. Tråkigt, men du ger min inte precis så mycket val.

2:24 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Det är helt OK
:-)

2:39 em  
Blogger Béatrice Karjalainen tycker...

Du kan ju inte läsa att man är mot IPRED som att man är för fri fildelning. Jag är i princip emot fildelning (men har satt upp en egen gräns för när jag medvetet begår ett lagbrott precis som att jag ibland springer över gatan mot röd gubbe). Men trots mitt motstånd mot fildelning så tycker jag att det sätt som IPRED kan komma att felanvändas på gör att det är ett farligt lagförslag.

Alla som skriver emot IPRED är inte notoriska fildelare som tycker att det är självklart att man skall få ladda ner allt gratis. Diskussionen handlar mycket om det politiska spel som pågår och hur dagens lagstiftning alltid ligger en teknikgeneration bakom. Många skriver oxå att det måste till en förändring i branchen, där vi är idag med fildelning gör att gamla modeller för försäljning av musik mm inte funkar längre.

Försök att se frågan bortom lagligt/inte lagligt, att det är olagligt med spridning av upphovsrättskyddat material är nog alla överens om (går liksom inte att argumentera mot svensk lag).

3:12 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag drar inte in politik eller IPRED Jag är verkligen inte för varken IPRED eller FRA. Vi är tillräckligt kontrollerade som vi är.

Att jag skriver som jag gör, beror på att jag vill att folk ska tänka efter en extra gång innan de klickar hem någon annans upphovsskyddade material.

Men oavsett vad jag tycker, kommer det aldrig någonsin gå att hindra människor från att ladda ner... inte ens med en med olika kontrollverktyg... för de kan man alltid komma runt om man vill och har kunskap.

3:57 em  
Anonymous Anonym tycker...

Tillfället gör tjuven, i stort som i smått!

4:53 em  
Anonymous Anonym tycker...

Därför anser jag att ögontjänare borde "avrättas"!! Värre sort finnes icke på denna jord

5:02 em  
Anonymous Anonym tycker...

Skattefuskare är värsta sortens tjuvar speciellt om de är "egna företagare" BUSTED!?

6:08 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Garvar..vem är denna anonyma Basil Mouse?

7:06 em  
Anonymous Anonym tycker...

Skattefusk däremot säger jag bara att det är en ren stor tillfredsställelse! Varför skall bara de stora som tjänar kovan MAX vara skatteplanerare medan den lille blir skattefuskare...faan mer skattefusk och mer obändigt motstånd.....

10:21 fm  
Blogger schmut tycker...

varför ser du en skillnad mellan kulturarbetare som i musiker och författare och kulturarbetare som i fotografer och illustratörer? du använder dig ju av andras bilder i din blogg?
även om du antecknar ner vem som har tagit bilden, så är det fortfarande någon annans och att du lägger ut en av XXXs illustrationer här och märker den XXX är på intet vis annorlunda än om du lade ut YYYs låt här. skillnaden ligger bara i att de flesta verkar tro att bilder tillhör den som hittar dem på google. hela svenska bloggosfären består ju av snodda bilder.

12:25 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka