.

Mamselamsen

måndag, november 10, 2008

Jag vet att ungarna kommer att slå mig i huvudet.

Jag kan inte för mitt liv förstå att det är moraliskt och juridiskt rätt att ladda ner musik, böcker, och filmer gratis från Internet. Nä, jag kan inte det... ungarna har en massa grejor om dess fördelar... men Nä... jag kan ändå inte tycka att det är OK.

De som gjort musiken, böckerna och filmerna har satsat massor med pengar på det... och laddar/snor folk det gratis, kommer de inte att kunna tjäna, eller ens få tillbaka de pengar och tid som de satsat.

Jag tror att det kommer att bli en utarmning av kulturlivet i framtiden om dessa kulturarbetare inte får in pengar och kan leva på sina jobb.

Mycket snack om att man vill lyssna först, för att sen gå och handla. Nä... det sker inte. Varför går i så fall skivindustrin och filmindustrin neråt för varje år som går.

Nya artister får chansen att höras/synas? Tror inte på det heller.... vill de höras/synas, finns det utmärkta sidor till det... typ Myspace, Youtube och liknande.

Nä, jag är övertygad om att alla som laddar ner olagligt, gör det enbart för att de inte vill betala för sin produkt. Allt annat är krystade bortförklaringar.

Har jag själv laddat ner någon gång? Nä, jag vet inte ens hur man gör... och tänker inte heller lära mig.

Så där ja.... nu ska jag ta ännu en Ipren och luta mig tillbaka och gå in i dimman igen. Det är helt OK att tycka att jag är en idiot, men jag tycker ändå som jag tycker.

Over and out/Mamselamsen

18 Kommentarer:

Blogger Maria tycker...

Bra skrivet, jag håller med.

7:46 em  
Anonymous Anonym tycker...

Då är vi minst två som inte vet hur man gör. Och jag tänker inte lära mig heller.
Så himla dyrt är det inte med musik " i opriginalförpackning", och som du så riktigt skriver, kulturarbetare skall också leva!

9:47 em  
Anonymous Anonym tycker...

Håller inte med dig här. Du har tydligen blivit hjärntvättat av kusikbranschens ständiga gnäll och "sagoläsning" i media. Om samtliga skivbolag gick omkull, skulle det gynna kulturlivet snarare än tvärtom. Titta på YouTube så ser du vad jag menar. Där finns jättemånga duktiga människor som lägger upp musik de själv spelat in. Prova med Dave Hartley till exempel. Han är en av de många som spelar musik för musikglädjens skuld och inte för det allsmäktiga pundet (han är brittisk). Det är ingen människorätt att leva på vare sig musik eller annan konst. Enligt de som styr i samhället är det inte ens en människorätt att få arbeta med det man är utbildat i. Kultur har aldrig skapats av pengar. Kultur skapas av att människor känner behov av att uttrycka sig och hittar kreativa sätt att göra just det. Mycket av det bästa som skapats har skapats av folk som har ett dagjobb. Väl värd att tänka på, eller hur? ;)

6:10 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bergatorparen: Då uppfattar jag det som att det är helt OK för mig att sno ett superbra inlägg hos dig och kopiera in det här på min blogg.

9:04 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Och ja.... musiker kan ha konserter och kunna leva på det. Men hur gör filmbolagen... ska de göra teater av det hela. Författarna som spelar in CD-böcker... ska de åka runt och läsa högt?

Ledsen.... men jag tror att vill man ha ett rikt kulturliv... borde det uppmuntras... och då snackar jag inte om de dolda social/kulturbidrag som betalas ut till kulturarbetare.

Spelas det inte in filmer/böcker/musik som lönar sig... tja, då blir det rätt torftigt.

Och du skriver om att det inte är en rättighet att jobba. Nä, det är det inte... men om det nu finns människor som vill ha personens arbetskraft... är de då inte en rättighet att få betalt för arbetet?

Bara för att jag tycker att det eventuellt är dyrt att gå till en psykolog, kan jag väl inte propsa på att vägra betala. Jag kan väl inte heller begära att kassörskan på ICA ska jobba gratis, bara för att jag tycker att maten är dyr.

För om nu människor laddar ner film/musik/böcker, betyder det att det finns en intresserad kundkrets... en snål sådan. För hade det inte varit för Internet, hade de betalat för sin produkt. för som alla vet, "gratis är gott"!

Jag har precis haft en diskussion med Camilla och hon håller inte alls med mig... men det skiter jag i. För vill man ha en produkt som någon annan har gjort, då jäklar ska man betala för det.

Vill man inte betala... då får man förbaske mig låta bli. Bara för att det är enkelt, snabbt och anonymt, rättfärdigar det inte att sno andras grejor.

9:20 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Fast...min fråga är då till Bergatorparen.. Hur ska musikerna kunna vara i studion och spela in om dom inte får något betalt? Vem ska betala deras hyra, levnadskostnader, instrument osv? Hur ska dom ha tid att göra musik på heltid om dom måste jobba heltid med nånting annat?
En läkare räddar knappast liv gratis av godheten från djupet av deras hjärta...varför ska då en artist göra det?
Respektlöst, måste jag säga!
Jag kan tycka att nedladdning kan var ok på andra grunder men inte av de skamliga anledningar som du kommer med.

9:25 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hoppsan.... och där kom du! :-)

9:31 fm  
Blogger Béatrice Karjalainen tycker...

Jag tillhör dem som laddar ner när jag vill provlyssna och det inte finns någon laglig väg att göra det på. Jag tar även emot låtar av kompisar ibland (oftare än jag laddar ner). Gillar jag det köper jag musiken, gillar jag det inte kastas filen bort. Jag lyssnar inte direkt på mainstreammusik så att lyssna på radio för att få tips om ny musik funkar dåligt. Spotify och last.fm ger mig ibland nya uppslag men man vill ha fler vägar till att hitta ny musik. Så länge som skivor är så pass dyra som de är vill i alla fall inte jag köpa grisen i säcken.

Kan dock inte påstå att det är några mängder direkt.

Bloggade nyss i ämnet hos mig.

11:00 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Läst... noterat. :-)

11:38 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Nu tycker jag du svamlar i väg på ett sätt som tyder på att du inte har kontakt mellan golvet och fötterna. Läs mitt inlägg en gång till, och en gång till tills du förstår vad jag skriver. Jag har förrästen ett inlägg om det på min egen blogg, men det är kanske det som fick det att ta sig hus i helvete hos dig? Hm? Jag har sagt vad jag tycker, och när du får läst på så att du förstår vad det är jag sagt, så kanske vi kan diskutera. Tills dess har jag bättre saker för mig.

2:22 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bergatorparen: Jag har läst ditt inlägg två gånger. Och det som jag då direkt tänkte på var revolution.

Du började med fildelning och så utvecklades det hela till politik... jag fattar inte.

Jag anser fortfarande att det är "tjyveri" att sno andra människors alster... oavsett politisk inriktning.

2:48 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Och DU! Jag snackar inte bara musik.... utan filmer, och böcker.

2:50 em  
Blogger Béatrice Karjalainen tycker...

Böcker vem snor böcker, skall jag börja vakta mian hemma som en hök kanske? My precious....

Fast när jag tänker efter så har jag kanske piratade bokfiler i iPoden. Jag köpte Läckbergs senaste som MP3 men min dator fick spunk när den skulle konvertera filerna till iPodformat så jag lade upp filen på min FTP-server, Göran min kompis tog hem dem, konverterade filen åt mig och gav mig dem i ett format min iPod gillade. Hjälp jag delade ju ut upphovsrättskyddat material och sen tankade jag ner upphovsrättsskyddat material. Måste genast logga in hos G och kolla så att han raderade min fil som han lovade.

2:57 em  
Anonymous Anonym tycker...

Den där bergatorparn verkar inte ha mycket vett i sin kola och stava kan han inte heller nä, han är nog en hjärndöd liten skrikmus som svammlar om friheter man tar sig men inte gör rätt för...sådan smörslickare kan vi vara förutan!!

4:59 em  
Anonymous Anonym tycker...

Den där bergatorparn verkar inte ha mycket vett i sin kola och stava kan han inte heller nä, han är nog en hjärndöd liten skrikmus som svammlar om friheter man tar sig men inte gör rätt för...sådan smörslickare kan vi vara förutan!!

4:59 em  
Anonymous Anonym tycker...

Hört om ordet evolution?

6:04 em  
Anonymous Anonym tycker...

Oj då, många ömtåliga tår med olika politisk färg!

Skenhelighet är en styggelse!

6:09 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

????????

6:14 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka