.

Mamselamsen

torsdag, juni 28, 2007

Jag ska på "skyddad verkstad". UPPDATERAD!

Idag ska jag iväg på studiebesök på det stället, där jag blivit tvingad att arbetspröva. Det stället som jag själv hade valt dög inte, trots att jag ansåg att om jag nu absolut (under protest) ska arbetspröva, borde det vara inom den sektor som jag kommer att arbeta med i framtiden. Turistsektorn! Men NÄ, så nu är jag satt på "skyddad verkstad", med absolut noll stress! RIA.... där jag vet att det varit folk som lagt pussel åtta timmar om dagen, bara för att kolla så att alla bitar fanns. Känns "kanon", med tanke på att jag har över trettio års arbetserfarenhet på olika nivåer och studerat på mer än ett universitet i Sverige)

Det är AF:s plan att jag ska vara där till i början av september och därefter.... hör och häpna, ska AF... alltså arbetsförmedlare, göra en utredning om min medicinska status. (Läkare och försäkringskassa har sedan länge ansett att jag är fullt frisk från min utbrändhet.)

Haha.... känns fantastiskt förtroendeingivande att arbetsförmedlare, ska göra medicinska uttalanden om min mentala hälsa och fatta beslut om min framtid.

Men det är som jag säger. AF är allsmäktigt! Här duger inga ord från varken läkare eller Försäkringskassa.

Så länge jag inte bryter ihop av förnedring med ev. påföljande stigmatiseringen tar jag det med humor och fortsätter... vill ju se hur långt de kan gå. Och jag kommer att avrapportera här och hoppas att jag har någon läsare med mer makt än AF, som reagerar på det jag skrivit. (Nu är ju inte chansen så stor att det finns någon med större makt.... det ska i så fall vara Gud... fast jag betvivlar nog det också.)

Over and out/Mamselamsen, med ett cyniskt leende på läpparna... än så länge.


Uppdaterad.
Och Ni som jobbar på Nybro kommun, där AF huserar och läser här... vilket jag vet att Ni gör varje dag. Jag har ett antal läsare om dagen..... faktiskt fyrsiffrigt... så det är ju inte precis så att jag sitter här och skriver för mig själv. Samt att jag skickat utdrag ur min blogg till arbetsmarknadsminister Littorin. Sen får vi se om jag får någon form av respons... jag håller Er uppdaterade. (Jag kom inte in på Regeringens hemsida.... försöker i eftermiddag igen.) Skickat!!!

Uppdaterad igen.
Jag har nu varit på RIA och de som är arbetsledare där är jättetrevliga, men det visste jag ju innan. Och de blev också betänksamma, när jag berättade varför och hur jag kommit dit. Men i och med att de är en frivilligorganisation/"välgörenhetsorganisation", har de inget samband med AF. De är bara glada över varje hand som kommer dit och hjälper dem.

Så en sak som är helt klar... när jag inte är tvångskommenderad dit, kommer jag att ge dem en hjälpande hand emellanåt. Frivilligt!

Fast just nu har det här blivit en ren principfråga.

Hur mycket mycket kan Arbetsförmedlingen jonglera med och förnedra människor?

24 Kommentarer:

Blogger PGW tycker...

Men himmel vilket skämt!!! Bortsett från att du måste lägga en massa tid på den där sk*ten då förstås, det är sådan slöseri med tid. Ring Janne Josefsson eller någon, det där är ju helt vansinnigt!!!!

7:56 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

PGW: Ja, det är ett skämt!

8:35 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Jag som trodde jag vaknat nu.. Mardröm!

8:45 fm  
Blogger Béatrice Karjalainen tycker...

Men suck, vad pysslar de med egentligen. Du menar att du hade fixat fram en egen plats och de vägrar dig att ta den? Åh så arg jag blir. Vad var deras motivering?

9:07 fm  
Blogger .:Klara:. tycker...

Vad jag har förstått är utbrändhet fortfarande inte riktigt rumsrent enligt AFs sätt att se. Så... nu ska du straffas för att du hade fräckheten att lyckas dupera läkare o försäkringskassan. I vår kommun sätts man att arbetspröva på miljöstationen... klippa av knappar från kasserade kläder, klippa mattrasor, sortera gamla pryttlar om man har tur etc...
Har du en praktikplats du ordnat själv så är det ju urbota dumt att inte sätta dig på den. Stressad ja - det kommer du att bli av att lägga pussel 8 timmar om dagen...

9:23 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Men, asså, jag trodde det var FK som hade hand om det här med arbetsträning, inte AF. I alla fall inte i första hand. Fast du kanske friskskrev dig innan du gick tillbaka till AF? Jag väntar fortfarande på att FK ska höra av sig om det i mitt fall...

Byråkrati i ett nötskal.

10:08 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ärligt talat jag vet inte vad de sysslar med.... och vad DE har att vinna på att fortfarande behandla mig som "inte-frisk"?

Tess: Jag var frisk innan jag kom till AF. Försäkringskassan ansåg inte att jag behövde arbetspröva.

10:25 fm  
Blogger .:Klara:. tycker...

Hm, om FK anser att du inte behöver arbetspröva då är det väl som du misstänker - ett sätt för AF att rensa sin statistik och så behandlar man inte människor som jobbat stenhårt på att bli friska. Dags för insändare kanske?

10:33 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Klara: Vi får se.... jag jobbar på det. Men jag har, som jag skrev tidigare en plaaaan! Lite trådar ska dras och så får vi se vad som händer.

10:49 fm  
Blogger Bambi tycker...

Det är verkligen hysteriskt! Tips till journalist? Även om du har planer, så borde det uppmärksammas.

10:56 fm  
Blogger Strumpstickan tycker...

Ett tips om du måste lägga pussel... mp3 och ljudbok?

Det är för j-igt hur folk behandlas tycker jag. Stå på dig!

11:00 fm  
Anonymous Anonym tycker...

När jag läser dina inlägg tackar jag min lyckliga stjärna för att jag lyckades komma ur min katastrofsituation helskinnad, som jag bloggat om.
Hade jag brakat ihop och gått in i väggen så hade jag säkert också suttit och bråkat med AF nu... och jag kan ha ett &%#¤ humör om folk är ovanligt tröga.

11:20 fm  
Blogger Unknown tycker...

Pssst

Jag har "stängt" min gamla blogg

Men jag filurar på en ny

Kram

/hon stockholmaren med det vilda barnet...

12:36 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

OK! Jag vet precis vem du är. .-)

Annars, låter jag saker och ting vara, så läng.... jag skriver här

2:41 em  
Blogger schmut tycker...

ah, du är bäst.
mig ville de skicka på jobbträning som innebar skyddad verksatd där man kunde baka kanelbullar åt vår kommun. för vad är det en kocka kan behöva lära sig om inte att baka kanelbullar.

gillar att du dessutom pekar ut att du ser vem som kollar. jag har själv haft försäkringskassan snokandes runt.kanske är det därför det är så lång telefonkö när man ringer?

3:14 em  
Anonymous Anonym tycker...

Än så länge... peppar peppar... har jag tumme med både Af och Fk. Men jag vet ju inte hur länge. Själv arbetstränar jag på ett fik, med de göromål som är där och ska även få nyinreda detta fik. Det gillar jag. Men vad som sker efter sista september vet jag inte. Tiden på fiket är beviljad till dess.

Jag bävar. Men borde sluta tänka på det. Den dagen den sorgen.

Hoppas att det löser sig för dig! Och att Af för det mesta är närmast gud eller till och med över vet nog de flesta som behövt deras hjälp. Fast hjälpen blir många gånger stjälp :(

3:32 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Schmut: Ibland har jag bara sån lust och bara luta mig tillbaka och låta dem fortsätta. Det kanske blir ett "glidarliv" på samhällets bekostnad i slutänden..... OCH NI FÅR BETALA!

Nina: Läs ovan. Jag får sån lust att sluta med egna initiativ... och låta AF ta över. Gud, så behändigt det skulle kunna bli.

6:53 em  
Blogger Mildamakter tycker...

Jesus på cykel! Det här är ju bizzzzzzart!! Jag läste i bladet att det var en kille i Hässleholm som slapp jobba - och fick bidrag - för att han tyckte om hårdrock och inte fick spela så högt han ville på de arbetsplatser han hade haft, och i dag står det i Kvp om en kille i Lund som får årskort till fotboll och vad det nu var, för att han, enl läkare, mår bra av att titta på sport.
Det är väl sådana som AF ska lägga resurser på att få ut i arbetslivet, tycker då jag åtminstone!

8:34 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mildamakter: Bizzzart är rätt ord. Hm.... undra vad jag kunde få bidrag för? Hyperaktiv, för att jag tar egna initiativ?

9:22 em  
Blogger .:Klara:. tycker...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

12:06 em  
Blogger .:Klara:. tycker...

Ett flerårskort för gym och simhall och fria stavar kanske?! Å så mår du ju bra av att resa - låååååååångt! ;)

12:08 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Klara: Och resa ska jag! :-)

10:12 em  
Blogger Vonkis tycker...

Herre min je, hur mycket kostar det inte att göra utredningar som redan har gjorts? Blir mörkrädd.

11:28 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Min väninna var med om samma sak. Utbränd, trasiga knän och flera dödsfall i familjen. När hon hänvisade till det för båd AF och FK så svarade handläggaren rått att "Döden är inte din sjukdom".

7:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka