.

Mamselamsen

måndag, mars 19, 2007

Stockholm!

Jag gillar inte storstäder.... jo, jag gillar att åka dit på besök, men jag kan inte för mitt liv förstå människor som vill bo i Stockholm. Jessica bor ju mitt i smeten och det bara kryllar av människor, bilar och affärer. Stackars alla Ni som har så många affärer och restauranger och därmed måste göra en sjuhelsikes massa val varje dag.

Bara en sån sak som att köpa kläder.... det måste ju ta en evighet att plöja igenom de "rätta" affärerna för att hitta den "rätta" tröjan.

Sånt utbud av varor och tjänster... man blir ju lockad av allt och så tror man att man har behov av saker som man inte ens visste fanns. Det tror väl fasen att pengarna tar slut innan månaden är det.

Bara en sådan sak som att vi var på IKEA i söndags. Sheeeesus, vad folk... och alla hade stora vagnar fulla med grejor. Gör inte folk annat än handlar? Är det deras fritidssysselsättning att dra med sig hela familjen till IKEA på sin lediga tid och släpa runt sura karlar och gnälliga ungar?

Alltså, jag klarade av alla dessa människor på IKEA tills ett jävla surkärring (strax under trettio) körde på mig rejält bakifrån med sin barnvagn och jag vände mig om och sa: Ajajajaj. Hon bara glodde surt och snäste åt mig: Jamen du stannade ju. En ursäkt var inte att tänka på. Då fick jag nog och gick raka vägen ut ur byggnaden och satte mig på en bänk och inväntade ungdomarna... jag själv skulle ju inte ha något. (Inte ens doftljus)

Hahaha.... för att inte tala om när vi följde med Jessica och Charlie och kollade på lägenheter. Jösses...Lika mycket som en liten skruttig trea kostar, kan man få en hel hyresfastighet här... och då har man en halv miljon i hyresintäkter på det.

Man må tycka att jag efter 30 år i Småland (jo då, jag har bott däruppe) har blivit en lantlolla... men det var gudomligt att nå Nybros gräns och "lilligheten" här igen.

Stockholm är en skithäftig stad.... men det ska vara i små portioner och man ska komma dit som gäst.

Over and out/Mamselamsen, som tycker det är roligt att åka bort och gudomligt att komma hem.

2 Kommentarer:

Blogger Lilla B tycker...

Det är variationen som förnöjer. Gammalt talesätt håller än, tycker jag. Så gräsligt stillastående om man inte fick vara i trafikvimlet och affärsjagandet ibland. Och så förbaskat skönt att komma hem och stänga sin dörr och pusta ut.Och tänka : "men hur fasen står de ut, dag efter dag därborta i Storstan?"

7:20 fm  
Blogger Unknown tycker...

Ja det är inte lätt med alla dessa val..
Tur att man bor o förorten och bara åker in till stan när man absolut måste..

Stockholms barnvagnsmaffia är ökänd
De MÅSTE gå i bredd på trottoarerna(helst tre) och vill man komma förbi får man antagligen be snällt eller gå ut på vägen..De är totalt hänsynslösa..

7:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka