.

Mamselamsen

fredag, april 21, 2006

Matlagningstävlingen är redan avgjord... här och nu! Uppdaterad!

Så Ni som tänkt Er en sejour i köket kan lägga ner. Jag blev så vansinnigt inspirerad av "Du blir vad du äter" igår, så det är det temat jag har här.

"Levande föda"!
Levande föda liten
Och mycket mer levande än så här, kan det väl knappast bli.

Recept:
1/2 banan (gul)
Lite morot
Röda bönor/linser
Ruccolasallad
Pinjenötter
Och så ögonfransarna.... morotsblast.

Tja, vad ska man säga om själva matlagningen? Inget får upphettas till över 45 grader, för då bryts en massa enzymer ner... och det är inte bra, sa det på TV. Fram med knivar och osthyvlar och låt ditt själsliga inre få tala.

Detta kan både bokstavligen och bildligt intagas med ett glas rödtjut.

Over and out/Mamse Varg, som snart får pisk av Ilva.

Uppdataerad:
Vill man ändå att grönsakerna ska vara lite ljumna utan att dödas, finns det ett bra knep. Man tar morötterna, ruccolan och broccolin med sig i sängen när man går och lägger sig. Det blir garanterat inte varmare än 37 grader... om man inte ha feber förståss. Men går man då över 45 grader så har man nog själv förmodligen kolat vippen, och då passar det ju bra att ta med de stendöda grönsakerna på färden uppåt eller nedåt.... lite beroende på den tidigare livsstilen

15 Kommentarer:

Blogger Ilva tycker...

Ja efter det har ar det nog bara att lagga ner alltihopa!

5:17 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ilva: Jag visste väl det. Nu ska jag bara länka till dig också :-)

5:19 em  
Blogger Tankevågor tycker...

Men vad GÖR du??? Man skulle väl laga maten? Men jag är glad att du inte gjorde det för snyggt blev det ju på bild i alla fall. Det tog inte bort matlusten den här gången. :)

5:37 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

LG: "Levande föda" FÅR inte tillagas!

5:55 em  
Blogger crrly tycker...

Jag döööör!!! Det är skitsnyggt! :D

Men ... vad tusan består näsan av?? Uuh.

5:58 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Ä...men... nu tar jag tillbaka allt jag sagt om din matlagningskonst. Högtidligen.
Mamsekockan rules!

Själv har jag firat och festat med: Svarta bönor, kikärter, selleri, qiunoa, kassler och tomat. Och vin...:)

6:06 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

crrly: En gammal hederlig morot.

Bloggblad: Nu blev du impad va?

6:09 em  
Blogger crrly tycker...

Haha, det ser ut som en skalad snopp. Alldeles illröd ju! Uh!

6:21 em  
Blogger LipglossHeaven tycker...

Mamma. Kan du ringa mig?

6:40 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jag gör vågen. Fastli te vinglintgt.

6:58 em  
Anonymous Anonym tycker...

Om jag skulle lägga grönsaker i sängen så skulle nog min sambo ta med mig till jobbet dagen efter...han jobbar på en rättspsykiatrisk avdelning...

7:55 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

crrly: Nog för att det finns de som tycker att blogg har en dragning mor sexblogg... men skalad snopp där går gränsen!!

bloggblad: Hoppsan... firar dagen rejält ser jag!

Irmeli: Om jag var du skulle jag nog äta dem kalla! :-)

8:57 em  
Anonymous Anonym tycker...

jopp. Det blir inga sängvärmda grönsaker för min del. :D

10:55 fm  
Blogger Cornelia tycker...

bra försök men jag tror jag föredrar ilvas pudding

10:58 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Asch.... Har Ni inte hört talas om "less is more"?

12:07 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka