.

Mamselamsen

onsdag, februari 15, 2006

Att banta en katt.

Hur fanken gör man?

Det finns hur mycket råd och tips som helst i både dagspress och veckotidningar. Det är GI, Atkins, Stenåldersmetoder, kaloriräkning och motion.... för människor! Men för kattor då?

GI och Atkins... det kanske finns särskild mat för det... vad vet jag.
Stenåldersmetoder... jag skulle vilja se Ebba och Elsa knapra nötter och morötter.
Kaloriräkning... ska jag fördela X antal "pulor" om dagen och inte äta efter klockan sex.
Motion... men va f..n... de joggar/rusar och klättar ju jämt. Ebba har för övrigt redan varit och klättrat i björken.

Hur i Herrans namn ska jag få bort fettvalken, som det nu står om i Ebbas journal. Det här ärINTE bra, då hon bara är i tonåren. Och inte lär det bli bättre efter "snöpningen", då ämnesomsättningen lär gå ner med trettio procent.

Snälla, snälla tidningar... jag behöver underverkande bantningsrecept till lönnfeta kattor.

Over and out/Mamselamsen, en överbeskyddande matte.

17 Kommentarer:

Blogger Efva tycker...

Mindre mat. Det är faktiskt så enkelt.

Fast Miss Kitty biter mig ilsket i hälarna när jag försöker.

10:49 em  
Blogger ... tycker...

Ge den mindre mat? Eftersom den har en fettvalk, så har den antagligen ätit för mycket, och då måste ju den bästa lösningen vara att äta mindre...

Jag vet inte om du har den lös ute, men om den får springa fritt kanske den sätter i sig en och annan sork/mus/pippi utan att du vet...och då kan det ju se magert ut i mattes ögon med halva portioner, även om kissen smörjer kråset på annan plats.

Jag har även hört talas om katter som frekventerar andra hushåll och ser såååååå utsvultna ut och blir bjudna på både det ena och det andra i bästa välmening.

Men är det en inne katt, eller katt i löplina, så är nog enda lösningen att ge katten mindre mat. Det finns katmat hios veterinären som "fyller" men inte göder.

Kramelikram och pussa katten!

10:51 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mindre mat alltså... och inga ostbitar vid skärbrädan. *suckar*

Jag har gått över till vuxenfoder nu... nästa steg blir väl lightfoder.

Spring kattor... spring!!!!!

11:02 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Storasystern: Jag har det... till mig!!! Vågar inte testa det på Ebba och Elsa. *ler*

11:03 em  
Anonymous Anonym tycker...

Ingen aning, tyvärr..

Själv skulle både jag och Amos behöva gå upp i vikt. Hehe.. Inte lätt det heller.

11:14 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

enioreh: Det är väl inte konstigt att ingen är nöjd i landet "Lagom"

Ni vill upp och vi vill ner... och sällan mötas de båda. :-)

11:16 em  
Anonymous Anonym tycker...

Vi har samma problem här hemma. Tre katter är normalviktiga och tre är på tok för feta... Så sist vi köpte kattmat (vi ger endast Royal Canin torrfoder till våra katter) köpte vi varianten Silhouette till dem. Om det hjälper vet vi inte, de har bara ätit upp halva säcken ännu. Men om vi fortsätter kanske det blir nån skillnad i alla fall. I värsta fall går säcken åt snabbare för att de äter mer av den magrare maten. Ungefär som vi människor gör när vi köper lightsaker ('det är ju mycket mindre fett/socker i det här, då kan jag ju äta mer'... *ler*)

Annars finns det riktig 'bantarmat' för katter hos veterinären (Hills och nån annan sort, minns ej märket). Men mitt tips är att prova Royal Canins Silhouette eller Indoor. Det är de sorter som har minst kalorier.

Du kommer säkert på nåt sätt. Annars kan du försöka lära dem att äta majs och ärtor. Det älskar våra kräk i alla fall ;o)

11:20 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Tess: Testar först "vuxenmat" Sience Plan... sen går jag över till Light!

11:26 em  
Anonymous Anonym tycker...

Lightfoder, något annat svar finns väl inte. Och äter de våtfoder så brukar det vara ganska fett, det kan vara bra att tänka på.

1:04 fm  
Blogger Thérèse tycker...

Veterinärer säljer bantningsfoder. Men det är rätt dyrt. Kanske det ni menar med lightfoder.

Man ska nog helt sluta med ostbitar vid skärbrädan, fast det är inte direkt lätt;)

1:33 fm  
Blogger PGW tycker...

Min mammas katt använde den där metoden att matfria hos granntanten. Så småningom frågade vaktis när mammas kisse skulle ha ungar. Det var en hankatt. Katter är matvrak ;-)

10:34 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Jag ska fixa lightfoder, när de ätit upp det som de har här.

10:46 fm  
Blogger schmut tycker...

det kanske jämnar ut sig? hon har en polare, de leker...se till att detr fortsätter. köp fler leksaker. det gjorde jag till min svarta. hon ska aktiveras, inte svältas, dvs hon får leva så som jag gör.

kanske mindre burkmat, gör mer 'egen'. testa royal canins silhouette ...

3:26 em  
Anonymous Anonym tycker...

Mina fyra får exakt samma mat. Burkmat morgon o kväll, och fri tillgång till två sorters torrfoder, en med kött och en med fisk. Alla fyra är olika i sitt kroppsfett. En är så liten och tunn, en är så tjock så jag orkar snart inte lyfta honom, å dom andra två fullt normala!
Så, ge dom vad dom vill ha och tycker om!

4:07 em  
Anonymous Anonym tycker...

Det enklaste sättet att banta en katt är att byta ut torrfodret mot blötmat eller ännu hellre hemgjord kattmat. Exempel på bra blötmat från vanliga butiker är Mjau. Torrfoder (även de dyra sorterna) innehåller mycket kolhydrater och det behöver inte katter, däremot blir de feta av det... Ett bra lästips är denna sida: http://www.devonrex.se/kokbok
Där står mkt matnyttigt *haha* om kattens näringsbehov.

6:50 em  
Anonymous Anonym tycker...

Katter ska precis som vi människor äta lite kolhydrater och mer fett för att bli smala.
Har man gång på gång misslyckats med sina bantningsförsök och vill testa något nytt och hållbart
kan jag rekommendera ett besök på http://www.lowcarbkost.com
Jag har själv gått ner 20 kilo på ett så lätt och gott sätt som jag inte trodde fanns.

8:18 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag har samma problem som du!
Min katt är ganska överviktig, men har inte lyckats hitta något bra sätt att få ner honom i vikt. Men nu har jag börjat med ett foder som "fyller" magen så att han känner sig mätt fast han inte ätit så mycket :)

7:52 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka