.

Mamselamsen

tisdag, december 13, 2005

Recension av "Luciamorgon"

Jag säger bara en sak: NÄÄÄÄÄÄÄ!

Jag är så konservativ vad gäller jultraditioner... de ska vara som de alltid har varit!!!!!

- Lucia SKA ha rött band i midjan.
- Tärnor SKA ha glittrigt glitter i håret och i midjan.
- Luciasånger SKA sjungas på de melodier som man är van vid. (Hur kunde de bara "förstöra" "Gläns över sjö och strand" på det viset. För att inte tala om "Staffan stalledräng"
- Lucia SKA läsa minst en vers eller sjunga en solosång. Nu stod hon där som en mumie under hela programmet.
- Trumslagare SKA hålla trumstockarna på rätt sätt.
- De blå kepsarna som pojkarna hade, är den svenska versionen på "nördkepsar". Vad har det i ett Luciaprogram att göra.
- Jag skiter fullständigt i historien om detta järnbruk som de höll långa haranger om.
- Det var säkert någon "kulturknutte" som bestämde att de minsann skulle förändra och göra annorlunda i är. (Att förändra och göra annorlunda, betyder INTE bättre)

Det bästa på hela "Luciamorgon var barnen som bakade och sjöng på dagiset!

Over and out/Mamselamsen, besviken och hur konservativ som helst.

18 Kommentarer:

Blogger Ilva tycker...

oj, det hade jag helt glomt bort att det ar lucia idag!

8:02 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ilva: Nämen!!

bambi: Vad skönt att det är fler än jag som tyckte så.

8:17 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Lucian på SVT 1 på Godmorgon är mycket traditionell. Vacker sång och tjocka,röda band i midjan. Kanske lite moderna tjejer med blekta tänder och tjocka lager med lipgloss men so what. Lucian är Beautiful och har anor från Italien.
De sjunger snart igen. Sätt på Tv:n!!!!!

8:36 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det är klart att det ska vara röda band, det vet ju alla *skrattar*

Hårt knutet runt...

Så jag missade inget viktigt på tv:n idag då?

8:39 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Asch... missade det. men det kommer nog i repris.

8:39 fm  
Blogger Humlan tycker...

Ja, någon ordning måste det väl vara! Hålla på och ändra i texter och melodier på det här sättet! Nej Tack!

Hörd nyss att Skugge hade skrivit om Luciasången och att den hade ändrats, det var bara det att hon hade fel! Det hon sa var nytt och fel, var det gamla och rätta! Det ska vara "sol förlät" inte förjät.
Glad Lucia, på dig!

8:45 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

monica! Nä, du missade inget särskilt!

8:56 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

humlan: Det samma! Nu sätter jag på min gamla juskiva med de "rätta" melodierna.

8:58 fm  
Blogger LipglossHeaven tycker...

MAMMA!!! RING MIG!!! NY LAT PA G!

9:12 fm  
Blogger Eva-L tycker...

Ja, vad var det med Gläns över sjö och strand? Jag stängde av. Barnen har luciatåg på dagis i em så jag får njuta av "Staffan stallegren" istället:-)

9:43 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

eva: Så du märkte det också. Sköööönt!

10:05 fm  
Blogger Bloggblad tycker...

Och jag som väldigt lätt kräks på luciasånger blev väldigt nöjd med att få höra/se lite nytt. I år njuter jag av att inte ha nåt eget tåg - de tre senaste åren hade jag 15 sammanlagt.
Den "nya" melodin på Gläns... måste nog sätta sig. Jag gillade den inte för 10 år sen, men den är numera otroligt skön!
Jag tyckte att det jag såg av dagens tv-lucia var jättefint. Däremot gillade jag inte blå band om magen som de hade nån annan kväll i teve.

10:37 fm  
Blogger Bloggblad tycker...

Måste gnälla lite över dagisbarnens sång. Någon med låg altröst har lurat barnen att tro att det är så barn ska sjunga - i pratläge. Det är det INTE. Barn kan inte (som vi hörde) sjunga rent i altläge. Det gör de däremot om de får sjunga i ett högre läge. Jag led med de små lurade liven som var så söta.

10:38 fm  
Blogger Monica med yffen tycker...

Sötast är i alla fall Gaggas lucia.

(Många monicor här. Får väl kalla mig Monica med yffen...)

11:15 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det är ju inte direkt nåt nytt att luciasångerna har lite nya versioner ibland. Ofta är de lika gamla som de "gamla" versionerna. Är 26 år själv och har under mina skolår sjungit två "Gläns", 4 "Staffan", och massa andra versioner av de andra Luciasångerna. Jag tror det är svårt att säga vilken som är den rätta. Tror att det är ganska individuellt och beror på vilken musiklärare/dagisfröken man har eller vilken generatione man tillhör. SJÄlv tycker jag att variation är roligt.

12:05 em  
Anonymous Anonym tycker...

Håller helt med dig, bloggade faktiskt om det själv! Och vad var det med hennes krona??? Såg ju ut som Tengil från Bröderna Lejonhjärta!

5:53 em  
Anonymous Anonym tycker...

Håller HELT med dig, mamselamsen! Det ska vara de gamla luciasångerna med den gamla texten och melodin. Natten går tunga fjät.... med ALLA verserna. Och inget "förgät" som inte finns. Stjärngossar, glitter och några små tomtar och Staffan stalledräng.

11:25 em  
Anonymous Anonym tycker...

Gläns över sjö och strand-versionen är ju jättevanlig... om du frågar mig :) Den är med på mina julskivor och jag har sjungit den en hel del, förutom i låg- och mellanstadiet. Tycker den är jättefin!

Jag störde mig mest på att de faktiskt inte var så bra på att sjunga.

12:53 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka