.

Mamselamsen

torsdag, oktober 20, 2005

Lunch-time!

Tänker fortsätta lite om det som jag skrev om nedan.

Igår kollade jag på "Fashion-TV". Det var om stora modevisningar runt om i världen. Då lärde jag mig något, när jag lyssnade på hur de beskrev kläder för kvinnor och män.

Vi kvinnor: Vår ultimata uppgift i livet är att vara "kvinnliga och sexiga".
Ni män: Ska vara "maskulina och sportiga"

Det var det viktigaste kommetarerna som sades om kläderna.

Är det konstigt att könsrollerna biter sig fast?

Sen en annan grej, om kläder som nu säljs till kvinnor. Vi bor i Sverige, som är ganska kallt på vintern. Hur kommer det sig att det säljs massor av toppar, som gör oss halvnakna mitt i smällkalla vintern? Karlar, klär minsann på sig ordentliga tröjor och skjortor, men vi ska visa hud... mycket hud... hur kallt det än är. Är behovet att vara sexig/naken så "itutat" i oss, att vi gärna drar på oss både urinvägsinfektioner och lunginflammationer?

Snälla.... förklara för en frusen kvinna.

Over and out/Mamselamsen, för dagen iklädd tjock polotröja.

10 Kommentarer:

Blogger Lyckliga Grodan tycker...

betyder kvinnlig i detta sammanhang att vi ska vara snälla, tysta och till behag??
förmodligen..

screw the world..

och låt oss för guds skull stärka självförtroendet hos våra småflickor från början

1:41 em  
Blogger Ilva tycker...

Jaha nu har feministen i dig vaknat till liv marker jag...BRA! Jag tycker visst att vi kan vara snalla o till behag OCKSA . nar vi vi kannner oss sa. Inte for att det hander sa ofta... haller med Grodan-lat oss fostra vara dottrar till friare kvinnor men jag maste lagga till att vi aven maste fostra vara SONER till att se pa kvinnor pa ett jamlikt satt. Hela min uppvaxt har jag fatt hora att TJEJER skall bli jamlika killar men varfor hor man aldrig att KILLAR skall bli jamlika tjejer??? Varfor ar MANNEN normen????

2:06 em  
Blogger Terése tycker...

Jag tycker att det är så intressant det här med könsroller. Vi kvinnor ska vara starka och självständiga men samtidigt ska vi ändå vara underordnade männen och gärna klä oss flickigt. Jag har läst genusvetenskap och oj oj, så mycket vi formas in i roller utan att vara medvetna om det.

2:07 em  
Anonymous Anonym tycker...

Enkelt kanske så att små tunna toppar kräver stora tjocka varma dyra pälsar så har päslnäringen fått sin skopa av guldsleven ock?

Själv tar jag på mig tjock polo och bojkottar hela modet *skrattar*

Och vem trodde att treradiga countryvolangkjolar och cowboyboots skulle komma tillbaka igen? Hahahahaha....

3:15 em  
Anonymous Anonym tycker...

Men jisses, menar ni att kvinnor inte är födda med små söta toppar och är allmänt beskedliga jämt.....fy så besviken jag blir...... ;-)) allvarligt så tror jag att det skulle behövas fler kvinnor som de i min familj.....tuffa, självständiga och alldeles alldeles underbara

4:18 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Alex! Vi har faktiskt lika mycket toppar på oss vid födseln, som Ni karlar har en slipsar runt halsen, när Ni stiger ut i livet. =)

4:47 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

ilva! Ja, det är ju konstigt.

4:48 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

tant monica! Vänta du bara.... snart kommer axelvaddarna tillbaka... tro mig! Ge det ett par år... sen springer vi omkring i kornblå dräkter med gigantiska axlar!

4:50 em  
Blogger Bloggblad tycker...

Jag är ultimat idag... gôrsexig utan behå...

4:54 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Bloggblad! Shiiit! Var är Hugh Heffner?

11:57 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka