.

Mamselamsen

lördag, december 05, 2009

Det här med "grisdebatten"... och då menar jag inte influensan.

Ja, det är för jäkligt att det finns bönder som mer eller mindre medvetet misshandlar sina djur... jag har allt följt det hela, men inte skrivit något om det. Men det jag vill komma fram till är att det kanske nu kan bli stopp på snacket om att jag inte alltid köper svenskt kött... för vegetarian kommer jag inte att bli... trots skräckbilderna från från vissa bondgårdar.

Jag har en bekant som bara köper svenskt kött och som inte kan förstå hur jag kan handla matvaror från andra länder.... trots att de oftast är mycket billigare än de s.k. närodlade.

- Vad är närodlat? Kött från svenska Korpilombolo (ca. 200 mil norrut) eller från Belgien (ca 80 mil söderut)?

- Är kött och grönsaker bättre och mer hälsosamma bara för att de har en svensk flagga på sig? I så fall, varför har då inte alla dött eller blivit sjuka i Italien, Belgien, Danmark, Argentina... you name it? För de äter väl av sina egna livsmedel.

-Solidaritet med de svenska bönderna? Nä, jag tänker störra än så... jag är solidarisk med EU-länderna... med vissa undantag. För det är väl så man ska tänka i denna moderna värld... eller?

- Kravmärkt, Ekologiskt, Rättvisemärkt, Svanenmärkt.... tja, Ni som följt min blogg genom åren, vet vad jag ger för det. Särskilt det där med Rättvisemärkningen. Haha... jag skrattar åt det... eftersom jag har "backstageinformation" om det.

Det kanske kan få bli ett slut på den här diskussionen nu... om det fina svenska köttet. Men var så god och köp allt svenskt... med alla möjliga vackra märken på.... men kom sen inte och klaga på att pengarna inte räcker till.

Over and out/Mamselamsen

2 Kommentarer:

Anonymous Tess/ibess tycker...

Läste i Land Lantbruk igår om det här. Den sk. Djurrättsalliansen har i alla fall inget annat i agendan att folk ska sluta äta kött. De har inga som helst andra tankar. Många utav bilderna och filmerna som visats upp togs för över två år sen. Och ändå har de inte anmält vanskötsel av djur!!! De bryr sig alltså inte ett dugg om hur djuren har det egentligen, utan bara att folk ska sluta äta djuren.
Hade det varit riktiga djurrättssaktivister hade de anmält gårdarna där grisarna var vansköta redan när de upptäckte det.
Det tycker jag är svinigast av allt *no pun intended*

10:48 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Där ser man.

11:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka