.

Mamselamsen

torsdag, november 19, 2009

Arbetslösheten.

Jag läser och hör om den överallt... om unga männsikor som aldrig haft ett jobb. "Jag kommer aldrig att få ett jobb, för jag kan ju ingenting", sa en av dem.

Varför ska det vara så omöjligt och fult att ha ett lärlingsystem i Sverige?

Det har hänt mer än en gång att vi haft praktikanter, praktikanter som vi verkligen lärt upp. Vi lärde dem hur restaurangyrket funkar.... att vara serviceminded och så... från vilket håll man serverar... och bakom kulisserna har de fått gå och träna på att bära tallrikar.. för ingen inom restaurangbranschen får bära bara två tallrikar. Fyra ska bäras... punkt! Flera av dessa ungdomar har sedan fått jobb hos oss, på olika sätt. Vad de gör idag, vet jag inte.... men kunskapen och färdigheten har de iallafall.

Så inför ett lärlingsystem idag! Alla kan inte vara teoretiker.

Btw... både Jessica och Camilla fick detta med hotell och restaurang i bröstmjölken. De städade sina första hotellrum när de var 10-11 år.... och de är utomordentliga servitriser... även om de jobbar med annat idag. Men kunskapen och färdigheten kan aldrig tas ifrån dem.

Over and out/Mamselamsen

5 Kommentarer:

Blogger Prettomorsan tycker...

Men, kan man väl fortfarande få gå ut på praktik?
Eller har det också ändrats? Jag fick mitt första jobb genom den vägen, att jag fick fixa min egen praktikplats, fick viss peng från ams för att jag var där varje dag, och det ledde till att jag lärde mig jobbet och fick ett extrajobb. :)

Men de kanske har sparat in på det också.

12:55 em  
Anonymous Therese tycker...

Vilket bra inlägg! Som lärling eller praktikant fixar man ju också en värdefull arbetslivserfarenhet (även om man inte är anställd "på riktigt"), vilket allt som oftast efterfrågas i platsannonserna.
Att få en lärlings- eller praktikplats borde ju också kännas mer värdefullt än att bara gå hemma, inte minst ur ett socialt perspektiv.
Om jag skulle bli arbetslös idag skulle jag inte bara sakna lönen utan också att ha några att säga god-morgon till varje vardag och dricka kaffe med....

1:06 em  
Blogger Livet på den mörka sidan tycker...

Min son är läring hos min bror ( nepotism jag vet ) och han lär sig till hantverkare .Underbart !

2:56 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Madelelene: Fast jag tycker att praktik och lärling är två skilda saker. En praktikplats kan betyda att bara göra skitgörat. En lärlingsplats är mer strukturerad och har ett mål... att ge en människa kunskaper inom olika pmråden... gärna dokumenterad... och vara över en lång tid.

Therese: Helt klart... fas jag har fått för mig att AF inte gärna skickar ut folk på praktik... plus... att det finns mycket restriktioner om hur, när och var man får praktisera.

Lyxpiraja: Men det ju exakt så det ska/kan vara, Lysande helt enkelt.

4:08 em  
Anonymous T ss tycker...

Amen!
/T ss

6:30 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka