.

Mamselamsen

lördag, december 27, 2008

Att tro på Gud... och ändå få ihop det.

Tänk om Gud fanns långt innan allt annat. Långt innan sol, jord och måne.... ja, hela universum. Gud var en jätteenergi som bara fanns. Huxflux flux vill han/hon/den det skapa någonting.... någonting som är han/hon/den/det..... och "spränger" sig själv i luften.... och vips har allt skapats.... och allt är ju han (jag skriver han för att det inte ska bli så långt) Alla är vi en del av Gud. Han bestämde detta långt innan det fanns någonting.... trots det sägs det att allt skapades på en vecka.... skapelsen började långt innan solen fanns.... och solen är ju den som bestämmer hur lång dag och natt är.... och därmed kan vi ju inte säga att Skapelseveckan är lika lång som den är idag.... den kanske är mycket längre..... den kanske inte ens har slutat än. Skapelsen håller fortfarande på.... det kan vi ju se på hur allting fortfarande utvecklas, förändras och nyskapas.

Tänk på att allt består av atomer med dess små små delar.... allt är uppbyggt av atomer. Tänk om vi små pluttmänniskor är en "atomdel" i något mycket mycket större. Här skulle man kunna spåna ut i en massa "överjag" och en jättestor gemensam "hjärna" med dess "tänke".... men det tänker jag inte göra. Det räcker så gott att vissa av Er redan tror att jag har fått tuppjuck i min atomfyllda hjärnan. :-)

Ja, jag tror att det finns en överkraft...... vissa kallar den Gud.... andra kallar den Allah.... och någre kallar den ödet eller slumpen. Allt annat som finns runt denna Gud, är av människan.... företrädesvis män, subjektivt tolkade och nedskrivna berättelser..... lååååångt efter att det verkligen hände... om det hände.

Och detta med synd och straff. Jag tror på karma. Gör man ont... pratar illa om andra männsikor... tänker negativa tankar.... kommer "straffet" så småningom. Att göra ont, tänka negativt o.s.v..... slår sig på hjärnan..... som då enligt min tro, är en del av Gud... straffar det sig. Alla vet vi att negativa tankar, ord och liknande ofta gör att andra saker går illa och man mår dåligt..... och när man mår dåligt, gör man alla dessa saker... som en rundgång på nått vis. Denna rundgång måste drastiskt brytas... man måste vakna upp.... vissa kallar det frälsning. Detta med karma har jag genom mitt liv väldigt ofta sett bevis på. Så att hämnas vid en oförätt är alltså aldrig ett alternativ för mig... det sköter sig självt.

Varför är jag då lite negativ till all religion? Bl.a. därför att jag så ofta träffat hycklande människor. Bl.a. en bekant, bilförsäljare som var mycket aktiv inom Pingstkyrkan. Och varje dag när han kom hem från jobbet, bad han Gud och Jesus om förlåtelse för att han lurat kunder under dagen..... och nästa dag samma sak.... och nästa dag samma sak. Och efter varje förlåteslse var han s.k. ren från synd.... och kunde fortsätta. Likaså har jag bekanta i USA som är katoliker och är ofantligt Gudfruktiga utåt sett... men inom husets väggar var det en helt annan historia. Jag har bekanta som är djupt troende muslimer.... men som i smyg dricker alkohol och äter fläskkött. För att inte tala om krig... de flesta har (har haft) religionen som "slägga"... och alla dödar i Guds namn... frågan är vem som har rätt och vem som har fel? Jag kan dra upp hur många exempel som helst.... men vill inte trötta ut Er... vilket jag förmodligen ändå redan har gjort. :-)

Och som jag skrivit förut här.... med de tankar jag har om alltings helhet, har jag fått in både Gud, Big Bang, Darwin och en hel del psykologi.... och det funkar för mig.

Mitt måtto är att försöka vara en ärlig och rak människa. Ljuga är för mig inget alternativ.... då det alltid syns på mig... så det lade jag ner väldigt länge sedan. Denna rakhet, har i vissa situationer ofta gjort mig bufflig och irriterande. Men jag är hellre bufflig än en lögnare eller hycklare. Take it or leave it.

Scheeeeezzus, vad konstigt och långt detta inlägget blev.... men det är sådant som jag ibland tänker på när jag "inte gör någonting". Ja, jag tänker/filosoferar ofta... för att i nästa andetag bli den flamsigaste på denna jord.

Och kom ihåg.... detta är mina tankar och behöver inte alls stämma överens med någon annans.... och Nä, jag försöker inte övertyga någon heller.

Så där ja.... nu ska jag klä på mig..... och gå ut i den värld som fortfarande skapas!

Over and out/Mamselamsen, rätt knepig. :-D

2 Kommentarer:

Blogger Cicki tycker...

Ibland kan man bli alldeles knollrig i skallen av alla tankar. Jag har just haft en liknande diskussion vid dörren. Det var förkunnare från pingstkyrkan som var här. Vi hade en intressant diskussion och jag talade om hur min gud ser ut i min värld. Konstigt nog tyckte de att jag hade sunda idéer, eller så vågade de inte säga annat.....:-)

Mina tankar går nog ungefär som dina. Min gud (eller vad det nu är) är en kärleksgud som vill att alla ska ha det bra och som värnar om alla.

För ett tag sedan skulle sambon sälja sina högtalare på Blocket. Det kom en presumtiv köpare hit och tittade på dem. Efter ett tag berättade han att han var aktiv kristen. Men det budskapet han framförde fram skrämde mig så in i h-vete. Han förkastade alla invandrare och lovordade Sverigedemokraterna som tog tag i detta "problem". Han fördömde alla homosexuella som något osunt och hemskt. Kvinnliga präster var av ondo också. Det var en massa andra saker som han även fördömde och jag höll bara på att dö. Allt kunde han svara på att det fanns i bibeln. Han tolkade bibeln helt utifrån vad han tyckte var rätt och riktigt. Det är ju ofta så det är att man använder bibeln som någon form av tillhygge för att få gehör för sina åsikter, vare sig de är kloka eller helt vansinniga.

Jag visste inte hur fort jag skulle få ut denna hemska man ur mitt hem. Jag mådde dåligt i flera dagar efteråt eftersom denna mannen skrämde mig, med sin inskränkthet.

I mitt hem är man välkommen oavsett vilken utövande religion man har, oavsett om man är hetero-homo-eller bisexuell. Alla människor är välkomna i mitt hem så länge man inte är en ond och fördömande människa. Nynazister göre sig icke besvär.

Vår nya svärson är troende och utövande muslim. Han bad före maten igår och det kändes väldigt fint. Det han bad om var att vi alla skulle få ha det bra och att vi skulle omslutas av kärlek. Det låter väl underbart.

Det här svaret blev nog också lite snurrigt men jag hoppas du fattar vad jag vill ha sagt. Enkelt uttryckt att mina tankar går i samma banor som dina tankar.

1:23 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Fattar precis vad du menar!

2:32 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka