.

Mamselamsen

onsdag, juli 30, 2008

Bort med monopolet!

Mycket snack har det varit om SJ... alltid! Och jag har ofta sällat mig till dem som klagat och fått pengar tillbaka. Nu läser jag igen hur de klantar till det. Det är något fel på SJ. De är dyra (om man inte sitter uppe på nätter och bokar), de är väldigt ofta arroganta... och väldigt ofta är de försenade eller något annat fel.

Förra gången jag åkte med SJ, stannade tåget någonstans mitt i Småland... vi blev (fler hundra människor) instuvade som packade sillar i bussar... för att åka till Norrköping (tog över två timmar)... där visste ingen att vi var på ingång = inget extratåg/vagnar var inkallade. Stämningen var inte att leka med. Total anarki utbröt och vi hoppade på de tåg som passade = de tågen blev totalpackade och det gick inte att röra sig åt något håll. Som grädde på moset, vara alla som jobbade på tåget otroligt otrevliga. Jag kom fram till Stockholm.... över fyra timmar försenad och nästan massakrerad. Jag hade visserligen ingen tid att passa den dagen.... men tänker på alla andra som missade jobb och möten.

Skulle jag just nu resa till Stockholm och retur imorgon vid ungefär samma tid.
Tåg: 2350:-
Flyg = 2137:-
Bil: ca. 800:-
Buss: ca. 500:- (beroende på vilket bussbolag man åker med)

Det är dags att ta bort SJ:s monopol!

(Ja, jag vet att det finns små bolag av typen Pågatågen)

Over and out/Mamselamsen

10 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Man tror ju att tåg skall vara ett att de billiga alternativen!! Men icke. Om man inte är student...:)

10:32 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Tills dess att någon smart politiker tar bort monopolet så får vi ge igen med samma metoder. Var så otrevliga som möjligt mot deras personal samt bojkotta dom i största mån. Spola inte på toaletten, städa inte efter er osv.

12:02 em  
Anonymous Anonym tycker...

SJ AB har fått ett uppdrag av staten (mao. indirekt folket) att drivas marknadsekonomiskt. Detta betyder att staten har ett ekonomiskt krav på SJ AB att gå med vinst. Den samhällsservice SJ AB (då Statens Järnvägar) tidigare ansvarade för upphörde den 1 januari 2001 då man blev omvandlade till ett affärsdrivande bolag.

Oavsett om man väljer att öppna marknaden (dvs öppna de sträckor som SJ AB idag anser vara lönsamma för andra tåg än natt- och chartertåg, vars marknad idag är avreglerad) så kommer problem i form av nedrivna kontaktledningar, inställda tåg m.m. alltid att existera.

Btw. Pågatågen är ett namn Skånetrafiken använder för sina regionaltåg i Skåne. Skånetrafiken kör dock ingen egen trafik utan denna är upphandlad och körs av det brittiska Arriva.

Hoppas jag kunde skingra lite klarhet.

2:50 em  
Anonymous Anonym tycker...

Jag åker med SJ varje dag och kan verkligen inte hålla med om att personalen är otrevlig.Undantag finns som alltid med det är faktiskt ganska oförskämt att döma ut all SJ-personal.
När det gäller det besakrivna kaoset vid tågstoppen (beroende på nedrivna ledningar och broar som fastnat i öppet läge) är ju detta akuta situationer och självklart finns inga förberedelser gjorda för evakueringar av hela tåg.
Monopol eller ej,ingen tågoperatör i världen kan göra något åt detta.Det är en fråga för Banverket- lägg "skulden" där den hör hemma!

2:59 em  
Blogger Sandra tycker...

Jag kan inte heller riktigt hålla med. Jag åkte till Gbg för 150 spänn senast i söndags och jag tycker att det jämt finns bra sista minuten-biljetter. Dessutom tycker jag att tågen allt som oftast har sjukt trevlig och rolig personal.

Åker man i skåne går det lika många av Sj:s tåg som Pågatågen och 99% av gångerna kommer dom i tid...

Fred & Kärlek

8:39 em  
Anonymous Anonym tycker...

Inse! Sverige är ett U-land när det gäller infrastrukturen för järnväg. En bil eller buss kan köra om på en väg, luften känns fortfarande ganska fri och öppen för flygplan, medan ett spår är ett spår. De andra länderna i Europa har sina monopol och kan satsa på flexibilitet, medan vi i Sverige ser på och ägnar oss åt att gnälla.
10 kommentarer på Aftonbladets uppror är en spott i havet om vi räknar att 100.000 personer reser med SJ om dagen. Det är lika upprörande med att "svensken" orkar med i värmen att gnälla på att en nyhetsuppläsare har skaffat sig en mustasch på semestern.

8:50 em  
Blogger Torsten tycker...

Kan glädja alla med att 1 januari 2010 upphör SJ:s monopol på lönsamma sträckor. Oj vad billigt och snabbt det skall bli.Inga nedrivna ledningar och bränder m.m. Torsten Jonsson

12:17 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Aldrig någonsin har jag mött en otrevlig SJ-anställd, det där är fruktansvärt oförskämt att påstå! Däremot har de väldigt lite tid för var och en i en extrem och komplex situation, vilket folk som inte själva jobbar med service har svårt att förstå.

12:21 fm  
Blogger @enga tycker...

Håller med dig. Jag minns inte när jag senast åkte med tåg och kom fram i tid - och det behöver inte bara vara akuta katastrofer som det senaste med broöppningen i Norsholm som gick snett. Nä, SJ är sämst på att hålla tiderna, det är jättesvårt att få nån information om vad som händer och varför, och jag har också mött många otrevliga personner i personalen. Några trevliga också. Och visst, det är klart att otrevligheten smittar, kanske är personalen otrevlig bara för att de mött så många otrevliga passagerare, men som kund vill jag ha INFORMATION om vad som händer och varför och det är SJ världssämst på att ge.
I undantagsfall åker jag fortfarande tåg, eftersom jag tycker att det är ett miljövänligare alternativ än bil och buss, men priset är för högt i relation till kvaliteten på leveranssäkerheten.

10:09 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Tycker att en del av den kritik som har kommit mot SJ AB dom senaste dagarna är helt fel. Det finns många andra faktorer som inte SJ AB kan styra över. Som säkert dom flesta vet så kan inte ett tåg köra utan en järnväg... Och järnvägen här i Sverige är det Banverket som har hand om det är alltså deras "fel" om något med järnväg eller signalinrättningar går sönder och då kan inte tågen köra. Sen spelar det ingen roll om det är SJ, Arriva, Veolia Transport, DSB First eller Tågkompaniet som kör, inget tåg kommer någonstans om inte järnvägen fungerar som den ska!
Sen kan det vara växlingspersonalen på utgångstationen som inte växlar ner tåget till plattform itid. Såg senast idag ett tåg som inte kom ner till plattformen förrän 3 minuter efter avgångstiden.
Sen kan det vara anslutande tåg från andra orter som är försenade som inte körs av SJ AB som man ändå måste vänta på.
Sen tycker jag även det är fel att säga att personalen ombord skulle vara otrevliga! Har sett många som har skällt ut personalen för att tåget står stilla, men vad ska dom göra om det är ett växelfel tex? Personalen ombord på tåget vet ibland inte mer än resenärerna. Personalen ombord ska hålla kontakt med trafikontoret och se hur man på bästa möjliga sätt kan göra det så bra som möjligt för resenärerna. Och detta blir dom utskällda för!
Och SJ AB är faktiskt väldigt bra på att ge information och ordna nya annslutningar och beställa bussar och ordna taxibilar osv vid förseningar. Det finns många andra bolag i Europa där man i stort sett struntar i om resenären kommer fram eller inte. Blev själv strandad i en ort i Frankrike, där anordnades det ingen ersättningstrafik överhuvudtaget. Trafiken kom igång igen efter ca 8 timmar sån tur var lyckades jag komma med kvällens sista buss därifrån.
Så visst är det SJ ABs "fel" också ibland men det är ofta andra faktorer med i spelet.

1:30 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka