.

Mamselamsen

söndag, maj 04, 2008

Klorerade kycklingar.

De skrivs i SvD att EU nu håller på att godkänna klorerad kyckling... för att bli av med bl.a. salmonellabakterier.

Det känns som lite 1700-tal, när de fina herrarna och damerna dränkte sig parfym för att dölja den underliggande skitlukten.

Jag anser att det är helt fel väg att gå. Varför göra som det ibland sker inom sjukvården... att ta bort symptomen istället för att ta tag i orsaken.

Vi får "bakteriefria" kycklingar på bordet....men i hönserierna lever bakterierna livets glada dagar, då risken finns att arbetet med hygienen där kommer att avta.

Det må vara ofarligt med klorduschar, men jag får en känsla av att godkännandet av "klorkycklingen" egentligen inte handlar om detta fjäderfä... det känns mer som politik. USA har börjat bli sura över att vi vägrar/har vägrat ta emot deras desinficerade fåglar... och då darrar hela Europa.

Och så en sak till. Hur går de där "duscherierna" till? Bakterierna sitter väl inte bara på utsidan.

BTW. Jag äter väldigt mycket kyckling och förmodligen har det funnits en och annan campylobakt och samlmonellabakterie på dem. Men i och med att jag steker/kokar min kyckling ordentligt, dör dessa odjur. De dör nämligen vid 60-70 grader.

Så, nä... jag behöver inte några preparerade "Gullefjun".

Over and out/Mamselamsen



En fråga!
Vilket är värst/bäst?

1. Klorerad kyckling.
2. Oxfilé från Brasilien.

Den sistnämnda är förbjuden... då man inte med säkerhet kunde få fram om kon kom från gården "Casa di Luna" eller "Mogiana".

Men jag tror inte att Brasilien är så vansinnigt ledsna över det, för jag skulle inte bli ett dugg förvånad om de inte gör som Sydafrika en gång i tiden gjorde, när vi hade bojkott mot dem. Helt enkelt transporterar varorna till närmaste grannland och märker om dem. Jag menar.... det finns väl ingen idiot som tror att vi på 70-talet åt frukt (färsk eller konserverad) från Mocambique.

Hur jag vet? Jag/vi var nämligen på sjön då och gick den traden.

4 Kommentarer:

Anonymous Anonym tycker...

Jag blir så JÄVLA trött.Allt det här med maten ger mig bara en massa stress och INGENTING smakar någonting längre.
Svårt att släppa taget OCH KOMMA UNDAN DEN HÄR SKITEN.Klart som korvspad att det handlar om politik=megabucks.
Längtar tillbaka till då mat var mat.

:(

10:23 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

anonym: Jag läser mycket av allt de skrivr om det ena och det andra. Jag skrattar och äter sen precis det jag själv vill äta... vilket t.o.m. kan bli en "bajsburgare" från McDonalds ibland. :-)

10:29 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Jaa, McDonalds är gott!!!

3:16 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Japp.... en Big Tasty kan vara gruvligt gott ibland.

8:51 fm  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka