.

Mamselamsen

söndag, februari 05, 2006

Tänk om jag inte finns.

När jag ändå var igång igår att ta mig igenom vissa delar av vad Fru Skugge har skrivit den senaste tiden (Lovar att det inte ska ske igen!), hamnade jag på denna krönika. Och då slog det mig, även om jag inte är någon författare utan bara en vanlig bloggare:

- Tänk om jag inte alls gillar GULDIGA saker alls, utan varit nere hos grannen och fotograferat hennes samling.
- Tänk om kattorna jag skriver om inte alls är mina eller finns i verkligheten.
- Att min korv Stroganoffen egentligen inte alls är korv Stroganoff, utan som vissa tror, verkligen ÄR radioaktivt avfall från Tjernobyl.
- Att Stehan inte alls är min man, utan grannens... sen trettio år. (Lyllos henne!)
- Att Jessica och Camilla också är grannens ovanligt välartade barn.
- Att de brutna revbenen i höstas inte alls var mina.... utan det var grannen som låg och vred sig i sina plågor!
- Att resorna till Hollywood... till "grannens barn", egentligen var hennes resa dit och jag bara lånade lite foton.
- Att alla foton på "mig" egentligen är foton på den JÄTTESNYGGA grannen.
- Att jag inte alls bor i Nybro, utan bara grannen.

Tänk om jag överhuvudtaget inte finns. Det vet ju inte Ni.... jag kan ha hittat på alltihop, för att jag har ett sån bedrövligt liv som liten grå mus, livstidsintagen på Kumla, VD för Ericson eller ännu bättre... att jag egentligen är Linda Skugge! :D

Ni som har träffat mig! Det kanske inte var mig Ni träffade.... utan grannen.

Over and out/Mamselamsen, som kanske inte ens finns.

33 Kommentarer:

Blogger Bantartant tycker...

Åh, det finns nog värre saker än det... jag fortsätter ändå läsa med glädje.. lånat eller inte....

10:47 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Hihihi....

10:50 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Samma här....

Jag hade lite tur igår förresten

Vann på min lördagsgodis-påse...

Tjohoo...

Hur gick det för dina hästar?

10:53 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

cian: De fick in fem rätt... lite nålpengar kanske... kollade inte så noga när jag såg hur det sket sig.

HUR mycket vann du?

11:00 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Omöjligt tro sånt du skriver. Var det din spök-skrivare som skrev? Det känns äkta och galet här...

11:08 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Där fick vi bevis igen.... JAG FINNS INTE! *fnissar*

11:20 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det fanns en stor grekisk (eller romersk, vet inte så noga) tänkare som myntade uttrycket
"Jag tänker, alltså är jag".
Om jag tänker så är jag, och då finns jag. Jag tror jag tänker.

11:23 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Det finns folk som sagt att man måste mynt om uttrycket när det gäller mig.

"Jag ..ratar, alltså finns jag"

Nu fattas det en bokstav igen... men du fattar va?

11:26 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Eller: "Jag bloggar, alltså finns jag".

11:26 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Det är ungefär som med Shakespeare. Litteraturvetarna tvistar om det är samma kille som skrev alltihopa eller om han bara tog åt sig äran för det. Men för mig som inte är litteraturvetare eller historiker spelar det ingen roll, jag tycker det är helt OK att Shakespeare är ett samlingsnamn för en hel flock människor som skrev bra, jag läser lika förtjust ändå!

/PGW

11:33 fm  
Anonymous Anonym tycker...

54 kronor *fnissar*

11:36 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Jag är iallafall glad att författare ljuger så att jag har bra böcker att läsa...

Visst skulle det vara hemskt om t.ex Stephen King har råkat ut för allt han skriver om...

Det heter skönlitterartur av en andledning ( även om nu inte S.King hör dit)

11:43 fm  
Blogger Batbut tycker...

hihihi På ngt sätt har Dina inlägg blivit mer schwungiga utan P *s*.
men jag håller med Dig. Fru Skugge har gett bitterheten ett nytt ansikte

11:46 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Ja..., säger jag som inte är jag. :-)

12:02 em  
Anonymous Anonym tycker...

förresten Inte hela sanningen

54 spänn på stryktipset..tog en trisslott och vann 500 spänn..Tjohoo

Eller var det grannen?

12:35 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

cian: Kanske grannen... fast du kan ju alltid låtsas att det var du. :-

ppp... Kolla! Just nu fungerar det att skriva ppppppp. Konstiga knappar på det här tangentbordet.

12:44 em  
Anonymous Anonym tycker...

ååh, jag älskar sånt där! författaren jonas hassen khemiri föreläste i våran skola innan sommaren om hans bok "ett öga rött" och sa oxå en massa saker om att det kanske inte alls var han som var författaren utan han kanske bara stod där och såg fånig ut med ett headset på huvudet. och egentligen stod den riktiga författaren och kikade in genom fönstret där borta. (hur många tror ni vände sig mot fönstret) hahah.

1:13 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Mmm.... tänk om jag egentligen är Dolly Parton med svensk spökskrivare.

1:23 em  
Anonymous Anonym tycker...

Du är bara så underbar! Äkta eller påhittad. Men man kan inte hitta på alla dina bedrifter ;-) så jag är övertgad om att spökskrivaren bara är ett hjärnspöke :-)


Marskatten:det var René Descartes som myntade uttrycket cogito ergo sum, jag tänker alltså finns jag på 1600-talet. Det har följt mig genom hela livet.

1:45 em  
Anonymous Anonym tycker...

haha nytt tankesätt:
Jag bloggar, alltså är jag.

1:49 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Inna: Nu känner jag mig lite kluven... är jag, jag eller Linda Skugge eller Dolly ..arton eller kanske rent av Justin Timberlake?

*återgår till feberdvalan*

2:11 em  
Blogger schmut tycker...

problemet med författarna, inklusive JT Leroy, är ju att de utgav sig vara folk på glid, narkomaner, hemlösa etc. de ingick även i forskningsmaterial och antologier om tex drogmissbruk eller än värre, att vara transexuell prostituerad (i JT Leroys fall trots att JT i verkliga livet inte finns)..när de i själva verket var Svenssons. det hade ju aldrig varit ett problem om de inte använt vissa kretsar för att ta sig upp, de har ju visat upp ett fiktivt liv för att få cred. de har ju tagit sig fram genom att bli framlyftna av folk som trott på historien. det handlar inte bara om en författare som sålt en fiktiv roman till ett fett förlag, utan dessa människor har ju faktiskt livnärt sig på bidrag från andra konstnärer, författare och eldsjälar medans de har skrivit. alla dessa har ju blivit bedragna, hur kan det vara coolt?

om man sedan lägger till alla de läsare som blivit bedragna, som sett en syskonsjäl, någon att se upp till och som gett hopp...bara för att inse att allt var lögn. att det inte var en sann historia och i vissa fall någon annans historia som de snott för att nå framgång.
sorry, men det kan aldrig vara okej i min bok.

vill du skriva fiktivt, så ha mage att erkänna att det är fiktivt.

2:52 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Schmut: Jag förstår vad du menar... men jag gjorde bara en liten vinkling av det hela, för jag betvivlar nämligen sanningshalten i vissa av de bloggar jag läser.

Och.. NÄÄ, jag tänker inte berätta vilka.

2:58 em  
Blogger Gagga tycker...

Hon var trevlig den där du skickade till Stockholm i höstas i ditt namn. Hade jättekul med henne. Har hon berättat allt?
;)

2:59 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Gagga: ja, jag tror det.:)

2:59 em  
Anonymous Anonym tycker...

Nu blev jag nyfiken! Berätta!

3:18 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Nix!

3:19 em  
Blogger schmut tycker...

nej, nej, jag menade inte dig. jag blev bara sur på skugges dumma förklaring. dessutom, min tes är att virtanen & skugge båda är produkter av killing-gänget. att det skulle finnas två stycken sådana karaktärer känns otroligt...

och nej, jag tror inte heller alla bloggare är på 'riktigt'. vissa borde vara miljonärer och andra borde sitta på mer vetenskap än encyklopedin...såvida de inte kopierar från den..hehe

5:52 em  
Blogger schmut tycker...

fast det är jag som är carl bildt. bara så du vet.

5:53 em  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Schmut: Ahaaa... att jag inte fattat det. Beror nog ..å att jag inte har sett glasögonen.

Men jag kunde ju i och för sig anat det när jag ser "ytterrocken". :-D

6:02 em  
Blogger X tycker...

*Desperat* "Du måste finnas, du måste! Jag lever mitt liv genom dig!"

12:32 fm  
Blogger Vi på Kantarellen tycker...

Sabina: Tänk om jag är BERT KARLSSON. *skrattar*

9:51 fm  
Anonymous Anonym tycker...

Håller med Schmut - om man nu använder ngn annans historia kan man ju iaf NämnA det i början eller slutet... inte ens Coelho gör det. Sånt får man veta liksom runt omkring via hans fan-forum och andra ställen. Hans senaste bok "Zahir" ska delvis vara baserad på erfarenheterna som en kvinnlig amerikansk journalist(?) gjorde i Irak-kriget.

5:16 em  

Skicka en kommentar

<< Tillbaka